Hundvalp 50% chans att överleva.

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Hämtade en gatukorsing förra veckan hos en uppfödare.
Senaste dygnet har han varit lös imagen men ätit och fått i sig vatten. Men i morse när jag gick upp låg det vatten blandat med blod på flera ställen på golvet..
Så det blev ilfart till vetrinären..
Stressad och uttorkad blev svaret.. De sprutade in 500mm vatten (eller något likande i nacken) han väger bara 1 kilo så han såg verkligen konstig ut efter de sprutat in 500mm.
Sedan kom frågorna..Stressad??? han är den lungaste valpen jag någonsin stött på... Men vetrinären sa att det händer ganska ofta att de få in stressade hundvalpar och det sätter sig i tarmarna...Det kan bero på att de splittrades för tidigt från mamman eller att uppfödarna inte riktigt skött om honom-..
Vetrinären sa att han get honom 50% chans att överleva.
Fick någon specialmat som vi ska mata honom med en gång i timmen. Funkar inte detta måste vi åka in i kväll oxå.

en liten bild på Brutus..

Bifogat

• DSC00365 test.jpg
    DSC00365 test.jpg
    68.8 KB · Visningar: 402

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
JA E SÅ JÄVLA LITEN O SÖT!

ge hunden en cigg, han ser klart sugen ut ;)

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Hoppas detta får ett lyckligt slut!!
Ber för Brutus att han ska få ett välmående liv till mötes. :Bugar

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Naaaw, vad hemskt... Sitter och blir helt tårögd.. Sån söt liten sak!

Hoppas verkligen han klarar sej!

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Liten uppdatering:
Brutus sover mest och gör inte mycket väsen av sig just nu. Ska prova att mata honom om en timme. Det räcker tydligen att han ska få i sig en tesked mat till att börja med.
Kommer att uppdatera ikväll...

ridinlo

Kroniskt fartblind...
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
CBR 1000rr -08
Usch vad jobbigt... Stackars liten... Se till att han har det lugnt omkring sig så han kan hitta lite trygghet... Stora utrymmen kan göra valpar nervösa och oroliga... Så var det i alla fall för min lilla tjej när hon va ny här...
Dock inte samma problem och jag är ingen expert men jag och Tasha hoppas verkligen att det ordnar sig för er...

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Uppdatering.
Brutus ligger i mitt knä och sover nu. Han har ätit tre gånger nu:) . En tesked mat utspätt med vatten. Han verkar mycket piggare nu..Pratade med vetrinären för en timme sedan. Han var förvånad att han har ätit för han var i så dåligt skick när jag var där tidigare idag. Jag tror att han är på bättringsvägen. Jag ska till vetrinären imorgon på morgon, se om han behöver mera vätska eller mer antibiotika.

Han är 10 veckor gammal och väger 950 gram

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Min farmors hund tyckte om att sova under låga bord och liknande och verkade känna sig trygg så, det kanske kan få Brutus att känna sig tryggare? :tummenupp

FemmeDeFatale

Guest
Jag blir så ledsen när jag läser att veterinärerna gett honom 50% chans att överleva, har själv mist 2 st valpar ( ena av förstorat hjärta, den andra av tarmvred):gråta
Jag ber och hoppas verkligen att denna lilla ursöta valp ska klara sig, men det verkar han ju göra, eftersom han verkar piggare och bättre nu.
Ha den lilla i sängen när du/ni sover tills han känner sig trygg nog att sova själv på sin plats. :)
Urgullig vovve...vad är det för korsning?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Min farmors hund tyckte om att sova under låga bord och liknande och verkade känna sig trygg så, det kanske kan få Brutus att känna sig tryggare? :tummenupp
I regel så känner hundar sig säkrare/tryggare i hundbur än ute i rummet. Mindre o koncentrera sig på då.
Liten värld, lite problem. :)

Skönt att lillen piggnar på sig, hoppas allt slutar bra oxå.

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Lät väl mer som om han fått tag i en chokladkaka eller liknande, har själv en jycke som har problem med njurarna så hon äter vegetarisk föda + käkar ett piller med ngt som ska vara nyttigt för att överleva, sen är det inte ovanligt att man överföder dom små med gosaker när man just fått hem dom :) ordnar sig nog ska du se, låt honom inte käka ngt annat än hundmat bara :tummenupp

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Klart han klarar sig!
Bra tips där också med att han kan få nånstans att krypa in och känna sig trygg. Glöm inte bort att prata mycket med lillgrabben då och då, de mår bra av kommunikation :tummenupp

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Nu har han sprungit omkring lite här hemma,,sedan åt han och somnade igen.. Allt verkar bli bra nu..
Det första jag tänkte på var att han hade fått i sig något olämpligt vilket är konstig eftersom han bara har fått hundfoder..
Han har både en bur han kan krypa in i och en typ av väska där han kan krypa in i.
Jag var och hämtade honom i belgien och vetrinärer sa att de är ganska vanligt att valparna tas från Polen för sedan säljas i holland och i belgien. Han trodde att brutus hade fått flyttat omkring för mycket och det har orsakat stress. Med stress menar jag inte att han är stirrig utan att han har kanske fått olika mat samt kanske varit ensam för mycket och detta påverkar tydligen tarmarna. Tycker det är skrämmande att vetrinären sa att detta blir vanligare och vanligare här i Holland. Men men i morgon ska han på koll igen och då får vi se vad vetrinären säger.

han är någon mix mellan chichuaua (ursäkta stavningen) samt vad vi tror en dvärgpincher..

pluttafia

LoTtA
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Kawazaki ZX7R -97+ några havremoppar
åh så underbartsöt! Hoppas verkligen att han piggnar till ordentligt nu!!!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Skönt, klia honom på magen ifrån mig. :)

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
låt honom inte käka ngt annat än hundmat bara :tummenupp

Typ det benet(?) som han har i munnen på bilden.
(det kanske inte var ett ben ändå, när du säger att han bara har fått hundfoder? men det ser ut som ett "ben")

Hoppas att han klarar sig :tummenupp
Är sugen på en till vovve här hemma snart, våran tik är över 5 år nu, dags för föryngring i flocken kanske :tummenupp

Last edited:

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Typ det benet(?) som han har i munnen på bilden.
(det kanske inte var ett ben ändå, när du säger att han bara har fått hundfoder? men det ser ut som ett "ben")

Hoppas att han klarar sig :tummenupp
Är sugen på en till vovve här hemma snart, våran tik är över 5 år nu, dags för föryngring i flocken kanske :tummenupp
är inte det en såndär tandgrej som dom gjorde reklam för på TV?

tror inte dom äter den, bara tuggar på

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...