Hur är det egentligen med Åland....

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
http://www.bolmso.se/

Bolmsö ser ju onekligen trevligt ut med en befolkning ungefär som Ven fast 5 ggr så stor yta ungefär. Praktiskt med bro fast lite fusk är det allt.

Väldigt trevlig hemsida! Ljungbysvängen va?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Angående Åland: Som sagts, så får man hyra eller köpa under speciella betingelser de första åren. Men det brukar fungera bra om man är inställd på det. Det man ska ha koll på, är att det är dyrare att leva på Åland än i Sverige. Mat och boende kostar mer vid direkt jämförelse och lönerna är sällan högre, snarare tvärtom. Bilar och hojar kostar mycket mer och kräver nästan import (från Sverige :) ) för att det inte ska svida så förbaskat i plånboken.

Det är ett ganska litet samhälle och även om inte alla känner alla, så är man inte helt anonym. Nåt att tänka på för den som vill busköra med hojen t.ex. Det finns inte många poliser ute på vägarna, men de har radar i fordonen och de lär sig snart känna igen vem som kör vad. Kan bli kännbart... man lär sig snabbt alla vägar och även om det finns fina turer, så kanske man tröttnar på att åka samma. Det tog mig bara några få sommarveckor att traversera i princip varenda vägsnutt, utom de som leder upp till enskilda gårdar, på den tiden jag levde i hojsadeln.

Men det är en lugnare lunk och ganska trivsamt. Öppettider i affärer är numera helt ok. Inte söndagsstängt och 9-16 vardagar som det var förr. Finns uteställen, bad, köpcentrum osv. För den som gillar jakt och fiske, är det riktigt fint. Jag gillar naturen (om man står ut med fästingar) och så självklart att det går att handla finsk knackkorv och åländsk senap! :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
http://www.bolmso.se/

Bolmsö ser ju onekligen trevligt ut med en befolkning ungefär som Ven fast 5 ggr så stor yta ungefär. Praktiskt med bro fast lite fusk är det allt.

Väldigt trevlig hemsida! Ljungbysvängen va?

Som jag skrev tidigare: Häng på luvarna på en hojjrunda när det blir klimat för det.
Det är ett stort område med fantastiska hojvägar som sträcker sig till hallandsgränsen (and beyond!).
Vet inte hur många Ljungbybor det finns på forumet (går att söka på), men från Värnamoområdet finns en hel del.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag gillar naturen (om man står ut med fästingar) och så självklart att det går att handla finsk knackkorv och åländsk senap! :D

Jag buskör sällan hursomhelst... men öar och MC är ju ingen optimal kombo, det får man nog förstå. Bra med maten så slipper jag ta med mig skånsk senap och lunnaknake... ...fast det gör man nog ändå. Finnar får ursäkta, men era matvanor är som dom svenska ungefär. Svagdricka ju... Inga problem med det, men är man vad vid Skåne kan det bli torftigt. Jag kommer att sakna Widerbergs om jag flyttar igen.... Kul med honung och gurka dock!!!

Det är ju den där lugna lunken som lockar. Och att stjärnorna syns på himmelen när det är mörkt. Här ni sett en riktig stjärnhimmel, långt borta från storstadens ljus?

Kan man se Vintergatan på Åland? Eller är det så sattans med ljus även där?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
... Kul med honung och gurka dock!!!

Kan man se Vintergatan på Åland? Eller är det så sattans med ljus även där?

Det finns mycket gurkodling på Åland och så en egen chipsfabrik förstås.

Jo, kommer man utanför Mariehamn är det mörkt som i ett björnarsel på vinternätterna. Har även sett riktiga åskväder dra förbi med utsikt mot norrhavet. Det var för kanske tio år sedan, ett oväder där blixtarna kom med max 5s mellanrum en hel natt. Kom från Sverige och över mot Finland. Satt uppe och tittade i flera timmar och det lät som artillerield.

Gott om historik från svensktiden och från när ryssen härjade. Folk som gömde sig i grottor på 1700-talet och om spritsmugglingen på 30-talet.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det finns mycket gurkodling på Åland och så en egen chipsfabrik förstås.

Jo, kommer man utanför Mariehamn är det mörkt som i ett björnarsel på vinternätterna. Har även sett riktiga åskväder dra förbi med utsikt mot norrhavet. Det var för kanske tio år sedan, ett oväder där blixtarna kom med max 5s mellanrum en hel natt. Kom från Sverige och över mot Finland. Satt uppe och tittade i flera timmar och det lät som artillerield.

Gott om historik från svensktiden och från när ryssen härjade. Folk som gömde sig i grottor på 1700-talet och om spritsmugglingen på 30-talet.

Tittar man upp mot himmelen en stjärnklar natt härnere så ser man bara de ljusstarkaste stjärnorna. Ljuset från städerna lyser upp himmelen så pass, även om man är på landet i mellersta Skåne. Och det där har förändrats till det sämre sedan jag var liten.

För 15 år sedan så var jag i Lithauen ute vid kusten. Det var strömbrist, elen var fruktansvärt dyr, så nästan allt var nedsläckt. Då såg jag vintergatan och påmindes om hur stjärnhimmelen egentligen ser ut. Den är magiskt vacker, men de flesta västerlänningar som är under 50 har aldrig sett den. Sorgligt.

Men Åland borde vara bättre än här nere i alla fall.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tittar man upp mot himmelen en stjärnklar natt härnere så ser man bara de ljusstarkaste stjärnorna. Ljuset från städerna lyser upp himmelen så pass, även om man är på landet i mellersta Skåne. Och det där har förändrats till det sämre sedan jag var liten.

För 15 år sedan så var jag i Lithauen ute vid kusten. Det var strömbrist, elen var fruktansvärt dyr, så nästan allt var nedsläckt. Då såg jag vintergatan och påmindes om hur stjärnhimmelen egentligen ser ut. Den är magiskt vacker, men de flesta västerlänningar som är under 50 har aldrig sett den. Sorgligt.

Men Åland borde vara bättre än här nere i alla fall.
Helt OT, men försök komma iväg till Tanzania någon gång.
Jag trodde att de drev med mig första natten.
Film från Namibia, men jag vet inte hur landet i övrigt är.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Helt OT, men försök komma iväg till Tanzania någon gång.
Jag trodde att de drev med mig första natten.

Man tror inte det är sant när man ser en riktig stjärnhimmel! Just så är det, man baxnar. Men himmelen är ju lika här, tänk om vi mörklade en timme eller så en gång om året när det var stjärnklart. Inte för att spara el eller annat trams men för att få se himmelen i all sin prakt.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Man tror inte det är sant när man ser en riktig stjärnhimmel! Just så är det, man baxnar. Men himmelen är ju lika här, tänk om vi mörklade en timme eller så en gång om året när det var stjärnklart. Inte för att spara el eller annat trams men för att få se himmelen i all sin prakt.

Men är det verkligen ljusläckage från elbelysning som är hela boven, i afrika är det ju hyfsat mörkt på backen oxå?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Men är det verkligen ljusläckage från elbelysning som är hela boven, i afrika är det ju hyfsat mörkt på backen oxå?

Vad skulle det annars vara? Himmelen bländas av vår vita hy? :)

Mann kan ju undra hur himmelen ser ut i det mörkaste Peru, du vet Paddington, björnen med marmeladkex?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vad skulle det annars vara? Himmelen bländas av vår vita hy? :)

Mann kan ju undra hur himmelen ser ut i det mörkaste Peru, du vet Paddington, björnen med marmeladkex?

Haha, tänkte mer läckage från solen.:D

Norröver har den ju inte ens vätt att slockna alltid.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja

Ja att se stjärnhimlen här är inget problem ute på landet en klar natt ! :tummenupp

Filmen nedan ser lite overklig ut på de sättet att stjärnorna rör sig , är de filmat typ under en hel natt och komprimerat till 13 sekunder lr ? :confused:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja att se stjärnhimlen här är inget problem ute på landet en klar natt ! :tummenupp

Filmen nedan ser lite overklig ut på de sättet att stjärnorna rör sig , är de filmat typ under en hel natt och komprimerat till 13 sekunder lr ? :confused:

Du menar typ timelapse?

Som det står.:hihi

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Haha, tänkte mer läckage från solen.:D

Norröver har den ju inte ens vätt att slockna alltid.

Inte på vintern ju! :smasha Det är all jädrans gatubelysning och annat! Du har sett sattelitbilder tagna på natten? Man måste till ett jädrans mörkt område där för att se vintergatan. Typ Nordkorea, där ser man vintergatan!

Men du sa ju att det var mörkt på marken. :rodnar

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inte på vintern ju! :smasha Det är all jädrans gatubelysning och annat! Du har sett sattelitbilder tagna på natten? Man måste till ett jädrans mörkt område där för att se vintergatan. Typ Nordkorea, där ser man vintergatan!

Men du sa ju att det var mörkt på marken. :rodnar

Kollar man satellitbilder tagna på natten ser ju jorden ut som en formidabel julgransbelysning.

Men lite missvisande är dom nog allt.

road-rail-south-am_2032288i.jpg

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Kollar man satellitbilder tagna på natten ser ju jorden ut som en formidabel julgransbelysning.

Men lite missvisande är dom nog allt.

View attachment 401419

Alltså, jag vet inte, har aldrig varit däruppe.

Men stjärnhimmelen har nästan helt försvunnit de sista 50 åren... det är visst och sant det!

https://christiandahlgren.wordpress.com/2003/08/23/ljuset-som-formorkar-tillvaron/

Nittionio procent av Västeuropas befolkning kan inte längre se en riktig stjärnhimmel.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Runt ekvatorn är atmosfären som tjockast och borde därmed dämpa ljuset mest, men avsaknad av luftföroreningar och ingen belysning som kan reflekteras i atmosfären, gör att det är gnistrande klart väder. Ännu bättre blir det uppe på bergstoppar. Bla därför teleskop ligger i Chile och på Kanarieöarna.

Mörkt på backen? Nästan en Hegerfors-varning på den ;)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Runt ekvatorn är atmosfären som tjockast och borde därmed dämpa ljuset mest, men avsaknad av luftföroreningar och ingen belysning som kan reflekteras i atmosfären, gör att det är gnistrande klart väder. Ännu bättre blir det uppe på bergstoppar. Bla därför teleskop ligger i Chile och på Kanarieöarna.

Mörkt på backen? Nästan en Hegerfors-varning på den ;)

Hrm, jo, den var kanske inte så smart, och något tvetydig...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping