Humlan - Projektet som (nästan) inte blev av.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ok, tråkigt läge. Ibland är man så fokuserad på skruva ut skruven, så att man missar att den faktiskt går att skruva åt andra hållet.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nu blev det att gå hem från jobbet också, vanlig flunsa eller Corona oklart.

Tröstar mig med att skära till lite originallika dekaler, tror jag vill ha tillbaka delar av den dekoren på hojen nu när jag faktiskt hittade filer.
c4a4793caaa5f7b0878d6b2815dea758.jpg


Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Gillar dekaler....inte att du är sjuk bara så du vet

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu blev det att gå hem från jobbet också, vanlig flunsa eller Corona oklart.

Tröstar mig med att skära till lite originallika dekaler, tror jag vill ha tillbaka delar av den dekoren på hojen nu när jag faktiskt hittade filer.
c4a4793caaa5f7b0878d6b2815dea758.jpg


Skickat från min G8441 via Tapatalk

Hur gör du det där? Ser bra mycket bättre ut än mina darrhänta försök.
Är det för hand?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hur gör du det där? Ser bra mycket bättre ut än mina darrhänta försök.
Är det för hand?
Nä, maskinskuret från digitalt material på jobbet.

Går att göra både skuret i färgad vinyl som här eller printat och skuret om det behövs nåt eget.

Nu gjorde jag detta bara för att jag efter massor av år äntligen kom över korrekta filer på hela designen.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Hmmm, jag får skaffa mig ett jobb där man har denna utrustning:hihi
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Idag blev det rejält svetsat på den trasiga bulten. Det hjälpte inte. :gnissla

Inga problem få fast mutter och dra, men första gången vred vi loss svetsen och andra gången med ny mutter vred vi så småningom av yttersta biten på bulten. Typ ett gängvarv följde med efter lite lirkande...

Steg två blir att försöka borra. Inköp av lång 6 mm borr och sen upp med lös sving i pelarborren på jobbet. Får jag det hyggligt rakt borde jag kunna rensa ur resterna med ett gängsnitt. Helgen är räddad!

För att trösta mig slängde jag på ett par dekaler sålänge... Det är originaldesign, men just dessa fanns aldrig på den färgkombo som min hoj har. Nu finns det!

sRnb9YFmfr4IhYpcZmlXOslW6Zx-haSUNTGTYqkhGKKi635uOhJp_JY-KeFSgh_p8iy--UJYBtYizu-LrQcsgneKhxrhaJRh7dkkudk5-el2NMKW6HRXpuAb3Jxg63omvlvpOnlbzuODrAUM8ATtekKCgzaugEDgY-soD-Z4aV3JjuB37fCWCW4hcBdw0Vt3B8n3P9szhc20P76a4ISUOh7FcyrmY9irc6CcVishBSezq9V3EvirYVDqG1WtRldFDHG3Tt94a_jfLxOReQ11GfV6DJU0ejBEstpe9VHS-9C1s04-e8J56blkodN5senxXEbA3nRA1UM3pQOAx7r2xSaDAwToqg5GzJtU9JIa4J34vz8Ow9qtDJgxzSsnnSltH_KydKa6eUQBv24q_MRIjvUV3e2oj8dw-axzDcltIX6cEnSz0eMyTHxB8avzUaL0gu4MJ98SMSexU-CRJHBI8ff_DF0mvZUoJJ0qI6eZm3QLJ96WagzK7zqD4EMjLGd4il8PoiVO3fk5vdFIKkuYx4OQjTSPHFL9hbQY2p_ozNIj_Etnf0nDbm08OvxZqQfPMamKrw91FfB9aVLNWS8Ik65Jnob-HVRf-Vg35plc-9EApoeAbTcIDXANrpmkVIIGtKSxD6ASu-CQAmstw6xLTdLh6uOxbxp1eWE34KRqHgqUbmg8Oz6uyTXOifsEf6w1wg0T4_5ShMjRg7bw1qkvNCkkZ_e65vjqVw6NPctc288XGFUxCuLOSf4=w1304-h733-no

