Hugger i drivlinan

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Ända sen jag plockade ut min Triumph 1050 Sprint så har jag tyckt att det hugger och rycker i drivlinan.

De ryckande vibrationerna finns även om kopplingen är intryckt eller om man lägger hojjen i neutral och rullar. Mina funderingar och även Triumph center gick till kedjan och den har justerats i omgångar och smord. Men hugget kvarstår.

De menar på att det inte är någon fara, men jag tycker det är lite läskigt. Vad mer kan orsaka detta inuti motorn?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är du säker på att inga av kedjans länkar har skurit?
Då hjälper varken smörja eller justering.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
är det regelbundna hugg typ vid varje motorvarv/kedjevarv eller är det lite hipp som happ?

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Det var meken på Triumph som sa att han hade kollat på den.... Hur ska man kolla det?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Upp med hojen på central/depåstöd och snurra hjulet långsamt med handen. Titta om alla länkar böjer sig fint runt drevet och rätar ut sig igen när dom lämnar det.
Nu kan du också passa på att känna om du märker av huggen när du snurrar för hand och isf om dom kommer med jämna intervall.

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
De kommer helt oregelbundet... känns som att åka en gammal Kreidler moppe med svinglager som är tokslut.

Har testat ha den på centralstödet och tycker inte se att nån länk böjer konstigt. Kedjan o hojen har bara gått 300 mil och som sagt var den så från dag 1. Funderar på om det skulle kunna vara nåt i växellådan, men det borde ju nöta in sig om det är på dreven tycker jag och dessutom borde det väl vara väldigt regelbundet då?

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Ser att du har en rätt ny hoj,men du kan ju kanske titta på ryckutjämnarna så ingen har gått sönder.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Dra upp hojen på stödet igen. Snurra sedan på bakhjulet och se om du kan få fram nått lite "ryck" . Kanske du kan känna/se vart det kommer ifrån. Även om hojen är ny så kan det vara något som inte är ok. Kolla drevmuttern fram t.e.x. Känn och ryck i svingen feljusterat svinglager? För det är väl enkelsving? Känn på bakhjulet åxå Iof inte lätt att känna glapp i den hubben men .... Kolla även bromsen bak ser det ok ut.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Upp på ett depåstöd, lossa kåpan över motordrevet. Snurra hjulet och se/känn om och var det rycker.

Kolla drevens kuggar och att dreven är centrerade. Skulle inte vara första gången i världshistorien ett nytt drev är ocentrerat.

Kolla så att inte kedjan är för spänd, den skall vara kanska slapp när hojen är obelastad annars blir det för tight när fjädringen trycks ihop.

Kolla så det inte är glapp i backhjulslagringen.

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Gick ut till hojen nu och ställde den på centralstödet.. rullar hjulet och ser inget konstigt. Dock när jag tar tag 12 och klockan 6 och rycker så känns ett tydligt spel och det låter. Hur stort spel ska man ha där?

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Gick ut till hojen nu och ställde den på centralstödet.. rullar hjulet och ser inget konstigt. Dock när jag tar tag 12 och klockan 6 och rycker så känns ett tydligt spel och det låter. Hur stort spel ska man ha där?

Obefintligt spel ska du ha.

Not sent from an iProduct...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Sletna ryckutjämnare känns obehagligt, speciellt om man ligger på en lite för låg växel.

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Borde inte vara slitna vid 300 mil väl?

Dock så har jag ett kännbart glapp i bakhjulslagret.... misstänker starkt det.

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Kanske var någon vid monteringsbandet som hade en dålig dag och slarvade lite när dom smackade ihop hojen,har väl hänt förr att nya hojar kan ha skumma fel som inte borde finnas.

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Min hoj monterades av en bakfull britt... har fått hur mycket som helst åtgärdat på den. Allt ifrån saknade skruvar och felmonterad kåpa till glappande styrlager och nu tydligen hjullager. Har även läckt ut lite kylvätska och olja.. Jippie

Och Jag och Triumphåterförsäljaren är lungt sagt trötta på varandra..Som tack har jag fått en service

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
En felaktigt inkörd kedja kan orsaka det du upplever. En ny kedja ska sträckas med lugna och jämna gaspådrag. Ett enda ryck i en ny kedja kan medföra att länkarna blir olika långa med ojämnt spel som följd. Kolla om du har lika stort spel längs hela kedjan. Varierar det för mkt så är det byte som gäller.

Edit mod: Mja, vad baserar du detta på? Kanske för väldigt länge sedan men knappast på dagens kedjor. Tycker vi håller oss till vedertagna fakta.

Last edited by a moderator:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...