Det är en härlig hoj. Lillebror till den klassiska cb750 -67 som slog mc-världen med häpnad och satte standarden för lång tid framöver. Ett mekaniskt och tekniskt mästerverk, och en linjeskön skapelse. Jag skulle gärna själv äga en, om jag hade utrymme och kompetens att ta vara på den. Renovera den, vårda den, och bevara en klassiker för framtiden.Suck.. Men köpa en 650 cb Honda från 81..Varför ..,,men troligtvis tändkabel..
Haha du e ju för skön!...år 67 ...men nu lever vi ju i 2024..dina tekniska mästerverk är ju ljusår från det vi har idag!. Hittat nån lämplig sr 250 än?... PS. jodå jag har ägt en för jävla länge sen ,och en jävla tråkigare hoj får man leta djupt efter Ds.Det är en härlig hoj. Lillebror till den klassiska cb750 -67 som slog mc-världen med häpnad och satte standarden för lång tid framöver. Ett mekaniskt och tekniskt mästerverk, och en linjeskön skapelse. Jag skulle gärna själv äga en, om jag hade utrymme och kompetens att ta vara på den. Renovera den, vårda den, och bevara en klassiker för framtiden.
Men en klassiker är ju alltid en klassiker. Det är ju det som är grejen med årtal. Blir en Triumph Bonneville någonsin gammal? Harley Panhead? Det har inte med teknik att göra, utan med stil. Sen tycker jag att det är väldigt orättvist att du har en SR250 som inte kan uppskatta denna pärla till klassiker.Haha du e ju för skön!...år 67 ...men nu lever vi ju i 2024..dina tekniska mästerverk är ju ljusår från det vi har idag!. Hittat nån lämplig sr 250 än?... PS. jodå jag har ägt en för jävla länge sen ,och jävla tråkigare hoj får man leta djupt efter Ds.
Nej jag har ingen SR250 och har aldrig haft...tack o lov ..däremot en cb 650 för längesen ! Sen är ju inte jag nån klassiker kille med stil tänkande,,,fan va tråkigt isåfall , jag kör hoj mycket o gärna! Och något mer modernt!..Men en klassiker är ju alltid en klassiker. Det är ju det som är grejen med årtal. Blir en Triumph Bonneville någonsin gammal? Harley Panhead? Det har inte med teknik att göra, utan med stil. Sen tycker jag att det är väldigt orättvist att du har en SR250 som inte kan uppskatta denna pärla till klassiker.
Dålig jord till tändspolen kan dock vara en orsak. En bekant renoverade en gammal hoj där tändspolen var jordad till ramen men då ramen var omlackerad isolerades jorden i ramen från spolen och gick istället via en tunn kabel via nåt reglage. Hojen gick knappt öht, ruskade och smällde, men när vi dragit en separat jordledning direkt till batteriet gick den hur fint som helst.Felaktigt tändläge kan göra att den blir svag, men om tändläget skall göra att den går ryckigt, då måste den tända galet tidigt.
Dålig jord till tändspolen kan dock vara en orsak. En bekant renoverade en gammal hoj där tändspolen var jordad till ramen men då ramen var omlackerad isolerades jorden i ramen från spolen och gick istället via en tunn kabel via nåt reglage. Hojen gick knappt öht, ruskade och smällde, men när vi dragit en separat jordledning direkt till batteriet gick den hur fint som helst.
Men, om TS hojen gick bra i höstas så är det kanske inte så troligt att jordfelet uppstått spontant under vintern.
-edit- låter dock som att TS identifierat problemet.
Men det är ju alltid något positivt i alla fall, att du inte är ännu en av alla dessa samlare som fyller ladorna med gamla fina SR250 som vi riktiga entusiaster annars kunde ha åkt omkring med på gator och torg. Om man inte förstår det fina i kråksången med hojar som SR250 och CB650 så bör man hålla sig borta från dessa rariteter och låta oss finsmakare avnjuta och för framtiden bevara sådana klassiker.Nej jag har ingen SR250 och har aldrig haft...tack o lov ..däremot en cb 650 för längesen ! Sen är ju inte jag nån klassiker kille med stil tänkande,,,fan va tråkigt isåfall , jag kör hoj mycket o gärna! Och något mer modernt!..