A1gs0610LcUJXNok31d9GmMA6AqFLbOSSUrBaFhyZN6ulc2TmlU_ZbJmTdWkSgGfJot4eJ8NHWYVx5cxCuyJMd8Q7IUZwby03nrzOry9nZL_KwOZYLEpdnOLS48RtDZE926SdGadYbRfnCX9aCR1E11L08bhJAN8Ul0FGlHX8z_Wi0AOtIRFpJMMWx4aCo7jd5NgAkhwnhRDRuBYTfa29S47GTY0tlNYMaMLDb9ABf0n9hEsb8lVoN5c1j9Vjnri3B6lYVeqJVZmyQXdKdSxybiKO5OWmPcU4HIjfXFRqdXqAIfRkzEg43V5zSukQvw2no_FjAm-o2PZFgsB3AGorz1EnRviEsUwFQ4RPIAQvyHnt3WJTZjAfHsCz6h9KT60j__uw7CUyiYDUPIJNFeeKJIawAeXuI0ikPADklqOUx4Em66MxQT6a58A43wpDa-ARDHCD1xOS3Pr898Wlb-Pbttjadv3XHV8wmu4DMOtX2CUFlXcoXso6kMs0C-8iR9Z_DXlPzoi3K_zb24N1VepC2dN5Vf3b0PPy-7ZBaMnn5Sbe7i1EqNqmvPehvMd7ATIiTgmBJUvFz80Cj4oPXXWLw9BUgFDqmP49o65ICobvssIkuuVnXQnsOMzbCQWes1kPW_vcJ6tvcXjyNjH1lG-VWeAWRLHld7E3rDJGdcpW5KtKt2LhTYxsP-vXw_PCQ=w1304-h733-no

hhJYaY5czbGY1PyWDVw4yAm4IvWqTB6CLt1NwDcHliuBQ4dpYgBXrEhLM5ErXUedXkP1q8FYRQ7ujQ8dgVOTnCemO9viklofF_G0buM7w8ah8erlIGz2UUf3tL09BrdpoMG6mvVXC5zCsDAu9sx7p_VuWiYjQGtc-_3WtIXUxcbzmJKN9f0QDoO4m1BWxnGWoF-06a53yqyv13ghj_fwZZP8jnAUn31ZIR_Ups9DWNlPD2l6QDVGF8VNiGQbcaeelpWFLv_zs950BNHOGY9YjSP4cnpkU9BJqRhecm7qvAbvvfIPUnrLMOJZzRoH4xF509oCIDR1mZFhPPsO0y5jBz-O7KABnncWLvsKUtEsLXMM4LUMpmOid50YeOTx3L-8rsko7tc388oA1YQAihiu1CVfwW9rR2mICGQZbh0qcBZNsk7PLszan5BNdee4yBVuxKVQG7ehm2foIRYWTpQp-BpIKEVFKb3ybTFuuFw3U1vaFCm_JkZoU5fhaY_sUCixaJ1TYHVjRQP8WPZGYXzZlYbfB3Bc7xPRmSeHm8JO0uziSUxtPNCaJu5K3ddUyp6YPHwd4VnYD9BUdcLS3aDFRVssjIUJj5SuVhBuI4c4wtp_nthgIOI1P9fGkH1LytYNEwsi0Ee9zPppUB9UwsNYrH4eiW9CXG_5bCKQHRspV_9eQXyh-PijxFcNrCCOdF8RF-xlGrD3yMXaRQhw-tYOi698TjnIMUgVzGrOzrARxl9_XwE8LtNMQu0=w1304-h733-no
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hur gör man när man inte får plats med grejerna i pelarborren? Jo, man borrar som vanligt och hoppas på det bästa. Det blev ganska rakt faktiskt, men tyvärr lyckades jag inte centrera 100% utan halkade en halv mm snett vilket gjorde att jag inte kunde borra med 6 mm utan att skära originalgängorna. Iofs kunde jag inte använda den ändå eftersom den bara nöp fast i gängresterna på gamla skruven. En vänstergående borr hade nog funkat, men försök hitta en sån som dessutom är tillräckligt lång för att komma åt. En lördag. :gnissla

Eftersom resterna inte rört sig en mm under mina försök gjorde jag till slut en riktig fullösning: Jag gängade upp hålet med M6 och använde den borrade skruven som en insats istället för att ta bort den. Inte optimalt och kommer leda till frustration men borde fungera med en M6 i rätt längd.

Jag får leta upp en annan sving så småningom, antingen en annan Thunderace eller kanske hellre en YZF. Fast då måste jag hitta en annan lösning för bromsen och göra nya distanser... :huvet

