Jo, att tändningslås med nyckel i på en race- eller banhoj är mindre bra har jag praktisk erfarenhet av. Så tanken har varit en stund att försöka komma undan det, tanklocket är ju redan bytt till ett snabblock så nyckeln behövs ju inte där.
Min R1 så ut såhär halvvägs in i första SEC-racet på Falkenberg 2016...
Så, fram med borrmaskinen och resultatet framgick av föregående post. Inte illa att banta bort nästan ett halvt kilo längst upp på hojen heller när jag fortfarande försöker undvika att kapa i den.
I vanlig ordning inträder förhinder i form av bortkommen hjärna. Garaget städat för 2 veckor sedan, den urgamla rullen lödtenn jag letat i en halvtimme slängdes redan då. Ny tråd från B'tema en dag senare och jag konstaterar att min fina Weller lödstation från farsans tid som TV-reparatör slutligen tröttnat på tillvaron. Ho hum, låna en lödpenna på andra sidan stan och fortsätta klippa kablar 2 dagar senare. Nåja, man ska inte ha bråttom.
Tändningslåset på en TRX är ju inte nåt högteknologiskt under tack och lov, vi pratar om 6 kablar ingående. Två av dem i separat kontakt, det är huvudströmmen. Sen ett block med 4 kablar som är tändning samt lyse. Sen.... nej, det var visst allt.
Till det kommer att jag plockar bort reglaget på vänster styrhalva med tuta, blinkers, lyse på/av samt hel/halv. Men den har ett eget kontaktblock där jag enbart är intresserad av kablarna för positionsljus eftersom jag vill använda original baklampa som regnljus. Byglar blå och röd i den på hojsidan och förseglar med eltejp så vi kan återgå till att ersätta tändningslåset.
Huvudströmmen är inte så svårt, jag bestämmer mig bara för att ersätta de sytrådstunna trådarna till nya brytarna med mer normala 1-kvadrats vilket ger mig två extra kablar att ta hand om, men det är ett senare bekymmer. Huvudsaken att jag inte eldar upp kinaplasten med den lånade lödpennan. Kopplar även strömmen till lampkretsen via egen knapp i nya brytarna, återstår den separata strömmen till tändningen. Har fortfarande inte bestämt mig att koppla den till en knapp eller helt enkelt bygla den kretsen. Spelar ju ingen roll egentligen då jag redan kör nyckellöst så det lutar åt att bara sluta kretsen i kabelhärvan och låta den vara så.
Slutresultat: Racemässig flerknappsswitch på vänster styrhalva, lättad hoj om man bortser från lödtenn och nyckelfri.... Sånär som på att den fortfarande behöver vara med för att komma in under sadeln.