Tändlläget borde man väl nästan kunna utesluta för den där hojen har väl CDI och på de äldre hojar jag skruvat i har man inte kunnat ändra tändläget utan det är där det är. Vad dom dock är intressant är ju om de går på alla cylindrar, jag skulle känna på grenröret då man startar om dom blir ungefär lika varma och lika fort eller mäta mex IR-termometer. Tappar man en cylinder så blir ju gången skakig och ryckig. Ett stift kan ju varit för det blivit surt eller du har nåt glapp pga oxid nånstans efter vinterförvaring eller så får den inte soppa eller mindre soppa till nån av cylindrarna
Ny soppa är väl steg ett, då vi skulle ha igång en av gammelskotrarna en Ockelbo 4500 vägrade en starta och blev konstant sur trots gnista, till slut efter att uttalat många mindre vackra ord över denna Ockelbo huttade jag den trots att den var sur och då gick den på hutten och dog sen. Blev att tanka och hutta igen och sen försöka hålla den vid liv och köra då soppan skulle blanda sig. Såna saker som ovan är nog dåligt för tändstift och kan ta död på dom.
Om det inte är själva soppan så tror jag också mest på förgasarna, men jag skulle först försöka få en uppfattning om den går på alla fyra cylindrar.