_Fi_2yY2W7hnLAZ8G0Fbz2oRLivznpZfLcZhjLisaKsBt3rLJGZyc65zsckLRP1RjXJYnSQgloCBIuIS5Bu1ne_K2JNSPMfm-mhw3PrxhgNCNX35GYDLl0MuleswDtVKcBFxGAxwI4b3o7da2U48LMSYGd82guXsaVbknq8UehMOnU3299uzbF4LLUthgpEaZKorNCmo88vhaY7xStw-SgwWQGR2XGaKR3oaRegoUPVfgZSxpDmvDox22KTcHaaWsTk2P0HT-dPSUsihzRt5_ZdcK1aPSpKtSXDApHvE3zz11N4dFDArDadIeCreGY6k8oWttb67ClKLiDEgO4S_pezjWfJqaZR9kHOZU0xij5SipsTmyvaPBL0uwpGNxp1I1DhdmBlTlpvBR5W_CtiQYwKR3ZW4ZmjjSfng1khVobkgnod2ZCDmbab1fXFPtaLgf_OfWfs1ZMCMqrnHRzihaE-n_WVREHQEFNtyb7AHhJ-E5cw8xxmtMnwcd1_almiIW_Nt-loel6dZGzcushUxEssCOMDsWK2bNm5K_dd0hmmFs6GL_NJY4N6lpRh2EpgusVp8wpIKG9Vib7FLcoLNdSAsy8QVq0Bj5EZvDyjN9BqI_koHZhZxlSio_cOGkADvmgf6W2MJPdJlEJmOGxUwhYTswhLShv14YxGcMNI461UzxT_IfiVsJUW1CngU6g=w1304-h733-no


zJZv4UbbD39hvXEHjqEDi0Nw99UnQOygLdoBvXKTffAHpLu2pkGTe9sgGlZQ6J-dr5ZKAUldHlP4A8peLc9Py4gSbH4J-O6gCqMOOHelJhyxaEIFf5lJTHv1Bz3o0nlwCq0d3ZWy0S90tSHXE9qq0zX-7M1FCUQXX3in1iz78nZfOxFtZl8prh0a0MUFCMJ6Xu3ZrcAe_Fn843PWFKlugLnekmagyUzd_czwvc5h-_UwcQF1ulqsVLG500GTeS7y_T64d5bcKmM4EAFKwDArP_zGCUqN1FANnJht5dWf3_G7PIAiBgsIhc1p47vyw4mLF088lUczUMgLBhQo5bWTWVVWDrlZnMOpIdj853wfIRykfcze3DsyaJZHO7ld4G_FlYKKMrufKmco12dSWsKmuny4RjtcB_QQop9fq4U4YqvvkAvqiyrpqDsq5Fmd8vG7uWxYjfHcVAqqx5epmfC6cWl3QAxrxdlCzbvjY4QJ7qcx4nXAi5WPk3y8duhVF6WU7QDYHZrLGhMB2ZuVNll6d_JkYewucKzMTbwHtzvVrw3UIYIr3wSLTKu7qJqaOgUYg2L4xq2SaC0rQgrFPlrd1ad70FQeN8j3ZE2m1Ks6KpuvbigcbqBRhQDZPzdLfeDx45hJKd_wDA6FCClaZPyhEn02gzY6o6v6Y9z3oSPA_zpvFjFSHFsUdnAE6ZvWkA=w1304-h733-no


qgGeqpAscTWjPGUOvSdyWz4jhAlJBnk3i_5VeqqGRu_4xGj9bKSSLKnhEqwyYonyvgQVAugszfELpwo2CfeIlsCVlAiDgjDWBtxwUFml8eFqaIcgcXawF7poLk9GQOtpQtNromADjErNT8Rpm4Cu-iB33wUmSgL4YAmjh5Ru8uhWSkFgKkQkk58y5n6v9kFcHbehn6iryF6cuv-uiAo_eIA4qNLKmsO0tnpF07qyfBPUh7xsaVTKUYaPPOW4ZUTB1ECyxCJDUev3yHY-6of8WiDHgemfeg2Fq-iJztD4mO0DaSEyqj0hjaH0aRVYSO0LzfS3IPkmMmkIzoqU2kt2sN8qBQHJtXpF7XgDaew7qi5C2tFzZXN5MsXBr9Tq-WhkCi70llp9WkvSl-DjaN-Mj02iqpHAYbS2kaeEKVzFDAE3KKr85XeimY726Ln_rghlN0Mdtibz12rfdL6jqxWwviBpKcOXtjMyqnfszMbIhd3ZI4E25WyurxUVTZPzO1AcOgBsbWmEg72Qk9qHtze_0jmPOuuVsg-V5DtaXF67bgCE9toi1J6zsTB34X0mwxhD7HqfqQRlAxBBfgj0Q1yShmRHCIS48fTcMTSPoh0U-nNaDeAR86TSM9Rz-o5ImJLMKMLgULstojUo8JGTlCSOMpcLpra22BzuThlwMBYEpKUan4gGHG7Ks6ci3FOZUA=w1304-h733-no
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hojen är i princip klar för säsongen, om det nu blir någon. :gnissla

Så här kommer inte hända så mycket mer på ett tag, kommer ägna mig mest åt däckbyte och att rulla runt på TDM:n.

