Humlan - Projektet som (nästan) inte blev av.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kört en dag på Gelleråsen med Koso-instrumentet. Funkar faktiskt väldigt dåligt för bankörning. Omöjligt se varvtalet så växlingslampan är ett måste, displayen hänger inte med och uppdaterar alldeles för sakta även på en trött gammal TRX. Funderar allvarligt på att skruva tillbaka originalinstrumenten men rensade från allt utom varv och temperatur.

I princip betalade jag för en shift light, klocka, digital tempmätare och en tripp som är hopplös att få rätt med hjulomkretsen. Hojen blev ju ett halvt kilo lättare för all del, men inte var den lättningen värt 2000,-

:va

Borde köpt cylinderkittet istället.
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Trist att höra, blev rätt sugen att köpa en likadan och montera på min gathoj...
Skulle du säga att det främst är för banåkning den funkar dåligt, eller är den skräp generellt (även för gatåkning)?
På vilket sätt är det svårt att svårigheter med att få till hjulomkretsen?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kört en dag på Gelleråsen med Koso-instrumentet. Funkar faktiskt väldigt dåligt för bankörning. Omöjligt se varvtalet så växlingslampan är ett måste, displayen hänger inte med och uppdaterar alldeles för sakta även på en trött gammal TRX. Funderar allvarligt på att skruva tillbaka originalinstrumenten men rensade från allt utom varv och temperatur.

I princip betalade jag för en shift light, klocka, digital tempmätare och en tripp som är hopplös att få rätt med hjulomkretsen. Hojen blev ju ett halvt kilo lättare för all del, men inte var den lättningen värt 2000,-

:va

Borde köpt cylinderkittet istället.

Tror jag har en likadan till en projekthoj. Den hamnade dock i en byrålåda efter första säsongen då displayen typ vibrerade sönder eller fick åtminstone en stor suddig fläck mitt i displayen som kom och gick (efter att ha kört kanske 20-30 mil endast. Stånka förvisso så vibrerade ju rätt bra men ändå. Knapparna var ju också helt omöjliga att använda, stenhårda och helt odistinkta. Tror jag fick rätt på trippen dock, hastighetsmätaren stämde iaf perfekt mot GPS.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har själv en (annan modell) KOSO på min RD och den funkar bra förutom att varvräknaren tappar greppet efter 7-8000 rpm ca. Har fått förslag på fix för det men inte gjort nåt åt det.

Spola fram första filmen till ca 1:05 för utflippad varvräknare
Film 2 visar färgerna man kan ha vilket är coolt om man är ljus- och bling bling- fantast som jag

https://youtu.be/egsZg9n57c4
https://youtu.be/fjKFdJiz9dI
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Trist att höra, blev rätt sugen att köpa en likadan och montera på min gathoj...
Skulle du säga att det främst är för banåkning den funkar dåligt, eller är den skräp generellt (även för gatåkning)?
På vilket sätt är det svårt att svårigheter med att få till hjulomkretsen?
Testade ungefär 13 km på gata, funkade bättre då hinner displayen uppdatera. Man är ju inte lika beroende av varvtal heller så att siffrorna är så små gör inte så mycket man har tid att kolla om man vill. Det är väldigt tydligt en Hastighetsmätare, inte en varvräknare.

Varvar man stillastående är den seg i uppdateringen men inget som märks när man kör gata, på bana blinkar växlingslampan lite i otid ibland för att den inte hinner med efter växling och liknande.

Temperatur, klocka osv plus alla indikationslampor funkar klockrent.

Spontant känns det som att de fuskat med en billig lcd med låg frekvens i ett övrigt fungerande instrument. Helt ok för gatbruk faktiskt tyckte jag, men inget för extrem användning.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har själv en (annan modell) KOSO på min RD och den funkar bra förutom att varvräknaren tappar greppet efter 7-8000 rpm ca. Har fått förslag på fix för det men inte gjort nåt åt det.
Jo, en RX-2 hade varit betydligt bättre för mitt syfte också det är ju varvräknaren jag är intresserad av egentligen. Och tripp. Men jag tyckte den var för dyr helt enkelt, andra utgifter osv.... :gråta
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Men för faaaan... :huvet

ACtC-3fggP-I7dAbDZmAx46a8BoudKvTAirA5KtmQhtliF2X1csrbVPJAu3nLNP7W9t_ie6Ije5io107s7gbG6yaU7U51od2_st8XbZrkuVsd5-x8M2zsKvOM_ufxSwaSocT5uHEi4mCO-RL0cDC7BdjwZaEow=w1280-h720-no


Vet inte ens varifrån de kommer, upptäckte det i garaget nån vecka efter sista körningen på Sviestad.

Nåja, som Youtube-surfare har man ju sett massa klipp på hur enkelt det är att dra ut såna här bucklor i ett litet nafs. Dessutom får man ju handla grejer då, följdaktligen :hihi:

ACtC-3dLHRZUD4eQmn1mujW2YCN9osIG9N4mUAVQOO4wnS5RgzZfDUVM0uUBpPgSuyPWH-dY2LS3BDROv7OQLdzpPSCAAZfR8h0ND9a-LjurbX3c989Wbai1XeyUjHFmcYzG5UJpC8Ol-xFJbXC5S1JP-8f8hQ=w406-h720-no


Resultatet blev väl inte så perfekt som på Youtube, men klart dugligt med tanke på 23 år gammal lack osv.

ACtC-3dgNdd2t0dzPr2E2FMmzCYdeqpHX-85YcN3YLBLhROiGawYUq4uyfCHFUEdteVIlKJ9TcUQXLsqWaq1D_7ABid1fEtp263704yZJ5d-ziV47nxxNG4c1GBsHQN4t2q1YB0opP82rlVP7FzbdliOO3PN-A=w406-h720-no


Med det löst, dags att ta tag i nästa steg på projektet. Motorn är ju ett år försenad ungefär, men nu har jag iaf ungefärlig koll på kostnader och vet vart jag tänker vända mig. Ska bara få ihop slantarna och klura ut att göra av två hojar över vintern så jag faktiskt får plats att plocka ur en motor... :gnissla

ACtC-3foDH2ClUWwpNfl-f2mGgA_ffvylRUNrYkRYZ3wVVjhTQUtIh5SRJLsOsQ6AKULV5ejaFAn4WWtC3qrXz_9jMMBk6wFX55-7nr2OHYpAlaPcFOYRYxQ77BhKKSodZZ_vGvz4Y8mF0rTrWdwFHzgAejpKw=w1280-h720-no
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Men för faaaan... :huvet osv......

Vilken fin liten grej. Det finns filmer som jag inte sett på Youtube alltså.

Kanske kunde funka för en tvåtaktsböj på en enduro? De har ju förkärlek för att hitta stenar.
Om man nu inte äger en gassvets eller sådan där blåsa upp anordning.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vilken fin liten grej. Det finns filmer som jag inte sett på Youtube alltså.

Kanske kunde funka för en tvåtaktsböj på en enduro? De har ju förkärlek för att hitta stenar.
Om man nu inte äger en gassvets eller sådan där blåsa upp anordning.

Sent svar, men jag är tveksam. Vad jag minns är de böjarna rätt tjocka, just för såna möten. Jag hade problem med att få limmet att sitta kvar på tanken när jag drog, tyder på att bara plåten i en gammal tank är tjockare än modern bilplåt....:gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Motortips för de som går med sjuka tankar på att plocka upp och kanske trimma en av de relativt få TRX som fortfarande finns och är i skick så de är värda pengar: HPS Motoren i Nederländerna skruvar och trimmar väldigt mycket med dessa motorer fortfarande (2020) och kan förse spekulanter med 878-kubikskit som faktist har vettig kompression 12,5 till skillnad från det klassiska kittet som bara orkade upp i drygt 11. Original är motorn lågkompad runt 10,5 vilket inte direkt är lika optimalt för aktiv körning som chassit.

Målet med projektet var ju att hänga i ett sånt kit och en beggad, portad topp i Humlan för att sedan ställa upp i minst ett CSBK-race.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jaha. Jag skulle ju avsluta det här och leka investerare istället för att leka Classic Racing wannabe. Då är det givetvis nån som efter 20 år börjar göra komplett uppsättning motorskydd med inbyggda slitplattor, så det var ju bara att köpa... :3freak:crash

122503234_4038537432829654_1711773796446546440_o.jpg

Motorskydd till TRX och TDM är ju inget som direkt vuxit på träd de senaste decennierna.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jaha. Jag skulle ju avsluta det här och leka investerare istället för att leka Classic Racing wannabe. Då är det givetvis nån som efter 20 år börjar göra komplett uppsättning motorskydd med inbyggda slitplattor, så det var ju bara att köpa... :3freak:crash

View attachment 456781

Motorskydd till TRX och TDM är ju inget som direkt vuxit på träd de senaste decennierna.
Jag tycker att du ska fortsätta att plöja ner pengar i TRXen. På så vis får vi andra något kul att läsa om under hösten. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nu blev det väldigt konstigt.... Apriliasving på ingång. :tuttar
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hur får man dit den här på en TRX nu då? Har du några mått kvar från ditt bygge @Peder Rosberg?
308114193ba921d5941a77ca09619c3e.jpg
013ad2be20513c3b1f455c3754c0dc08.jpg
2bae362ed0a28e8b46114193d6a987ac.jpg


Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jaha. Jag skulle ju avsluta det här och leka investerare istället för att leka Classic Racing wannabe. Då är det givetvis nån som efter 20 år börjar göra komplett uppsättning motorskydd med inbyggda slitplattor, så det var ju bara att köpa... :3freak:crash

View attachment 456781

Motorskydd till TRX och TDM är ju inget som direkt vuxit på träd de senaste decennierna.

De där har jag också köpt. De har lite skydd till lite äldre "udda" hojar. Passform var ok men inte super. Men priset var bra tycker jag så kan leva med det. Perfekt för banhoj.
Och jag har redan kollat hur de funkar:näsblod. Det finns en metallplatta i på riktigt. Så det behöver du inte kolla upp i praktiken:hihi
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
De där har jag också köpt. De har lite skydd till lite äldre "udda" hojar. Passform var ok men inte super. Men priset var bra tycker jag så kan leva med det. Perfekt för banhoj.
Och jag har redan kollat hur de funkar:näsblod. Det finns en metallplatta i på riktigt. Så det behöver du inte kolla upp i praktiken:hihi

Jo, han verkar inte haft till TDM/TRX tidigare bara. Har haft lite koll på sidan senaste åren. Passformen är inte galet kinkig, bara de går att få dit. Vi pratar inte korvkioskbling direkt... :D

Inte billigt kanske, men lite lägre än ett GB-Racing set till R1:an och gjort på beställning dessutom. Såg några testbilder från färdigvurpade skydd, de är inte så snygga efter användning men plattan som sitter i verkar stadig. Med redan förtunnad kåpa över oljepumpen gör det inget.... :crash

Fick besked igår att de låg i frakten. Wohooo...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Dags för nytt garage, så det har varit rejält stillestånd på mekandet ett tag i väntan på nya kvadratmeter. Var upp och gjorde mig av med lite sopor idag som förberedelse och passade på att göra klart bromsoken som jag fick ultraljudstvättade för ett par veckor sedan. Har konstigt nog aldrig haft några problem med dem, men efter 20 år tyckte jag de var värda lite förebyggande underhåll. :)

Blev nya tätningar och bleedventil som jag efter lite fumlande med tjocka fingrar lyckades få på plats. Trevligt klämma i rena kolvar sen...

Fick även provklämt motorskyddskåporna jag köpte. Bra passform och bättre finish än nåt annat på hojen! :tuttar

Får bli länk till Insta-inlägg den här gången: https://www.instagram.com/p/CH5TGrlJDI0/
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
  • Alt 1: Sving från aprilia RSV. Kommer inte att hända, för mycket jobb som måste lämnas bort. Den hamnar i en Tuono istället.
  • Alt 2: Modifiera originalsving för nyare hjul/axel genom att ta upp hålen från 20 till 28 mm och flytta fäste för momentarmen från undersidan till översidan.
  • Alt 3: Få adapters gjorda för att passa in nyare hjulet med lager och bromshängare på den tunnare originalaxeln. Flytta fortfarande fästet.
  • Alt 4: Skit i det, skaffa en YZF750-sving som pluggar rakt in och hitta en lätt broms som passar.

Lösning med originalsving är lättare än både nuvarande setup med ThunderAce-sving och alternativ 4. Alt 4 är troligen dyrast men kräver minst modifiering.

:död
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hittade yzf750-svingar på eBay för runt 1500:- ink frakt. Tycker det låter som ett kap om det är plug-and-play.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top