Hur är det egentligen med Åland....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men finns det begränsningar för fastighetsköp??? Jag är inte särskilt rastlös av mig och lär väl heller inte bli rastlös med åren...

Mycket kraftiga begränsningar, är du inte ålänning kan du i princip glömma det, om du inte vill ha bostadsrätt.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Mycket kraftiga begränsningar, är du inte ålänning kan du i princip glömma det, om du inte vill ha bostadsrätt.

Hade liksom för mig... nä, jag vill inte ha lägenhet eller hyra.

Bornholm tror jag har något liknande. Rädsla för att tyskar och spekulation skall driva iväg the natives tror jag?

Jaja... Ven är fint men där finns inga skogstomter. Det är mycket som skall stämma vet ni...

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Men finns det begränsningar för fastighetsköp??? Jag är inte särskilt rastlös av mig och lär väl heller inte bli rastlös med åren...

Jo det är kraftiga begränsningar på fastighetsköp, och det är en av de största fördelarna med kobben, det ger dig som fastboende möjlighet att bo nära havet och håller skitfolket borta. Skulle inte hembyggsrätten finnas där så skulle det enbart finnas skitdyra sommarvillor för nyrika längs med kusten.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja

Bornholm tror jag har något liknande. Rädsla för att tyskar och spekulation skall driva iväg the natives tror jag?

Jaja... Ven är fint men där finns inga skogstomter. Det är mycket som skall stämma vet ni...

Jo , Åland är fint ! Oftast , i veckan va de sommar upp till 12 - 13 grader å sol så man började gå och snegla på biken ! Startade upp den för andra gången i vinter förra helgen och hade bestämt mig för att ta en sväng denna helg men , igår morse snö och Storm ! Idag hagel och lite mindre Storm ! Runt 0 grader ! :huvet

Jo Åland har restriktioner på markägande ! För att få löpa mark typ tomt måste man bo och förtjäna sitt uppehälle här minst 5 år sen får man ansöka om att få hembygdsrätt heter de och om man får de så kan man köpa en tomt eller egnahemshus t.ex .
Men att köpa en aktielägenhet här är inge problem , de börjar bli vanligt ! Eller så kan man oxå köpa en stuga på vissa områden som har bildats om till bostads aktiebolag , dom kan oxå vara vinterbonade . :tummenupp

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jo , Åland är fint ! Oftast , i veckan va de sommar upp till 12 - 13 grader å sol så man började gå och snegla på biken ! Startade upp den för andra gången i vinter förra helgen och hade bestämt mig för att ta en sväng denna helg men , igår morse snö och Storm ! Idag hagel och lite mindre Storm ! Runt 0 grader ! :huvet

Jo Åland har restriktioner på markägande ! För att få löpa mark typ tomt måste man bo och förtjäna sitt uppehälle här minst 5 år sen får man ansöka om att få hembygdsrätt heter de och om man får de så kan man köpa en tomt eller egnahemshus t.ex .
Men att köpa en aktielägenhet här är inge problem , de börjar bli vanligt ! Eller så kan man oxå köpa en stuga på vissa områden som har bildats om till bostads aktiebolag , dom kan oxå vara vinterbonade . :tummenupp

Naturalisering efter 5 år... oki, det blir tufft. :)

Aktielägenhet? Jag fattar på ett ungefär... lite som våra bostadsrätter eller ägarlägenheter?

I Sverige kan ibland sommarstugor stå på mark man arrenderar så man betalar arrende (typ hyra) för marken men äger huset. Socialdemokraterna i Kristianstad ville att all nybyggnation skulle gå till så på 70-talet. Man skulle inte få äga mark alls. Men det hör ju inte hit. :)

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jo det är kraftiga begränsningar på fastighetsköp, och det är en av de största fördelarna med kobben, det ger dig som fastboende möjlighet att bo nära havet och håller skitfolket borta. Skulle inte hembyggsrätten finnas där så skulle det enbart finnas skitdyra sommarvillor för nyrika längs med kusten.

Jo, jag fattar anledningen och jag tror som sagt Bornholm har en liknande princip. Vad jag vet har inte Sverige något liknande. Samtidigt har vi ju strandskyddet som begränsar i viss mån. Men danskar och norrmän tar tillbaka förlorat territorium.... Tyskarna vill bara bo i skogen, köper ett torp i Småland, och tror dom är Pippi Långstrump. :hihi

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja

Jo , typ ! Lite fakta om Åland - ca hälften så stort som Gotland , 28.000 innevånare , 1 stad Mariehamn med ca 11 - 12.000 innevånare . Ca 900 km allmänna landsvägar (de mesta asfalterat faktiskt) !
Åland är populärt bland hojåkare ! Många fina kurviga vägar ! Lätt att nå speciellt från Sverige ! 2 timmar med Eckerö Linjen från Grisslehamn eller 2 1/2 timme med Viking Line från Kapellskär ! Med tax-free ! Enda linjerna inom EU området ! På sommaren fördubblas eller 3 dubblas befolkningen ! En orsak att besöka Åland kan vara den hysat stora musikfestivalen Rock-off ! I år kommer t.ex Ulf Lundell att uppträda här ! :rock
Ett exempel på aktiebolags hus / stugor man kan köpa hittar man här http://www.havsvidden.com/

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Finns ju massor med alternativ till Åland men enligt mig är det bästa ön.
Jag känner tre som har hus där för övrigt.
Rekommenderar annars innerligt att bila på Åland, som egentligen är en skärgård som man kan köra från Mariehamn till Åbo genom, via 4-5 bilfärjor.
De har i sann åländsk anda lagt på restriktioner så att kommersiell trafik inte skall utnyttja bilvägen.
Trots att de sabbar fri marknad totalt så gillar jag det de gör skarpt.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Sen gäller ju samma restid för oss när vi tröttnar på kobben i havet så är de 2 timmar färja å 1 timme körning så är vi i centrala Stockholm och vi kan faktiskt åka på morgonen , vara i Stan vid 10 tiden , shoppa loss till 18 tiden och åka hem igen samma dag , hemma igen före kl. 24 ! :banana
En av fördelarna med att bo här faktiskt !

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Finns ju massor med alternativ till Åland men enligt mig är det bästa ön.
Jag känner tre som har hus där för övrigt.
Rekommenderar annars innerligt att bila på Åland, som egentligen är en skärgård som man kan köra från Mariehamn till Åbo genom, via 4-5 bilfärjor.
De har i sann åländsk anda lagt på restriktioner så att kommersiell trafik inte skall utnyttja bilvägen.
Trots att de sabbar fri marknad totalt så gillar jag det de gör skarpt.

Det är väl Bornholm eller Gotland som är stora nog att vara egna kommuner och ha fullservice-samhällen.

Åland

Det är så länge sedan jag var på Åland på en semester som barn. Jag har bara hört positiva saker om ön. Åbo skärgård besökte jag för något 10-tal år sedan, men den är magnifikt stor tillsammans med den Åländska. Otroligt mäktigt, Finland måste ju ha världens bästa skärgårdssegling? Alltså hade jag varit mer inne på segling så hade det varit än mer attraktivt. Men ekonomin på ön verkar stark och där är mycket potatisbönder? Då kan man vara som hemma ju... :hihi

Gotland

Så mycket Stockholmare där att man blir trött på sommaren. Visby är ju fantastiskt och Gotland har den stora fördelen att jag får lov att köpa fastighet där (om jag har råd). Man slipper klöddet med flytt utomlands, men Gotland är nog ändå den mest avlägsna av öarna?

Bornholm

Bornholm är lite som Skåne fast danskt. Samma lättbegripliga dialekt och man känner sig som hemma där med arkitektur och byar. Danmark upplever jag som det starkaste välfärdslandet av de tre (även om Sverige nu gått om i BNP per capita). Bornholm är bedårande charmigt men lite väl mycket kollo för danska barn där? En jädrar massa danska barn. Bilfärjan går snabbt sedan är man hemma liksom.

Sedan är ju frågan om inte dessa tre öar är lite väl stora... :rolleyes: Kanske en kal kobb utanför Åland? Men, nej, jag för inte köpa... blääää på er. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan du inte nöja dig med skärgården och ha närhet till fullservice?
Gotland verkar ju så tråkigt att klockorna stannar, garanterat proppfullt med vansinnigt pretentiösa töntar också.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Kan du inte nöja dig med skärgården och ha närhet till fullservice?
Gotland verkar ju så tråkigt att klockorna stannar, garanterat proppfullt med vansinnigt pretentiösa töntar också.

Jo, jag hade ju bl a Karlskrona med på listan. Vilken skärgård avser du? Jag hoppas det inte är Stockholms i alla fall.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo, jag hade ju bl a Karlskrona med på listan. Vilken skärgård avser du? Jag hoppas det inte är Stockholms i alla fall.
På öar blir det kallt och rått på vintern (på våra breddgrader).
Öar i havet blir riktigt otrevliga.
Öar i sjöar får ofta strul med tillgängligheten när isen varken bär eller brister.
Skärgårdsöar misstänker jag samlar på sig alla nackdelar.
Skall man bo där, så bör nog ön antingen vara stor nog för att man skall kunna leva där isolerat några månader, eller ha bra kommunikationer.
Äland har båda.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
På öar blir det kallt och rått på vintern (på våra breddgrader).
Öar i havet blir riktigt otrevliga.
Öar i sjöar får ofta strul med tillgängligheten när isen varken bär eller brister.
Skärgårdsöar misstänker jag samlar på sig alla nackdelar.
Skall man bo där, så bör nog ön antingen vara stor nog för att man skall kunna leva där isolerat några månader, eller ha bra kommunikationer.
Äland har båda.

Vad är det för is? Jo, vattnet är sött däruppe så det fryser. Vet ej hur det är vid Karlskrona men det skall mycket till för att Öresund skall frysa. En helt annan salthalt ju, vattnet i södra delarna av östersjön har samma saltkoncentration som tårar, rätt salt alltså. Ven har en rätt bra bilfärja, Bornholm en stor dito.

Jo, råkalla vintrar är ingen höjdare men kan det vara så mycket värre än Malmö? :)

Christansö lider ingen risk att bli infruset men stormar det så går nog ingen trafik. Rå lär vintern bli där, den ligger ju verkligen ensamt.

Kan man inte köpa fastighet så lär det inte bli flytt, jag vill vara herre i mitt hus.

Lite fakta om Bornholm

Bornholm är en klippö och har ett bergigt landskap. Högsta punkt 162 m.ö.h. Den är 4 ggr 3 mil i storlek. Aldrig testat för MC, men mycket cyklister (den är ju dansk). Lugna turer bör gå bra och cyklisterna har mycket egna vägar. Fastboende befolkning minskar från 47.780 (1980) till 41.800 (2011). En olustig anekdot är att Sovjet ockuperade ön vid krigsslutet och höll den till våren 1946.

Största stad Rönne som har färja och tåg till Ystad och därefter direkt till Köpenhamn. Transit genom DDR-Sverige.... :) Rönne har ca 14.000 invånare. Det går även färjor till Köge, Sassnitz och "Svinåtcje" i Polen. Fram till ifjol gick även en färja mellan Simrishamn och Allinge, men den gick inte runt. Från Allinge går färja till Christiansö.

Här har ju jag en intressant länk:

http://www.hannahellman.com/bornholm/flytta.html

:)

För att få köpa fritidshus på Bornholm krävs dock boligplikt, det vill säga att du även måste ha din permanenta bostad i Danmark. Om du är utländsk medborgare får du inte köpa fritidshus i Danmark.

... forts kmr om ven...

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Öh, Åland är typ Stockholms Skärgård, med lite god vilja ser man över.
Karlskrona? :va

Gillar man segling är Stockholms skärgård + Ålands + Åbo o.s.v till Ryssland och Estland i särklass. Men man kan bara bo på en ö i taget. Det behöver inte vara så attans stort.

Skandinavien har ju otroliga möjligheter. Hela jädra Danmark är ju en skärgård. Förutom jutarna som bor på fastlandet. Skärgårdar i Sverige finns ju i Blekinge, Bohuslän och i Vänern. Plus mindre längs med hela kusten från Västervik och uppåt. Därtill finns ju ett gäng ensamliggande öar. Skandinavien har öar till förbannelse... :)

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Fakta om Hven

Ven är en svensk ö och tillhör Landskrona kommun. Den har idag 359 bofasta invånare men på 30-talet var dom 1300 stycken. Ön är ett klassiskt utflyktsmål och de som hyr ut cykel torde vara miljonärer idag. Bil och MC tolereras egentligen inte, på sin höjd kan man ha flakmoppe... :)

Vens totala area är 7,5 kvadratkilomer och man cyklar lätt runt ön på en dag. Ön har en ganska dramatisk topografi, med skånska mått mätt, med högsta punkt 39 m.ö.h. Backafalls branter störtar ner i havet. (Där finns dock ingen flicka, det är ljug).

Ön har en lanthandel och lite jordbruk. Ön har två fiskelägen. Man gör även whiskey på ön idag. Annars tror jag väl att den enda kommunala servicen på ön är turistinformationen vid Brahes observatorium och museum?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!