Jag ska byta ut dekalerna på sidan av kåporna, men det kommer faktiskt inte bli mer än så innan första bandagen på Sviestad. Efter det får vi se. Resan till Brno blir med allra största sannolikhet inställd, funderar på att göra en riktigt bänkkörning hos Spoonvalley Racing istället för att få en check och en status på motorn. Sen får vi se om kassan tillåter borrning och portning efter hösten.

En väldigt kort provkörning hann jag med förra helgen, blev en snygg slide när jag skickade i tvåan på parkeringen så den går ju iaf även om kalla slicks är mer som hockeypuckar... :D

IGJep_mgQzTKHUOR13t9oRo4e00stGtjNOYnmypuc3oCD3zCzzsiyUrdegY0W8k4yPNuI84pvX3uIap0u6CLWBdG_3WDR0qvvL_fY7yKtQANYewyzTF9T6SimhgkVsF2cG602TKmTGfVg5-xK0sTbBijZR5Y2KF_2FOdoV0BF0nYISgB8CCSnfs7XOVhDBublYzgRaGsTHRfz5tAOU-Nd41EPYzECdg4D9peNzeo9JiJ73IpiwiyFzwzlYEocwU_sKtMOAHb_bZVpzgHI5d90TYp_0cC2lzYQsfDn3x3ORUxXGR9ZfpDm5j-K88gd-pj7eJMHv6I8wkgSX4N3Valo6JE0klJr6Qyb_Z3LbC4hS5jxoqvWmVcDlgAW2bxQi2JctcYaBjFe-DDgYHJyJNBwVlfLE2s5ssIFGU1RxcSuNjVver1kg_aPKETCLNSURPxvTpPcljI33e8Hq-YKlOLSztXbbJ7AC7Et91tZDQ7UqHsgRfUpcUPM-23ieKjIw0Lp0hENV2P_94nWME9o6q1coavymjInvXMuSA9K7qC4CDWgBBPD-oEgjGGL8IAvr8cvM2uJn0enJwscxQA4flxOTygeJ-cK04-SQhXpq024uquV4b972QAuixrZ7Am544F98qYZgYWJhdnCOTtNImgcCNyMi0j0gg13Yn5vL69q1Accx2I4FWM5CgkLHXUPLe1AN16TeQm7Mm3uPHi5BxZCttiewvWyzZ9fFfLkhstf5KRI_MN_zQBT3U=w1298-h730-no


Seriösa racehojar har ju också borrade skruvar och najning. :fakta

OT8skihnXZz0tCYpyRHKtc1BtFuksNHc5H9pOhfaMD49XwHO2oDRnqqTSiYpK0KZaX5cOsTGhkUlSuyY1D7BPTzaLUr0w5njehNn2eoob-BHEFTwp5HPzOQZ8RIN0QngGal9x89_KR6_JBQRTLSZesMa-LF7Go3A4E3bLZ7BZoHE3bej_gE-OuA3VUd40MiUa31F98tXPkLb4JnGBXt-KrAKY-hweL5eVT-HCvwpG-1PnFKw1Tubmp1lvR7stD6tYjSWBYf9GpOl84fDPN--d0k3LBuslKwf0Sbe79IR1qx0S9iIp7WljSa4QtbCW_32oPk7Lg9rG7-_J4a_cFDML_tMNhJHv9b8EmGCMsxtiBOeum5S0z9_SgjfIJgzc8oCySWAVBS7zBEgIMBJgf6O23Yj35CqFIGf0QW1pNzG_CtfTOLeuBZTk4EYAFakZ0IvD9En8CqnRwWeiY-_Vcj3YswH7SROrmXy4CfcUNYzCEr3GQ9jXX2gvQyAcNMIm1kOfmoTrucm5UGekUkPmJSssUVf3SRWfUZWHQUn7D6uG3Kb28kHn6kAo2I15kFhwsbW4Ra0PZYYG3chzG7eASM0lftcqxFLiromiwWpx4rbHanTmG7bUEpeFiNgPl3Nf1EOiDpsdvlb6YwlAfHf-4vUG6vsiEHEWhJZZCC80ZTEKSx5axfHx6-VbfxD2cofuX2utBnc3bd-shOvPm8n-UWgPftL6auQVAmwby-pY2NCjo3FF6HGEbHwtG8=w411-h730-no
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Lite reservdelstillverkning.

En extra ljuddämpare kan ju vara bra att ha till en banhoj tänkte jag, händelsevis har jag kvar den enda överlevande Yoshi-burken från när jag skrotade R1:an på Falkenberg för några år sen. Med hjälp av lite finmekaniska verktyg är den nu lätt modifierad för att passa på TRX:ns Akrarör istället för på R1:ans decat-rör. :hihi

Diametern verkar vara nästan rätt, kapar jag lite slitsar borde det inte vara mer än att den håller tätt på gammalt klassiskt vis med en klämma. Eller så passar den exakt, bara jag får den rund.

kMCEo4FgEri1AwbO4-7qdkCoGW0VY9OtkY6w1onjcjA7soZvRGDRX7GFYcCNYMx77jKGlzxWym2ze3_8QJvxcuAYxKP3uRu6hI_tSMRBgKE9lzCuNx0gqetpnwKl7IuBHegE52vEYySnujiOH0bdhY72U2b89QZACpwY93WNeZpevuMcFNKPhGoR0rYqjMg-vnOC9IXa1H9uv5yUyOPOwS09db-Gtkb35sNO0BUus_sQXH8bWqmVTRePbGzGQ-qsVyoAoFNLt-5j61km3kIz1zeHJGBaEkGAIJLebT1_y7ylI8l-48Lf1ekixRX9En5EZbx6SQ1ChMNCufEGtoy-Yj1M3eaXJd4kKP4_V9-tHYtZzf6J8NLiAnB0_oAR7iDQlEeYC31A2oRtO8LURjw4CEMHwc74zDrAMRpQ99Ew8zi1hzmgHX_2hDVh-EyhSOO4QDr5F7mWp4u6yuELWJEaE6RD8PgaHDYZsGZUxv4uA4cDmMhqfNRcegPSUDCdPt0BDeKghdBu5YaI1JP7nbxC_MRus2ZZWA4M5on7mf58nzMwoYzqo1OpHOq8TzdsAgXk9536k2d2cLXP_oHcU2BoeAE40tOJTW9ZZMN2FzqOqo_zmrPsRY5DTT_cymsmicnbU2c1hD_Bbqi7qN2_kHM4YoqxHHCeXNsY2x2MvIE0M5FhvXSB2UXSN_07oRVQNrlApsjicK8QLA7gaHxc9vmFRS7WrmwcRAIyFvDs4-8Z9P3W0N84z93XAJk=s786-no


xEG24WOKNOwX9gnbUC6mQ8PUM6fXO1_ZpCGBTzQKyoBcI-gWe-ewC-IPmaBezQUtDZW4YkOjwOfZIDXw2G6HgmWlCIfIvwhElM3mNZo_49G9H5AU0UNyxvEqwSPgp0MlxLn2WyEeqMeSDYfK_sNSq6sDb8HJawQge2O_AHtMAVcMzXiuAKob1KZ7DCyvMlDUvI5KOvHel1C3AiLia9gf7InHSIHugdxq0roHyZfA6pKplIODmPAHY12Mf0nW2aceQ5OLWwXSTcakMyFXKZZaAf8tcnLCDyOTgOuTJTXMrNq88hMQAvmfE7DgYY8RN41MRSgWWwlAPwwEgYr8P_MKIvKnXmoVcxvhw7YOLBrG8NwfPSaog6KzCo52xE1-8li2NotobV-U9F-4VKA0Rnkp4pDlOAIgljpdXHBRft1OhIIjyqtws0tDt_uJo6HZP1122K84IUvg8G4X9Nua2oHpwBZwJdk9gKSvsEXUW3NjTrOmUVm8hG52mt1HERB3EA0U-E2f610p1sv-T2tV-XdmFhJ7P25jcQOwsSfy4q7VN7mcdsCL9eS7--1kWoWFpTDDNTdMMpGFS--1LdHP8aUnjhVgMF9NcqvQodwu0oKGiQRl6y2U4qkIx9jsK1V8-zxQcPnqfNBe3Mku0jPWz1QXcRuBZaf5lOYzW1dmY5YPSi3pa7WujR-BxLexTFTI_JJx2TWKG1aGA8hY0PefQ8Z3GClCPtygKUnvz1dw6CV9rCyUVkjw0X6ZdEU=w1398-h786-no


Ungefär där insåg jag även att TDM:n börjar se rejält skabbig ut. Lite kul att ha den i originalfärg så jag vill inte ge mig på en omlack, men foliera den blå & silver borde fräscha upp den ett par snäpp medan jag väntar på en eventuell bandag med TRX:n. Två sidokåpor hann jag med på eftermiddagen.

