Hur är Kawa ZXR750 '89-'91?

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Kay skrev:
Sneglat lite på en sådan... Finns i tyskland i fungerande fräsht skick för 20 000.- . Är dom roliga? Bra förstahoj?
Jag vet att tråden e ruskigt gammal... Men ska ändå svara i fall någon undrar samma sak nu.

Ja, de e en bra första hoj, men -92:an är bättre. Just -92 kom det många uppdateringar. Den e den coolaste versionen av zxr 750, eftersom den har det "nya" utseendet (som va fram till dom gick över till zx 7r) fast ändå damsugs-slangarna kvar. Har för mig att de är sista årsmodellen med just sånna. -92 fick den dessutom 120 hk istället för dom tidigare 112.

De finns en version som heter zxr 750 r. Köp inte den. Den är väldigt unik och har en massa specialkomponenter, bl.a. flatside-förgasare, vilka är en djungel att jusera för en vanlig dödlig.

Håll till godo.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
ec2bme skrev:
Jag vet att tråden e ruskigt gammal... Men ska ändå svara i fall någon undrar samma sak nu.

Ja, de e en bra första hoj, men -92:an är bättre. Just -92 kom det många uppdateringar. Den e den coolaste versionen av zxr 750, eftersom den har det "nya" utseendet (som va fram till dom gick över till zx 7r) fast ändå damsugs-slangarna kvar. Har för mig att de är sista årsmodellen med just sånna. -92 fick den dessutom 120 hk istället för dom tidigare 112.

De finns en version som heter zxr 750 r. Köp inte den. Den är väldigt unik och har en massa specialkomponenter, bl.a. flatside-förgasare, vilka är en djungel att jusera för en vanlig dödlig.

Håll till godo.

Den kom 91 och har 100hk.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Rigge skrev:
Den kom 91 och har 100hk.
Vilken då?

ZXR 750 kom första gången -89, och hade då 100hk. Det nya utsendet kom -91, med 112hk. 92 hade den samma utseende som -91, fast nu med 120hk. 93-94 såg den likadan ut som 91-92 botsett från slangarna.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
ec2bme skrev:
Vilken då?

ZXR 750 kom första gången -89, och hade då 100hk. Det nya utsendet kom -91, med 112hk. 92 hade den samma utseende som -91, fast nu med 120hk. 93-94 såg den likadan ut som 91-92 botsett från slangarna.

89-90 107 hk, 91-92 100hk, är lite mer än slangarna som skiljer i útseénde efter det och jag är osäker på hur många hk, men runt 120.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
ec2bme skrev:
Vilken då?

ZXR 750 kom första gången -89, och hade då 100hk. Det nya utsendet kom -91, med 112hk. 92 hade den samma utseende som -91, fast nu med 120hk. 93-94 såg den likadan ut som 91-92 botsett från slangarna.

74KW är det i min svensksålda orginal J1 :mattias

91-92 är det självklara valet. Den är lite lättare än både tidigare och senare modeller samt har precis lagom mycket effekt för att klassa in i 6:an och få rimlig försäkring.

Jag pröjsar BETYDLIGT mindre i försäkring för hojen än för min gamla bil (mazda -88)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
De har varken 100HK eller 122HK nån av dem.

Bänka så skall ni få se.
Man kan köra i stan med dem om man inte är föråldrad i leder.... det är man oftast inte i Kays ålder.
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Jag hade tidigare en ZXR-750 89a som jag sålde till en polare i slutet på sommaren. Den hade rullat 8100Mil. Under den tid jag hade hojen så fanns det såklart ett par saker som strulade, då bla tändningen. För övrigt så var bromsarna hmm ja inte speciellt bra, kanske var för att jag provade polarens R1 :tungan . Ska du köpa en så är mitt förslag att du provkör den hårt som bara F ... Se också till att ha med dig verktyg så att du kan lyfta på tank osv för att kolla kablar o likn .

Har igenteligen bara gott o säga om denna tunga lilla leksak.

Lycka till!
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Rigge skrev:
89-90 107 hk, 91-92 100hk, är lite mer än slangarna som skiljer i útseénde efter det och jag är osäker på hur många hk, men runt 120.

Årsmodell 89 har som sagt 107 hästar original, men 1990 blev det lite småförändringar bl.a. högre effekt. Kommer inte ihåg exakt hur många kusar som en 90:a har.
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
ZXRMANNEN skrev:
Jag hade tidigare en ZXR-750 89a som jag sålde till en polare i slutet på sommaren. Den hade rullat 8100Mil. Under den tid jag hade hojen så fanns det såklart ett par saker som strulade, då bla tändningen. För övrigt så var bromsarna hmm ja inte speciellt bra, kanske var för att jag provade polarens R1 :tungan . Ska du köpa en så är mitt förslag att du provkör den hårt som bara F ... Se också till att ha med dig verktyg så att du kan lyfta på tank osv för att kolla kablar o likn .

Har igenteligen bara gott o säga om denna tunga lilla leksak.

Lycka till!

Stålomspunna slangar och du har bromsar som är betydligt bättre än en R1:a
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Kryptonit skrev:
Årsmodell 89 har som sagt 107 hästar original, men 1990 blev det lite småförändringar bl.a. högre effekt. Kommer inte ihåg exakt hur många kusar som en 90:a har.

Det är precis att en dubbelR har strax över 100kusar. De övriga gamla häckarna har aldrig över 100. Sådeså :cool:
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Mavve skrev:
Det är precis att en dubbelR har strax över 100kusar. De övriga gamla häckarna har aldrig över 100. Sådeså :cool:

Måste tillägga att detta gäller bakhjulshästar. Motoreffekten ligger i närheten av vad tillverkaren anger.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kryptonit skrev:
Kommer inte ihåg exakt hur många kusar som en 90:a har.
108 angivet...om man inte portar & planar toppen :yoparty

Annars blev det lite annan sving, oljefilter, dragning av krökar, kolvringar...

(Kan inte nån hitta en ännu äldre tråd att lyfta såhär till jul? :hihi )
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Kurvmakaren skrev:
Måste tillägga att detta gäller bakhjulshästar. Motoreffekten ligger i närheten av vad tillverkaren anger.

Så ballt att sen kunna säga utan att ljuga att min zxr750 har 170HK när en snorunge frågar.
Fantasisiffror. Man förlorar aldrig 10HK på vägen till hjulet.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kryptonit skrev:
Årsmodell 89 har som sagt 107 hästar original, men 1990 blev det lite småförändringar bl.a. högre effekt. Kommer inte ihåg exakt hur många kusar som en 90:a har.

Jag hade ju nästan rätt iaf :tungan
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top