Vi har i både BMW-klubben och SMC haft representanter från försäkringsbolag som dragit siffror och statistik kring vad som ligger till grund för försäkringarna. SMC har tillsammans med Trafikverket tagit fram ganska bra underlag därutöver vad gäller olyckor och deras orsaker.
Tyvärr är det ju så att supersportsegmentet haft en alldeles för stor del olyckor och det avspeglar sig förstås på både premier och benägenheten att vilja försäkra hojen. Svedeas mycket förmånliga BMW-klubbsförsäkring kan tex inte ens tecknas för S1000RR och möjligen även R. Detta trots att ägaren då troligen har både grått skägg, 2000 årliga mil i alla väder och reflexväst…
Kraftiga nakenhojar är väl näste man till rakning ifall de tar över badboy-inblandningen i olyckor.
Customförare som utan tidigare vana köper en glidare när man sålt huset börjar fasas ut och deras hojar vräks ju ut på Blocket nu. Så deras andel minskar troligen.
Osv.
Detta om trafikförsäkringsdelen.
Premiehöjningen för vagnskada drabbar även en ny hoj av samma fabrikat som den tidigare, byter jag min 2015 års GSA mot en 2022 års GSA lär jag få räkna med MINST dubbla premien. Varför då? Jo, ”nya” GS-ägare tenderar att åka på ”kurs” med Touratech osv och kommer sannolikt att lägga hojen och - hemska tanke - få en repa på skyddsbågen vid cylindern. Då den nye ägaren samtidigt är pedant anmäler vederbörande skadan till försäkringsbolaget som då får köpa nya bågar, montage och kanske lacka någon del och vips har det kostat 25-40.000 beroende på hur klantig/petig ägaren är.
(Jag har själv tappat räkningen på hur många gånger jag lagt hojen, bågen blev kanske lite repig första gången men det är väl det den är till för? Bättre att hålla nere försäkringskostnaderna…)
Tyvärr är det ju så att supersportsegmentet haft en alldeles för stor del olyckor och det avspeglar sig förstås på både premier och benägenheten att vilja försäkra hojen. Svedeas mycket förmånliga BMW-klubbsförsäkring kan tex inte ens tecknas för S1000RR och möjligen även R. Detta trots att ägaren då troligen har både grått skägg, 2000 årliga mil i alla väder och reflexväst…
Kraftiga nakenhojar är väl näste man till rakning ifall de tar över badboy-inblandningen i olyckor.
Customförare som utan tidigare vana köper en glidare när man sålt huset börjar fasas ut och deras hojar vräks ju ut på Blocket nu. Så deras andel minskar troligen.
Osv.
Detta om trafikförsäkringsdelen.
Premiehöjningen för vagnskada drabbar även en ny hoj av samma fabrikat som den tidigare, byter jag min 2015 års GSA mot en 2022 års GSA lär jag få räkna med MINST dubbla premien. Varför då? Jo, ”nya” GS-ägare tenderar att åka på ”kurs” med Touratech osv och kommer sannolikt att lägga hojen och - hemska tanke - få en repa på skyddsbågen vid cylindern. Då den nye ägaren samtidigt är pedant anmäler vederbörande skadan till försäkringsbolaget som då får köpa nya bågar, montage och kanske lacka någon del och vips har det kostat 25-40.000 beroende på hur klantig/petig ägaren är.
(Jag har själv tappat räkningen på hur många gånger jag lagt hojen, bågen blev kanske lite repig första gången men det är väl det den är till för? Bättre att hålla nere försäkringskostnaderna…)