9viQeQocR60Fvirsem_Pt3jhuf0PmmvwIBqm7mcRNf2ZA20_COMfF-98zKNc-EpTtFpl1Y87bUTp4n47UrNrdd-kqqhXCNpW2PnUV6iYKFELnwBjMqSLirA972eUkaVDiYzwFeF0qKFGgS0gVpbG4fqB0m6fiXtdigGwn4xVCU7z3KLkjRLRmm_U6MFLhxQLEXkYT_na4Y46qdRO_rEolkvgptfSkrEOF_jkue7KLsMVYHbW2fMN0ZtYG05w1shcmyk8lv8EFuRaHCu34TlA6ITHtZT4gYKxid7Syj3TmXVaquonsHAC-iwyxF_ZS7Gtgc0boyzVahl9d3vSzC3--DcdmF3PN9YeukTD4_-hRbze6XWH2mOcfGkGwsZwg9sgYbm34LkgMkCb_HKIc0r18kirGcDu9LR_BO5UHzVrvBrLqk5Kb8zKJ1J6UYAsrUuygLnQBAQ4-JByUfK_qB25UYx56PagxTw5rLAnr9mj17vPxWOWnSUkerrTy37_xKrXYISSu1P087oBobXYRQbCpPYWkeeluMxwcS4lcb87_TDcpyH8H16teg6918m93lyfgFOHVG_EOKkyvCnYZNqZY-wi-2mmHv1aoC10WzuuXh1at-lkPiE3g7hrLaKswYOc8h8sYeYozL-wh0bOxeStTApa0a5ouGZ0l5qxvAUjyoYE5t0j2gvUqj0enZlR5jIS9-Usy1dAm6ZqLB1Mhqg26P4ya_EZ29KVihPZN6ROUYSsnJEIsNvhbL0=w1184-h666-no
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nu börjar det fan bli dags att ta tag i det som inte är "måste" på TRX:n... Helfolierad TDM klar i brist på annat. :3freak

 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kraschpuckar. Inte mycket till modifiering, definitivt ingen lättning och inte ens snyggt. Men jävligt bra den dag nån springer in i hojen när den står med däckvärmare på eller när framhjulet släpper ohjälpligt i kurva 7 på Brno. Hugger i gräsmattan? Ja, kanske men efter att ha provat en gång är jag beredd att ta den chansen framför sanera olja.

Letat förtvivlat efter nåt vettigare än de svarta plastpuckarna från R&G på eBay, häromveckan visade det sig att de ju finns i något vettigare variant på mitt gamla hak Louis. Tyskarna kan man lita på när det gäller gamla hojar som aldrig importerades till USA! Där fanns LSL-puckar med någorlunda diskret framtoning, till och med går de att få med aluminiumkropp i någorlunda valfri färg men jag nöjde mig med billigaste svarta plasten.

IOK5WVPLhncitoWAW6miv3dZ_YNowYJPMSxyrzPteHqzByL8BtkrAXUqZl3Bt82gtWdNKf4vFfUjftnE44UUAsAX2kmLE48VlUDtwMakRiQNat5frNJGxjn0gRIvaShzcOsP91gITh1Ew6iQSoon1fmCNEoXTB0KOjat_tmxLdKQXGnMpUhl_9RF7GlqiYoHurUFUUQBvGolFOc2oL67QAj-xj3p5Vw5Ja1k4wq813UNm2kOnIxJ5sB6_u8dDWSy7YVQA5nM4szVPIMC3WYfCSBGFM_y9nf6sXphoJ1uP71ttjyx894TeyCEVlIyFbtQkip5mcOMHeGiTAmyjdq04ZxxPN33xktXwHEBpCEqqSVcOepV07Lzeiu2G8cWJW-AngDtfg8ukYKO94vUayK54icDYZOedHWAYwyxIHiuI7Qu9wNCl2pmeLA-vjBRs7Lu4Xu58_U3D_u1uhETSoFh5USid1WmYFhuvRJuYtNeHQVe13ZpxzVdcZOYbi3Z7hu4oHgBNYIbkHIrEFejhdrG1rSd9sqzCAdp0vjpqqYIubcZPBBApOTVBpGzrfY2GVBybDy5vVE6bYmU5sL1fs4Xsc0VxXVseHe7g9CiNcTOnha1J9qDcJj0GfINFCBXLIhTHs1-B-TlRtghsQ_C3utDEEH7-9uS9fl_2mDx5ujJDZh7mGo0xJcaE3Y_uT9FDRuwyWj47X1k7-Xg_c1nIX6rIDK9NXQaoyt9fNXTibxLbvANXBTlgTxRBg8=w1298-h730-no


T0e9Zd9S4XurcITqxjjuOywqN8ZyRNg0Y4XT7kMKL9KNKEfNrmz6WumIPSQnEnXwJyedOcKkFbDZRKkHcOQdEUtpTkQfWE87ouxXga-JZ7Xqmdoc-yMf98q0as5sCDuJrv8wzpCvXW0y9vZ_fAfAaMMei6AdZYkc3UxYvZevjgPCiJ765PL-yJcyoIkh2_d6yJbnfD3xZnrkX2-KCH24YWn4epWF0q-diCXqizbSDW6QeYPordl5fqUcmhNwub3oLZCEzy22ji2s7oqFnVN_PxVlDFLsu0IMYjZ0IoEQEyU7x8wDMhfM0BkNTuxS-W3V92-xHT4xt2L9fmOqIxzEyMyXmmyLg6PjzoVjLp3bNaZgDqdkL3oiNTsP1vRgscoGiaLZaNC45kQVSjsNVcQofFsXytrTHIIG1_K7zzP_KroTk9rh5H3qfZnoNkRxWoH1JZT5R3iJb9WLzfwad7jd-n3cOhgUJWWcm8enxvgYx48qwQ7OADsl8J6Hnnf24j-S1ECtoy93g_0VjqQJSIeZRRXEgnxPlDPGwCXg9Sa_fHJMQL2Wwzy18GPaIPVGWW3cipEIZJFRsH-b15iaXWlEv4pznI-M4YDLNDI-zF5nkh8dNDkkT-6vn_Hrx3pVAA-gCITTDg7ZLHLe8F5zHiVFD5GBm0k-i6aqgY0qJJWLeQSRZ5OFfJgfM4pgA3hpsQ=w1298-h730-no


Inte optimalt på bygget, men i brist på riktiga motorskyddskåpor...
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Projektet är ju rullande, så idag blev det årets första bandag. Iaf 3 pass, sen upptäckte jag att tätningen på utgående axeln gett upp och dränkt både sving och fälg i olja.

Så nu är det mer renovering än projekt.

Fram till det gick den dock bra med TDMR och Ignitech med egen tändkurva, lite tveksam om jag klarade ljudnivån utan luftburk bara...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Här händer det grejer!

Nya grepp....:D

ACtC-3e73Rci0RH1-U_HobNf-mOlbFbBoz7r9TXXGikbq_YuGPNcm6XyT8p-UsnPlu3cGrQnYCEqN9YnasRdA06NX3Kw_7iQuNp11vOarcE6I03q0R6F6M45PcLp6k1S7vonwUt775E0k8eO9LP7O09YI87bAQ=w1398-h786-no


Bantade runt 100 gram på att plocka bort bakre behållaren för bromsvätska också. :hihi

ACtC-3d8MXA45lT4EB0gDIA_5esOl87dS8MOGh8WN6ND4TVWmPqeZ9kINUiGGdXbma9-wHOH9ip3NW4Nit1GWmfxExCgvZo89S-Znq_-iKsNF4x2v7j7X0tRiwCewSx53CCCQcTKIgUcJrZN3pJ2jCroapIqAg=w1398-h786-no


Deesutom! Det är en ny o-ring monterad som förhoppningsvis stoppar oljeläckaget.

Den gamla TDM:n ligger ute på annons nu så hoppas kunna fixa lite mer kubik och högre komp efter semestrar. CSBK-planerna för i år fick ju virus, men med lite mer knuff i traktorn känns det väldigt lockande inför nästa år.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det man inte gör i projektet får man göra på sin sambo's hoj. Gammalt garageordspråk, tror jag. Därför sålde jag TDM:n till förmån för en gemensam Bandit 1250....

Också, när jag gjorde rookiemisstaget att lyssna för nära på toppen blev jag tvungen att riva av och kolla spelet på kammarna. Hur dök det upp som min första tanke? Jo, i vissa fall har ett filter i bakkant av oljetanken klumpat igen med skit vilket lett till dålig smörjning i toppen och skurna kammar som följd. Låter faktiskt förskräckligt och så illa lät inte min så egentligen var det väl mest paranoia. Nåja, det tog en timme att riva av allt och bända lite i kammarna för att konstatera att de satt fast som förväntat.

Egentligen har jag inte sett problemet med filtret här i Sverige, dock ett par fall med dåliga kamlägen som allra troligast berott på för högt åtdragningsmoment av överfallen. Betydligt vanligare än oljesvält pga igensatt tankfilter.

Hojen protesterade mot att bli ihopsatt igen, ingen skruv passade, kylarslangarna hade fel dragning och vacuumslangar gick inte fram... Men efter 4 timmar var allt ihopsatt med ny kylarvätska och olja i motorn. Då har jag ändå skruvat den här motortypen i några år, så valhänt har idag fått ett nytt ansikte.

Passade på att byta vacuuum-slang mellan insug-bränslepump, tempsensor till den numera bortplockade fläkten (snacka om onödig fix) och se över ventilkåpspackningen som svettades lite.

Nästa mål för hojen är att klara 2 bandagar med Backlund Racing utan att bli överkörd och en liten lugnare pensionärsdag med MCE. Efter det står ett 880-kubikskit på schemat, aningen mer kubik men den största skillnaden kommer bli högre komp 12,5 mot original 10,4 och såklart tätare kolvringar. När det är beställt får jag se till att byta ventlitätningar och slipa in ventilerna, då borde vi närma oss 100 hk på hjulet och betydligt lägre oljetörst.

:banana
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nu var det ett tag sen, men efter en eländig körning med Backlund där jag var helt i otakt med regnskurarna dag 2 och inte körde en meter utan åkte hem vid lunch var jag tvungen att trösta mig med något. Det blev ett nytt instrument till traktorn! :D

En Koso RX02 hade varit rejsigt och snyggt, men priset... :död Det blev en heldigital och billigare DB-03R istället. Väldigt liten, undrar hur jag ska se den utan glasögon... Nåja, den blinkar ju envist när det är dags att växla så det löser sig nog. Dryga 500 gr lättare än originalklockorna är den iaf, och inkopplingen verkar inte vara svårare än att identifiera rätt kablar i originalhärvan att skarva in sig på.

Blir en del lamphållare kvar eftersom hojen är extremt analog, men de får hänga kvar så länge dock isolerade med eltejp. För stunden behåller jag möjligheten att bygga tillbaka även om det knappast kommer bli aktuellt.

Kopplar inte in alla funktioner på instrumentet, använder ju varken blinkers eller helljus till exempel och hojen har ingen sensor för varken oljenivå eller -tryck. Det jag kopplar in blir den medföljande hastighetssensorn så jag har lite koll på hur långt hojen går även om det bara är en uppskattning efter två säsonger utan hastighetsmätare. Givetvis varvräknare, neutrallampa och vattentemperatur. Men det är nog ungefär allt, växlingslampa behöver jag inte koppla in i tändmodulen för det sköter instrumentet själv. :tummenupp

Det blev detta instrument helt enkelt pga storleken, det går att ställa in på varvtalsområde som liknar TRX och inte med rött vid 14000 samt den har shiftlight. :yoparty

Har en lätt skiva i alu/plast-laminat som jag tänker kapa till ett fäste av, vi får se om det blir plats över till en laptimer också. Oavsett skulle jag nu verkligen behöva väga hojen, för teoretiskt kom jag just under 180 kg körklar... :D

ACtC-3cjcmRJJFEbPLrqiZbxPuCQnRl4kA6GUFbbd_PwKnq-J8cxYybI7NQn5Hx-hVrJFzGcS_ry-QEBPHrePOlFeqDNHHaZofotVLGGRNWom3EfHvfHs5iRn98hRTk  0MLI3O8suKoDPB2-jUZoXgnpN59CV5w=w1398-h786-no


ACtC-3dMG2AC0L_sRDraZexZ4-P_ulZ83zwWuyUCSkC2lueJ9n3pfuVDru17mCBVq7jYiOkkz8i0  NuPyOn6fiM1r90G74sWho1EXbIe1Xk401X334XDq842txcX5z3  RnJ16X_d6aqcfeXiYv1pbga6i9l4EEQA=w443-h786-no



En del modifiering av den relativt nyinköpta banditen har det ju såklart blivit också. Dags att permanent ställa upp sovplats i bussen utanför garaget?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Instrument på plats, använde en plast/alu-laminatskiva från jobbet som fäste. Den är mindre än originalklockorna så Koso'n är verkligen liten. Finns ju plats för en laptimer om man vill också. :tummenupp

ACtC-3faeMd_gjnDqmP4tHE9jVvhVJsc1PDPPlGj7hjVv6A2iPJFEgHXyXcdM7oEybhigKNxtpKyjaAq8wdKKWOk-AKai4hcQ8kYNta0QPMdl6htdc3svvJOOsTqI93j52a5SqkljOhYbIsSTgdGC1GwpOobmA=w1398-h786-no


Bytte tempsensorn till den som kom med instrumentet, en kabel mindre att skarva in sig på. Kvar att göra är hitta en placering för hastighetsgivaren och kalibrera varvräknaren.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Instrument på plats, använde en plast/alu-laminatskiva från jobbet som fäste. Den är mindre än originalklockorna så Koso'n är verkligen liten. Finns ju plats för en laptimer om man vill också. :tummenupp

ACtC-3faeMd_gjnDqmP4tHE9jVvhVJsc1PDPPlGj7hjVv6A2iPJFEgHXyXcdM7oEybhigKNxtpKyjaAq8wdKKWOk-AKai4hcQ8kYNta0QPMdl6htdc3svvJOOsTqI93j52a5SqkljOhYbIsSTgdGC1GwpOobmA=w1398-h786-no


Bytte tempsensorn till den som kom med instrumentet, en kabel mindre att skarva in sig på. Kvar att göra är hitta en placering för hastighetsgivaren och kalibrera varvräknaren.

Tjusigt montage :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top