Kråksången måste jag ha missat....men åk ni på gator o torg!....Ni finsmakare åk bara inte på vanligare vägar tack!Men det är ju alltid något positivt i alla fall, att du inte är ännu en av alla dessa samlare som fyller ladorna med gamla fina SR250 som vi riktiga entusiaster annars kunde ha åkt omkring med på gator och torg. Om man inte förstår det fina i kråksången med hojar som SR250 och CB650 så bör man hålla sig borta från dessa rariteter och låta oss finsmakare avnjuta och för framtiden bevara sådana klassiker.
Om/när du får fart på häktet så är det Nifsta på torsdagar och Donken Sveavägen på onsdagskvällar. Väl mött där, jag kör svart gsxr1100 med skabbiga kåpor.Kråksången måste jag ha missat....men åk ni på gator o torg!....Ni finsmakare åk bara inte på vanligare vägar tack!
gsxr har man ju haft ett par stycken....sålde min fin fina röd svarta 1100 ) för ett tag sen..!(den finns på youtube med nya ägaren ) Nu är det bushoj o gubbhoj som gäller,,,Så Donken lever?Om/när du får fart på häktet så är det Nifsta på torsdagar och Donken Sveavägen på onsdagskvällar. Väl mött där, jag kör svart gsxr1100 med skabbiga kåpor.
De åter öppnade i april, drar dit på onsdag. Man måste juh hälsa på Pelle.gsxr har man ju haft ett par stycken....sålde min fin fina röd svarta 1100 ) för ett tag sen..!(den finns på youtube med nya ägaren ) Nu är det bushoj o gubbhoj som gäller,,,Så Donken lever?
Ok! Antingen blir det bakhjul hela Sveavägen förbi donken (ålderskris)..eller så handledar jag små mygg ,.på vägen ,men vi stannar väl o kollar läget ! ..De åter öppnade i april, drar dit på onsdag. Man måste juh hälsa på Pelle.
Jag kör hängslen och livrem å beställer ny tändspole, kablar och stift!Det finns väl också en risk att det där stiftet är dränkt och inte funkar även om tändkabeln och hatten byts, så ha i alla fall ett stift att ta till om kabel och hattbytet inte ger gnista på fjärde stiftet.
Jag skulle nog byta stiften i vilket fall som helst.
Ja, svarade innan jag läst hela tråden och såg att det framförallt var en cylinder som var problematisk.Rent spontant tänker jag att om man skulle ha dålig jord till tändspolen borde kan väl tappa två cylindrar på en sån här hoj?
En till du fundering om äldre tändsystem, då jag var "yngre" så sades det att man aldrig skulle ha lossad tändkabel eller inte ha jordat stiften för få riskerade man att bränna CDI:n. Är detta en myt eller finns det nån sanning i dessa rykten?
Ja, det kan fan vara att både 1 och 4 strular.. såJa, svarade innan jag läst hela tråden och såg att det framförallt var en cylinder som var problematisk.
riktigt läcker mc! jag har en från 1983 (som också fått problem- håller nu på o skruvar av dämparna fram..) Jag vill vara tydlig med att mina kunskaper kring mc är lika stora som guldfisk har långstidsminne, men något jag snappat upp är att om man tar ut förgasarna o plockar med dessa så bör de helst också synkronsieras efter, för jag antar att du har fyra förgasare som även jag harHej allesammans!
jag har nyligen köpt mig en Honda CB 650 från 1981 i fint skick… eller ja, förutom att den går sådär!
Den startar direkt och rullar, men är väldigt ryckig och skakig att köra och får känslan av att det låter som att förgasarna ”fladdrar” ojämnt. Väldigt svårt att beskriva, men den hostar liksom sig fram när man är ute å kör den. Den har förra året servats och fått sig en genomgång i förgasarna, nya tändstift mm.. Tog ändå ut förgasarna häromdagen och gick igenom dom för att se hur dom såg ut, och såg fina ut.
Kan ryckig gång vara något annat än förgasarna?Luft/bränsleskruvarna är 2 1/8 ut , precis som manualen säger också. Synkroniseras?
tack på förhand!
View attachment 498190
jag har fått rådet 98 oktan, jag har det i min honda 1983Kanske får prova annan bensin.
Är det bäst å köra på 98?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |