"Hundratals döda i mc-olyckor" SR reportage...

"Mer än 30 gånger fler dör av suicid än motorcyklar"

Vänta, blev det fel nu? :va

Den där patetiska artikeln handlar enbart om att skrämma bort folk från frihet, hade de faktiskt brytt sig om mänskligt lidande finns det hundratals andra artiklar med betydligt mer relevans att publicera :tummenupp

Men skrämmer man folk tillräckligt mycket längtar de tillslut efter burar, tryggt och säkert där såklart :krama

Och juste, förbjud vatten för fan, livsfarligt ju! :4skrika

Skärp er. @steffe @Elmhult @Tebax @Alatalo och eventuellt någon annan jag missat.

Motorcyklister är kraftigt överrepresenterade i dödsolyckor i trafiken.

Eftersom procenten är lika viktig vid statistik som vid spritintag så kommer motorcyklister, högst troligt, att vara överrepresenterade vad gäller dödsolyckor för all framtid.
Dödsolyckor pga att man är jämförelsevis oskyddad, överrepresenterade pga att man är färre så procenten blir större.
Att skylla en korrekt rapportering på valfritt ideologiskt skit är enbart dumt.
#fwiw
Det är inte så att jag ignorerar statistiken (och verkligheten) utan det är presentationen av delvis statistik utan jämförelser och en riktig analys av värdena. SVT är en "politisk" organisation som jagar uppmärksamhet, för mig fullständigt vinklat och sensationellt.
Jag hävdar dessutom att när man är nykter så gör man flera misstag än när man är påverkad av alkohol, statistik. Största misstaget man gör i nyktert tillstånd är att bli alkoholist.
Flest dödsfall sker dessutom i sängen, statistik!
Inlägget kan innehålla en viss ironi............

Vilka/vilket har varit orsakande/vållande till dödsfallen, mc-föraren själv, outbildad, övriga trafikanter, grushalka?
MCkörning är ett risktagande och kommer aldrig att bli säkert.

...
När man sedan läser det irrelevanta svamlet om hur många som höll "rätt hastighet" så är den enda rimliga slutsatsen att artikeln är ett beställningsjobb av etablissemanget. Den korrupte Maiorana, skitkärringen Kraffft och tölpen Olsson jublar.
Det där låter väldig mycket maga-incel :7petaoch väldigt lite en människa som med rätta anklagar andra för att tillhöra: "den slösurfande dunkvinssörplande breda allmänheten räknar knappast fram detta själv då man inte ens klarar högstadiets allmänna matematik."

Men påståendet om den dunkvinssörplande breda allmänheten anser jag vara korrekt. :tummenupp

MCkörning är ett risktagande och kommer aldrig att bli säkert.
Som mångårig utövare av, ej-motordrivna, 'risksporter' så anser jag att det är bättre att internalisera att valfri verksamhet innehåller risker och att en stor del av utövandet går ut på att minimera sagda risker.
'Omgivningen' kommer alltid att skapa sina egna narrativ och det brukar bli lika fel oavsett vilken ideologi som ligger bakom.
Medvetet risktagande är lika socialt oaccepterat som dödshjälp och omgärdat av liknande diskurser men också av click-bait-'artiklar' och 'reportage'.
#fwiw #imho

Det där låter väldig mycket maga-incel :7petaoch väldigt lite en människa som med rätta anklagar andra för att tillhöra: "den slösurfande dunkvinssörplande breda allmänheten räknar knappast fram detta själv då man inte ens klarar högstadiets allmänna matematik."

Men påståendet om den dunkvinssörplande breda allmänheten anser jag vara korrekt. :tummenupp

Som mångårig utövare av, ej-motordrivna, 'risksporter' så anser jag att det är bättre att internalisera att valfri verksamhet innehåller risker och att en stor del av utövandet går ut på att minimera sagda risker.
'Omgivningen' kommer alltid att skapa sina egna narrativ och det brukar bli lika fel oavsett vilken ideologi som ligger bakom.
Medvetet risktagande är lika socialt oaccepterat som dödshjälp och omgärdat av liknande diskurser men också av click-bait-'artiklar' och 'reportage'.
#fwiw #imho

Men, 60 km/h är ju en säker hastighet för motorcyklister...? Det har Matteo Rizzi bestämt. Att det sedan dör mopedister i lägre och för dem laglig hastighet hör inte hit.

60 km/h på hoj är säkert, det har vi Kungsord på. Alltså är allt över 60 "fel hastighet" enligt följare på Trafikverket.
Logisch - vi har oss själva att skylla. Alltid.

...och räcken är säkra. Alltid.

Suicidfallen på mc som omkommer är nog ganska höga skulle jag dessvärre gissa på. Men dessa räknas ju inte bort. Tror inte de räknas bort i bilolyckorna heller.

Suicidfallen är INTE med i statistiken, varken på MC eller i bil...

Suicidfallen är INTE med i statistiken, varken på MC eller i bil...

Bra att veta. Även om jag kan tänka mig det är lite svårare att avgöra vad som är suicid på två hjul jämfört med hoppa från en bro/finlandsfärja.
Jag har suttit på Trafikverket i Borlänge ett antal gånger med djupstudierna framför mig och utredarna av de här olyckorna är extremt noggranna och kompetenta. De studerar inte bara själva olyckan utan allt som ledde fram till den, offrets tillstånd, familj- och jobbsituation...you name it. Jag vill påstå att de med väldigt hög säkerhet kan avgöra om det var suicide eller inte. De har dessutom sett varje typ av olycka, mååååånga gånger.

Dessa misstänkta suicider tas bort från djupstudierna och redovisas inte så står det 27 döda ett år så är det egentligen några fler men de är inte så många som jag hade trott.

Ja, precis... efter 2010 så exkluderas suiciderna...

Skärp er. @steffe @Elmhult @Tebax @Alatalo och eventuellt någon annan jag missat.

Motorcyklister är kraftigt överrepresenterade i dödsolyckor i trafiken.

Eftersom procenten är lika viktig vid statistik som vid spritintag så kommer motorcyklister, högst troligt, att vara överrepresenterade vad gäller dödsolyckor för all framtid.
Dödsolyckor pga att man är jämförelsevis oskyddad, överrepresenterade pga att man är färre så procenten blir större.
Att skylla en korrekt rapportering på valfritt ideologiskt skit är enbart dumt.
#fwiw
Bäst inlägg hittills.

Jag har suttit på Trafikverket i Borlänge ett antal gånger med djupstudierna framför mig och utredarna av de här olyckorna är extremt noggranna och kompetenta. De studerar inte bara själva olyckan utan allt som ledde fram till den, offrets tillstånd, familj- och jobbsituation...you name it. Jag vill påstå att de med väldigt hög säkerhet kan avgöra om det var suicide eller inte. De har dessutom sett varje typ av olycka, mååååånga gånger.

Dessa misstänkta suicider tas bort från djupstudierna och redovisas inte så står det 27 döda ett år så är det egentligen några fler men de är inte så många som jag hade trott.
Finns det analyser över övriga olyckor/incidenter att tillgå (dvs allt utom suicidutredningar (det känns liksom onödigt för allmänheten)) att läsa på nätet?
Det skulle ju kunna vara en "kunskapskälla" för alla körkortsinnehavare.

Hur räknar man olyckor egentligen? Som exempel, om en förare får hjärtstopp och pga det skapar en olycka, är det en trafikolycka eller ett hjärtstopp (med en trafikolycka som följd)? Vad säger statistiken?

Hur räknar man olyckor egentligen? Som exempel, om en förare får hjärtstopp och pga det skapar en olycka, är det en trafikolycka eller ett hjärtstopp (med en trafikolycka som följd)? Vad säger statistiken?
Jag tror att det räknas om det finns minst ett fordon som är i rörelse som är inblandat.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel där.

Tror fan det. Vissa kör som idioter.
På bakhjulet med skjuts
Eller på bakhjulet uppför backar.
Har hört värre grejer men det räcker

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back