..........Med bränsledumpning menas att ett flygplan helt enkelt dumpar/släpper ut sitt bränsle innan landning. Bränsledumpning sker mycket sällan och endast i akuta nödsituationer.
Ser inte hur det jämställs med avgaser?
..........Med bränsledumpning menas att ett flygplan helt enkelt dumpar/släpper ut sitt bränsle innan landning. Bränsledumpning sker mycket sällan och endast i akuta nödsituationer.
..........
Ser inte hur det jämställs med avgaser?
Precis. Bränsle dumpas, över vatten och på hög höjd, helst. Oförbränt, i sin ursprungliga form, bränsle. Du skrev att det var uteslutande strisplan som lossar extratankar, så är det inte( ref. Ditt inlägg, #77). Det är mer förekommande inom kommersiell luftfart.
Inte orimligt att det dumpas över platser som ålands gränsområde då Kallax är en lämplig plats att ta ner rejält stora luftfartyg.
Precis. Bränsle dumpas, över vatten och på hög höjd, helst. Oförbränt, i sin ursprungliga form, bränsle. Du skrev att det var uteslutande strisplan som lossar extratankar, så är det inte( ref. Ditt inlägg, #77). Det är mer förekommande inom kommersiell luftfart.
Inte orimligt att det dumpas över platser som ålands gränsområde då Kallax är en lämplig plats att ta ner rejält stora luftfartyg.
Flygplan släpper ut ganska mycket.
Bor man i närheten av en flygplats, så eldar de rätt mycket bränsle när de lyfter och dumpar en hel del bränsle när de landar.
Du borde läsa igenom allt innan du tar dig till att kommentera.
Fullt förståeligt att du inte orkar, men ha då vett att inte kommentera.
Jodå, läst igenom allt du skrev i ämnet.
Nä
Flygplan ger kondestrimmor,gör dimmspår på hög höjd samt i luften på låg höjd vid häftiga klaffpådrag - som vid landning - det är vattenånga som trycks ihop vid vingarna och ger dom här dimmspårena.
I nödfall
I nödfall om dom inser att dom måste köra omedelbar nödlandning så bränsledumpas det om dom har tid
t.ex på en inflygning - sällan dock vid takeoff och go araound då det är raka vägen tebax.
Det är en risk att landa ett bränsletungflygplan som man vill undvika.
Det påverkar landningsträckan och så vidare
Så dom där dimmspårena runt vingarna vid landing är dimmspår - gamla obilade fula sura nuckor tror dom dumpar bränsle.
Not
Fast dumpas bränsle över Ålandstrakten kan det väl lika gärna regna ner i Stockholm?
Det är den gamla slagdängan ni vet... dansa i fotogen.
Det sprider sig över enorma områden.
Men som alla utom Skäggot insett, så handlar det om hur klar stjärnhimlen över Åland är.
Med tanke på att det är en flygkorridor, med de utsläpp det innebär, en färjeled och en hyfsat befolkad ö med både trafik och industri och relativt nära till större städer så betvivlar jag att sikten är bättre där än någon annanstans.
Det sprider sig över enorma områden.
Men som alla utom Skäggot insett, så handlar det om hur klar stjärnhimlen över Åland är.
Med tanke på att det är en flygkorridor, med de utsläpp det innebär, en färjeled och en hyfsat befolkad ö med både trafik och industri och relativt nära till större städer så betvivlar jag att sikten är bättre där än någon annanstans.
Flygplan släpper ut ganska mycket.
Bor man i närheten av en flygplats, så eldar de rätt mycket bränsle när de lyfter och dumpar en hel del bränsle när de landar.
Men jag har ju rätt.Lägger med ditt initiala inlägg där du kommenterar start och landning. Även det där du får för dig att plan dumpar bränsle före landning.
Nu får du för dig att det skymmer natthimlen över Åland.
Visst är det så.Det är ljuset från marken, gatubelysning etc som är huvudproblemet. Det motljuset gör att man inte ser ljus-svaga stjärnor.
Annars tror jag luften är klarare idag på de flesta ställen än förr i tiden (när man eldade med kol, koks, olja, ved etc). Luftkvaliteten är inte dålig i idag i Norden.
Visst är det så.
Men som sagt: Åland är bebott = Ljus.
Luften är förmodligen inte renare där än på fastlandet.
Förmodligen ett bra ställe att bosätta sig på, men man skall inte ha en allt för romantisk bild av ön.
Men jag har ju rätt.
I att man dumpar bränsle innan man landar?
Du menar att det kan ske i extrema undantagsfall, precis som man kan få en vinge i nacken som slitits av från på en 777?
Förutsatt att man får en vinge i nacken med något års mellanrum, så: Ja.
Typ, lika ofta ett plan dimper ner från himlen?
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |