Men finns det begränsningar för fastighetsköp??? Jag är inte särskilt rastlös av mig och lär väl heller inte bli rastlös med åren...
Mycket kraftiga begränsningar, är du inte ålänning kan du i princip glömma det, om du inte vill ha bostadsrätt.
Men finns det begränsningar för fastighetsköp??? Jag är inte särskilt rastlös av mig och lär väl heller inte bli rastlös med åren...
Öar har alltid fascinerat mig, men även öborna är ofta fascinerande.....
Mycket kraftiga begränsningar, är du inte ålänning kan du i princip glömma det, om du inte vill ha bostadsrätt.
Du skulle nog smälta in ba på en ö.....
Hade liksom för mig... nä, jag vill inte ha lägenhet eller hyra.
Bornholm tror jag har något liknande. Rädsla för att tyskar och spekulation skall driva iväg the natives tror jag?
Jaja... Ven är fint men där finns inga skogstomter. Det är mycket som skall stämma vet ni...
Jo , Åland är fint ! Oftast , i veckan va de sommar upp till 12 - 13 grader å sol så man började gå och snegla på biken ! Startade upp den för andra gången i vinter förra helgen och hade bestämt mig för att ta en sväng denna helg men , igår morse snö och Storm ! Idag hagel och lite mindre Storm ! Runt 0 grader !
Jo Åland har restriktioner på markägande ! För att få löpa mark typ tomt måste man bo och förtjäna sitt uppehälle här minst 5 år sen får man ansöka om att få hembygdsrätt heter de och om man får de så kan man köpa en tomt eller egnahemshus t.ex .
Men att köpa en aktielägenhet här är inge problem , de börjar bli vanligt ! Eller så kan man oxå köpa en stuga på vissa områden som har bildats om till bostads aktiebolag , dom kan oxå vara vinterbonade .
Jo det är kraftiga begränsningar på fastighetsköp, och det är en av de största fördelarna med kobben, det ger dig som fastboende möjlighet att bo nära havet och håller skitfolket borta. Skulle inte hembyggsrätten finnas där så skulle det enbart finnas skitdyra sommarvillor för nyrika längs med kusten.
Jo det är kraftiga begränsningar på fastighetsköp, och det är en av de största fördelarna med kobben, det ger dig som fastboende möjlighet att bo nära havet och håller skitfolket borta. Skulle inte hembyggsrätten finnas där så skulle det enbart finnas skitdyra sommarvillor för nyrika längs med kusten.
Hade liksom för mig... nä, jag vill inte ha lägenhet eller hyra.
Bornholm tror jag har något liknande. Rädsla för att tyskar och spekulation skall driva iväg the natives tror jag?
Jaja... Ven är fint men där finns inga skogstomter. Det är mycket som skall stämma vet ni...
Finns ju massor med alternativ till Åland men enligt mig är det bästa ön.
Jag känner tre som har hus där för övrigt.
Rekommenderar annars innerligt att bila på Åland, som egentligen är en skärgård som man kan köra från Mariehamn till Åbo genom, via 4-5 bilfärjor.
De har i sann åländsk anda lagt på restriktioner så att kommersiell trafik inte skall utnyttja bilvägen.
Trots att de sabbar fri marknad totalt så gillar jag det de gör skarpt.
Kan du inte nöja dig med skärgården och ha närhet till fullservice?
Gotland verkar ju så tråkigt att klockorna stannar, garanterat proppfullt med vansinnigt pretentiösa töntar också.
På öar blir det kallt och rått på vintern (på våra breddgrader).Jo, jag hade ju bl a Karlskrona med på listan. Vilken skärgård avser du? Jag hoppas det inte är Stockholms i alla fall.
På öar blir det kallt och rått på vintern (på våra breddgrader).
Öar i havet blir riktigt otrevliga.
Öar i sjöar får ofta strul med tillgängligheten när isen varken bär eller brister.
Skärgårdsöar misstänker jag samlar på sig alla nackdelar.
Skall man bo där, så bör nog ön antingen vara stor nog för att man skall kunna leva där isolerat några månader, eller ha bra kommunikationer.
Äland har båda.
För att få köpa fritidshus på Bornholm krävs dock boligplikt, det vill säga att du även måste ha din permanenta bostad i Danmark. Om du är utländsk medborgare får du inte köpa fritidshus i Danmark.
Jo, jag hade ju bl a Karlskrona med på listan. Vilken skärgård avser du? Jag hoppas det inte är Stockholms i alla fall.
Öh, Åland är typ Stockholms Skärgård, med lite god vilja ser man över.
Karlskrona?
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |