Angående Åland: Som sagts, så får man hyra eller köpa under speciella betingelser de första åren. Men det brukar fungera bra om man är inställd på det. Det man ska ha koll på, är att det är dyrare att leva på Åland än i Sverige. Mat och boende kostar mer vid direkt jämförelse och lönerna är sällan högre, snarare tvärtom. Bilar och hojar kostar mycket mer och kräver nästan import (från Sverige
) för att det inte ska svida så förbaskat i plånboken.
Det är ett ganska litet samhälle och även om inte alla känner alla, så är man inte helt anonym. Nåt att tänka på för den som vill busköra med hojen t.ex. Det finns inte många poliser ute på vägarna, men de har radar i fordonen och de lär sig snart känna igen vem som kör vad. Kan bli kännbart... man lär sig snabbt alla vägar och även om det finns fina turer, så kanske man tröttnar på att åka samma. Det tog mig bara några få sommarveckor att traversera i princip varenda vägsnutt, utom de som leder upp till enskilda gårdar, på den tiden jag levde i hojsadeln.
Men det är en lugnare lunk och ganska trivsamt. Öppettider i affärer är numera helt ok. Inte söndagsstängt och 9-16 vardagar som det var förr. Finns uteställen, bad, köpcentrum osv. För den som gillar jakt och fiske, är det riktigt fint. Jag gillar naturen (om man står ut med fästingar) och så självklart att det går att handla finsk knackkorv och åländsk senap!