Då skulle - för mig - IF:s försäkring bara kosta drygt en hundring per år helförsäkrat, och så billigt tror jag inte att det är. Som vanligt är det många variabler med när det gäller försäkringar, så man måste kolla själv för sina egna försäkringar.Akta er för Svedea. Som BMW-ägare och då medlem
så skulle Svedea vara billigt.
Inte då!
IF var och är 1200kr billigare/år helförsäkring.
Det där varierar ju en del. Kör själv BMW och har BMW-klubbens försäkring via Svedea. If skulle bli några kronor billigare senast jag kollade, men i jämförelse skulle villkoren bli aningen sämre, framför allt att vagnskadan hos If inte gäller vid SMC steg 4. Andra gånger jag kollat har If varit betydligt dyrare.Akta er för Svedea. Som BMW-ägare och då medlem
så skulle Svedea vara billigt.
Inte då!
IF var och är 1200kr billigare/år helförsäkring.
Det handlar väl snarast om generella rabatter och inte en garanti att alltid vara billigast? Det är ju heller inte alltid premien som är det enda som räknas, utan även vad som ingår och självriskerna.Akta er för Svedea. Som BMW-ägare och då medlem
så skulle Svedea vara billigt.
Inte då!
IF var och är 1200kr billigare/år helförsäkring.
Jag har haft två ärenden med dem, och båda gångerna har de jobbat exemplariskt och gjort mer än vad de öht hade behövt.Har 10st fordon försäkrade hos Svedea, och kollar lite då och då prisbilden, och den är helt ok i jämförelse med andra, så jag kan inte klaga där.
Dock tar dom inte mopeder och som sagt var inte min sporthoj.
Snöskoter med eftermonterad turbo gick däremot alldeles utmärkt att försäkra.
Men har aldrigt haft något skadeärende, så där kan jag inte uttala mig
Om det nu är som TS skriver att Svedea försäkrar en CBR 650R tycker jag det är märkligt att man inte tar en ZX-6R. Visst lite fler hk i ZX men det verkar inte vara det som spelar roll. Verkar som om tillverkaren klassar den ( kallar den ) som Super Sporthoj så går FB på det.
Tycker kriterierna är konstiga, går inte på kubik och/eller hästkrafter.
Kan tycka att dom bör gå på statistik gällande Olyckor och Stöld och prissätter efter det.
Har svårt att tro att ZX-6R ligger i topp där, men det är en ren gissning.
Finns det någon statistik över dom mest olycksdrabbade MC?
Tack. Intressant.
Antagligen så att när en modell får några dyra olyckor så är premien för den fortsatt hög därefter.Tack. Intressant.
Man kan ju se att skillnaderna har ju minskat mellan dom olika typerna med fördel SuperSport. Men kollar man på försäkringskostnaderna är det nog en tvärtom-kurva.
Så åter igen undrar man ju vad dom baserar sin galenskap på.
Det där är ju inte hela sanningen, det säger ju inget om vare sig antal hojar eller trafikarbetet dom gör. Troligen finns det betydligt fler custom och touringhojar som var och en lägger betydligt fler mil varje år än det finns sporthojar.Tack. Intressant.
Man kan ju se att skillnaderna har ju minskat mellan dom olika typerna med fördel SuperSport. Men kollar man på försäkringskostnaderna är det nog en tvärtom-kurva.
Så åter igen undrar man ju vad dom baserar sin galenskap på.
Kan man misstänka någon form av olaglig uppdelning mellan dom olika bolagen?Det verkar var väldigt individuellt vad försäkringsbolag har för kriterier och inte bara för olika typer, kubik, hk och märken.
Var du bor, hur gammal du är mm.
Min 2018 suzuki gsxr 1000 vill if ha 60000 kr/året Länsförsäkringar 22000/året.
Bilsport sa nej vid pris förfrågan.
Har hus,bil och mc i Länsförsäkringar nu.
Har tidigare haft hus,bi,mc och företag 7st dragbilar med trailer flera olika företags försäkringar i if och
Ändå ville if ha 50000 kr/år.2010 när jag köpte min Kawazaki zxr1000 men då fanns det i alla fall rabatt gick alla kursernAmerikan superbike school så fick jag 50% rabbat.
Ser inget riktigt samband med dom olika prissättningarna varför är if nästan 3× dyrare än Länsförsäkringar och nästa ggr är det tvärtom.
Känns nästan som lotteri
Vet inte om jag tolkar grafen rätt som Ulvhamne länkade till men från 2013 till idag har procentuellt antalet dödsolyckor halverats för Super SportHoj. Det kan i sin tur såklart ha att göra att antalet super sport har minskat eller halverats. Men ändå tycker jag då att försäkringskostnaden skulle återspegla antalet olyckor. Och har den halverats sedan 2013 borde priset på försäkring sänkas betydligt. Men den har väl snarare skenat iväg under samma tidsperiod. Får det inte att gå ihop.Det där är ju inte hela sanningen, det säger ju inget om vare sig antal hojar eller trafikarbetet dom gör. Troligen finns det betydligt fler custom och touringhojar som var och en lägger betydligt fler mil varje år än det finns sporthojar.
Absolut, håller med.Fast egentligen borde det väl vara mer intressant att titta på olyckor som lett till allvarliga skador snarare än dödsfall, ifall man nu skall bedöma vad som påverkar försäkringspremierna. Dödsolyckor innebär väl betydligt lägre kostnader för försäkringsbolagen än olyckor som leder till livslång invalidisering.
Men om det bara är 1/3 så många sporthojar idag som då, då borde ju priserna gå upp för att täcka ökade dödsfall per hoj, eller hur? Och som CFr säger, det finns ju andra parametrar än bara dödsfall.Vet inte om jag tolkar grafen rätt som Ulvhamne länkade till men från 2013 till idag har procentuellt antalet dödsolyckor halverats för Super SportHoj. Det kan i sin tur såklart ha att göra att antalet super sport har minskat eller halverats. Men ändå tycker jag då att försäkringskostnaden skulle återspegla antalet olyckor. Och har den halverats sedan 2013 borde priset på försäkring sänkas betydligt. Men den har väl snarare skenat iväg under samma tidsperiod. Får det inte att gå ihop.
När man är död så kostar man en klumpsumma, och eventuellt pengar för att försöka hålla liv i personen.Absolut, håller med.
Jag skulle bara vilja ha en vettig förklaring till detta vansinne om det har att göra med skador, död, stöld eller annat. Frågar man FB tycker jag inte man får någon rimlig förklaring.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |