Hur är det egentligen med Åland....

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Landskrona hör till Skåne och Ven också.

Tycho Brahe var skåning ser ni, född på Knutstorp Borg... han är Vens kändis. Dansken är stolt över gamle Tycho, få vet han var skåning egentligen.

Fredrikshamn hade jag gissat låg i Danmark. De har haft så många Fredrikar som kungar.

Finland är nog mest ett Trauma i Sverige, lite som med Skåne i Danmark. Skam och nesa att förlora halva riket.

Vilka är de vanligaste fördomarna på varsin sida om Ålands hav?

– Den enorma okunskapen är frapperande. I Sverige tror man att Finland var en koloni som styrdes med förtryck och i Finland är man övertygad om att det var så.
:hihi

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
En viktig skillnad i Finland ! Finnar kallar man enbart den del av befolkningen som pratar finska ! Således ingen av Ålänningarna ! :fakta

En viktig del av att få den så kallade hembygdsrätten som jag skrev om tidigare innehåller oxå ett språkprov ! Således måste man avlägga ett skriftligt prov i svenska !

Jag har ganska bra koll på Skåne eftersom jag körde buss på 90 talet och en gång var vi nästan en vecka på rundtur i Skåne . Vi var flera dar på Österlen , bl.a körde jag en finsk (Åländsk) buss på militär övningsområdet i Hanebukten ! Vi kollade på fårbetet som de användes till när man inte kör pansarvagn där ! Vi besökte Kiviks ciderfabrik . Ystad . Helsingborg har jag varit i många gånger på väg mot alperna och jag har även kört från Köpenhamn över Öresundsbron till Malmö osv. Jag har varit på fastighets mässa i den gamla Saab fabriken intill Twisting Tower i Malmö , besökt Lund , Ystad och Höganäs bl.a . Skåne = :rock

Aaah du var på Ravlunda? Vid Brösarps backar? Där är fint, det är (var) övningsfält för pansar. Annars kan det varit Rinkaby Skjutfält? Wendes Artilleri Regemente (WAR) ? Ligger just norr om Åhus. Det där är mina gamla hemtrakter. Ringer klockan?

Turning Torso tror jag åbäket heter.

Gamla SAAB-fabriken ja... den blev snabbt "gamla"... det var inte många bilar man hann tillverka. Enorma kvalitetsproblem hade man har jag hört...

Nej, inte kalla finlandssvenskar för finnar!!! Fy på mig!

Skriftligt prov i svenska? Där ser man.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Finland är nog mest ett Trauma i Sverige, lite som med Skåne i Danmark. Skam och nesa att förlora halva riket.

:hihi

Ett vanligt missförstånd. Finland var en fullvärdig del av det svenska riket. Inte erövrat i krig däremot försvarat i krig. Kolla var huvudstaden ligger, nu i öst då i mitten av riket. Sveaborg var skyddsborgen i öst, Göteborg motsvarande i väst.

Språket var heller inget problem. För mer än 200 år sedan rörde de flesta sig inte mer än en halvmil hemifrån och maktens och kyrkans män måste prata finska där folkets språk var finska. Kunde man inte det fick man lära sig! Främlingar var annorlunda, så även språket.

Finnar har finska som förstaspråk, Finländare kan ha svenska som förstaspråk men de blir inte svenska för det. var alla svenskar i Sverige, oavsett vilket språk som talades. Jämför ett annat, lite större språk, som engelska. Väldigt många har det som förstaspråk utan att vara Engelsmän. (Det finns fler indier i Indien med engelska som förstaspråk än Engelsmän.)

Orsa Finnmark, var tror du namnet kommer ifrån? Varför heter det Österbotten och Västerbotten?

Bornholm kunde varit lika svenskt som Skåne om den svenske kommendanten fått förstärkning till Hammershus. Det var maktens män som var emot att bli svenskar, bönderna blev illa behandlade av makten oavsett men den behövde inte ersättas när det blev nya makthavare. Detta enligt muséet i Rönne där det var en större utställning.

I Fredrikshamn (fi Hamina) var det betydligt sämre med utställning om 1808 - 1809 års krig och fredsfördraget som, på franska, skrevs under i rådhuset som fortfarande står kvar.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag läste någonstans att finskan var vanlig även i Stockholm på medeltiden. Många var finsktalande. Alltså fler än idag då... I Sverige kallar vi finländare för finlandssvenskar om de har svenska som modersmål.

Länkar om Hammershus mest för att svenskan är så dålig. Hammershus beskrivs som en medelåldersfästning och ett försvarsvärk. :hihi

http://www.infobornholm.se/sevardigheter/hammershus/

Men det var tur dansken fick ta tillbaka Bornholm. Vart skulle de annars skicka sina ungar på kollo till?

Det där om man var skånsk, svensk eller dansk... strax utanför Hörby finns något som heter Karl XI:s stenar. Den lokale prästen, som var dansk, ville hålla sig väl med svenska soldater. Där lär ha legat ett svenskt dragonregemente i trakten. Så han la ut stora stenar på marken så det stod Carolus XI - monarcha svecia och planterade blommor runt stenarna. Det blev ett praktfullt blomsterarrangemang.

I en annan del av trädgården, vid en annan ingång lär han ha gjort kullar som han döpte efter de danska mytiska hjältarna. Svensken ledde han in vid stenarna och dansken vid kullarna. Han var obrottsligt lojal mot båda sidor. Sådan är historien.

Stenarna finns kvar, där växer bok idag, men man kan tydligt läsa vad det står.

Prästen lär ha varit en festlig prick. Han hade även ett litet observatorium byggt uppe på en liten stenhög. Den stenhögen finns kvar. Han föddes som Jens Henriksen men dog som Jöns Henrikson.

Nära hörbymasten vid Östra Sallerups kyrka... ett trevligt utflyktsmål. Jag tycker hans minne berättar något om hur man kunde tänka och resonera i de ofredstider som ständigt rådde.

http://www.karlxistenar.se/index.html

Skåne och Finland tillhörde sedan samma nation en kort tid, tills nästa krig.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det var ett initierat inlägg.
Jag undrar om folk i allmänhet är medvetna om att Ryan air plan störtar om de har motvind eller får vänta på landningstillstånd.
Det är också bra att veta att dumpningen sker utanför miljön.

Dom är ju smarta och kör flygvikten med minimalt med bränsle plus en reserv som räcker för terminalkö och eventuell sekundär flygplats - dom följer miniumreglerna punkt och pricka.

Det kan förutom besparning leda till att dom måste begära prioriterad ordningsföljd vid landning vid kö - vilket ganska snart kommer bearbetas av myndigheten om det sker för ofta.

På begäran av piloten så rensas landingsbanor,finaler och spiralbana runt terminalen och rubbet och det är bara och landa

Nån större risk kan man ju inte se med det - det är ju klart - flygledningen kanske inte kan vara så lat som innan och sätta ett flyg i spiralt terminalt väntläge i 3 timmar....

Det är inte som förut att vi kunde köra upp soppa för skojs skull:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Dom är ju smarta och kör flygvikten med minimalt med bränsle plus en reserv som räcker för terminalkö och eventuell sekundär flygplats - dom följer miniumreglerna punkt och pricka.

Det kan förutom besparning leda till att dom måste begära prioriterad ordningsföljd vid landning vid kö - vilket ganska snart kommer bearbetas av myndigheten om det sker för ofta.

På begäran av piloten så rensas landingsbanor,finaler och spiralbana runt terminalen och rubbet och det är bara och landa

Nån större risk kan man ju inte se med det - det är ju klart - flygledningen kanske inte kan vara så lat som innan och sätta ett flyg i spiralt terminalt väntläge i 3 timmar....

Det är inte som förut att vi kunde köra upp soppa för skojs skull:tummenupp
Och de andra bolagen tankar alltid fullt eller?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nä glöm det men dom följer reserven med råge - men dom vill gärna kopiera Ryanair lite så.

Man tar ett vinnande koncept och försöker sno det.

Sas och så var ju lite konken och så på då dom inte såg detaljerna med soppasnåla flygplan och smidighet!
Man skall inte klanka ned på på snåla och så i onödan - dom gamla stora klumparna kanske har gjort sitt:tummenupp

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det är ju Ryan Air som valsar runt i pressen i alla fall.

http://www.expressen.se/nyheter/sa-snalar-ryanair---med-flygbranslet/

På tal om öar så har även Ivö en intressant historia. Lunds ärkebiskop bosatte sig där som spetälsk. Han avgick först såklart. Bisparna i Lund hade stor makt i Danmark och var väldigt stridbara. Drog i korståg och hade sig, ofta till Estland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Andreas_Sunesen

Till nyåret 1223-1224 lade han ned sitt ämbete, eftersom han angripits av en obotlig sjukdom, spetälska. Därefter vistades han som eremit på Ivön i nordöstra Skåne, där han avled. Hans grav återfanns år 1833 i norra sidokoret av Lunds domkyrka.

Eremit... det låter något det. Det är samma kille som fick Dannebrogen av Gud i ett slag i Estland.

1201 efterträdde han sin släkting Absalon Hvide som Lunds ärkebiskop. 1206 fick han biskop Valdemar i Slesvig frisläppt ur fängelse. 1219 följde han kung Valdemar Sejr på korståg till Estland. Under en belägring av Reval (Tallinn) höjde han sina händer mot skyn för att åkalla Guds hjälp vid slaget om staden. Då lär Gud ha svarat på hans böner genom att låta Dannebrogen falla ner från himlen till danskarnas uppmuntran i striden. Andreas Sunesen stannade i Estland till 1222 för att omvända folket och ordna de kyrkliga förhållandena.

Ärkebiskop Sunesen ersatte Absalon Hvide för övrigt. Han som grundade Köpenhamn ni vet och som även fick ett rejält bondeuppror på halsen. Men han fixade en här på Själland och gav sig med lust in i striderna. Slaget vid Dössjebro o.s.v i flera rejäla holmgångar.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det är ju Ryan Air som valsar runt i pressen i alla fall.

http://www.expressen.se/nyheter/sa-snalar-ryanair---med-flygbranslet/

På tal om öar så har även Ivö en intressant historia. Lunds ärkebiskop bosatte sig där som spetälsk. Han avgick först såklart. Bisparna i Lund hade stor makt i Danmark och var väldigt stridbara. Drog i korståg och hade sig, ofta till Estland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Andreas_Sunesen

Eremit... det låter något det. Det är samma kille som fick Dannebrogen av Gud i ett slag i Estland.

Haha ja men man bör tänka på att dom fortfarande har reserver men för piloterna skulle det kännas gott att ha soppa för ytterliggare nån timma i väntläge (spiralbana/terminalläge).

Det är ju bra att det granskas och kritiseras men jag är inte för att man fyller flygplanet med soppa då det kan klara sig på 40% fyllnad med marginal på 10% - det har liten påverkan.

Desutom har flygledningsystemet förändrats så att det är mycket glidflyg in i terminal områden med lågt motorpådrag och planering med it baserade system.

Inte det gamla med packade flygledare som vifta med papperslappar att "Oh fan 213 glömde jag men jag la han i spiralen i 2 timmar":D

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag läste någonstans att finskan var vanlig även i Stockholm på medeltiden. Många var finsktalande. Alltså fler än idag då... I Sverige kallar vi finländare för finlandssvenskar om de har svenska som modersmål.

Eftersom vi tillhörde samma land, Sverige, så även om man talade finska i den östra delen av riket så var det självklart att det även var finska i huvudstaden. Redan vid 1300-talet var finsktalande svenskar med vid Mora stenar och tolkar översatte. De finsktalande var inte mindre svenska bara för att de inte hade svenska som förstaspråk, de var fullvärdiga medborgare.

Däremot är det en myt att det var fler som pratade finska då, för det har aldrig varit så många som nu som pratar finska, både i Sverige och Finland. Tyvärr kanske inte perfekt finska men bara i min kommun kan 25% av invånarna finska.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!