Dags att det händer nåt här igen då. Börjat riva lite inför bytet av sving, ThunderAce-klumpen kommer bytas mot en YZF750-klump. De är i princip rakt utbytbara, men jag har en förhoppning att jag tjänar några gram.
Det som kommer behöva redas ut är passande bakbroms. Har överliggande senare gen R6-ok med modifierat fäste nu, kanske passar 1:a gen på den kommande svingen, tidiga R6 hade väl också förstärkning uppåt som 750:n. Isåfall borde det lira även med frigång mot fälgarna.
En mindre detalj är att hundbenen troligen behöver bytas igen också. Kör nu med T-Ace-länkarna på 165 mm, vet inte vad jag kommer behöva för att behålla höjden. För säkerhets skull måttade jag lite mot ramen. När jag bytte från original till ThunderAce missade jag det så den blev väl mycket chopperliknande innan jag fått fatt i siffror och bytt hundbenen.
Nya kolvringar och ventiltätningar är på ingång också, så har samtidigt börjat rensa runt motorn för att kunna riva isär den hyggligt smidigt när svingen är på plats. Varenda gång jag river med den här hojen blir jag lika fascinerad av hur lätt och enkelt Akra-systemet är. Hela paketet väger 50% mindre än EN av originalljuddämparna och hakar man ur fjädrarna är det bara lyfta bort. Begriper inte hur de lyckades få originalen så tunga, utan kat. Varför liksom?
Nya favvorengöringsmedlet förresten, apelsinolja från jobbet. Vi använder det för rengöring på bilar och annat innan foliering för att bli av med asfaltsfläckar och fett. Funkar utmärkt på kedjespray, packningssilikon, olja och däckrester och lämnar väldigt lite rester förutom att garaget luktar apelsin ett tag...