Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
När jag kör den ganska korta väg jag har till jobbet (10-15 minuter) så har jag kört i (gud förbjude) shorts, T-shirt och flipflops de senaste dagarna.

Det gör jag inte i normala fall (då jag kör den sträckan i jeans och skinnjacka), men nu är det brutalt varmt på kontoret och jeans är inte en option, plus att det är i princip tomt på vägarna och dessutom väljer jag att köra en bakväg där det är enbart 50-sträcka hela vägen. Dvs jag kör inte snabbare än vad min gamla moppe gick.

Jag får många sura blickar och idiotförklarande kommentarer. Men det får vara så. Jag körde inte moped i skinnställ mitt i sommaren heller. På den tiden var det jeansshorts, utan T-shirt och barfota när det var högsommar!

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Åkte till besiktningen idag (12 minuter) i helställ, handskar, stövlar och till och med hjälm. Fick stå utanför och vänta i 20 minuter för att gå igenom besiktningen på 3min och sedan hem igen. Nu börjar jag seriöst fundera på att åka i shorts. :mad:

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
När jag kör den ganska korta väg jag har till jobbet (10-15 minuter) så har jag kört i (gud förbjude) shorts, T-shirt och flipflops de senaste dagarna.

Det gör jag inte i normala fall (då jag kör den sträckan i jeans och skinnjacka), men nu är det brutalt varmt på kontoret och jeans är inte en option, plus att det är i princip tomt på vägarna och dessutom väljer jag att köra en bakväg där det är enbart 50-sträcka hela vägen. Dvs jag kör inte snabbare än vad min gamla moppe gick.

Jag får många sura blickar och idiotförklarande kommentarer. Men det får vara så. Jag körde inte moped i skinnställ mitt i sommaren heller. På den tiden var det jeansshorts, utan T-shirt och barfota när det var högsommar!

I Grekland 2007 så hyrde jag och exet en Gilera 80CC som gjorde 90KM/H mätarfart och den gled vi oxå runt på i badshorts, linne/topless (jag då...inte hon :p) och flip flops. Nu körde man inte 90 jämt utan de sträckorna där det var större väg och man kanske skulle åka 3 mil tvärs över ön. Det är ju inte superintelligent men skinnställ i den värmen där man oftast körde runt i Kos stad i 30-50 hade man ju avlidit i.

Mera shorts och linne åt folket! :yoparty

Zoraxx

Rastlös och lyckligtvis galen
Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Yamaha R6 street/stunt, Yamaha R6 (såld), Yamaha WR 400F motard (såld)
När jag är ute på "hojtur" och ska köra mc som nöjesfordon så har jag i regel skinnställ eller jacka (med skydd) och stövlar, handskar och förstärkta jeans. När jag kör till och från jobbet så är det ryggskydd och hjälm bara.

Ska jag tänka på säkerheten så ska jag lacka visiret så jag inte ser alla brudar som går runt i ännu mindre kläder än vad jag har. Det är farligt!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
All nöjesåkning och längre repor sker alltid i helställ med ryggskydd och hela balunsen. Det är just svängen tilll affären eller den lilla turen till jobbet på 50-väg som jag sänker guarden och skippar utrustningen. Mern då kör jag väldigt försiktigt också.

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag kör alltid med skinställ och hela kitet. spelar ingen roll om jag åker 1 km eller 10 mil. bättre att svetas lite än att ligga på sjukhuset med svåra köttsår etc. pga att de var förvarmt ute för skinställ.

Goranforit

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2010
Hoj
Äntligen "ny" Hoj GSX1000R
Äntligen

Äntligen nån som säger som det är, till skillnad från dom som säger "kör ALLTID med full munderinger" Självklart går det ta en runda och utföra nåt minde ärende utan att vara var i fullt på-pälsad mundering.

Och som nån skrev ovan, vem har inte gjort sommar på sydligare breddgrader, shorts, flipp flopp och en runda på Kos eller liknade!
f-n hyrt en två femti och brassa loss med i badisar massa gånger. Inte äns alko va troligen ok :gnissla

Men visst, jag kör rubb, stubb när jag ska åka. För när jag åker, åker jag.
När jag inte åker! va jag troligen på pubben dagen innan, så löste sig sig.
Ps sen tjatas det om handskar, visst dom är bra och ja försöker envist ha dom på, men akk så schönt utan. Får ta emot mig med huvudet istället :)

//Göran

Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
en liten fråga till er som ALLTID har FULL Utrustning .

om man leker med tanken att ni skulle ta cykeln en kväll för att hem till en polare , på vägen finns det en lång brant backe .. låt säga om man ger gärnet kommer man lätt upp i 55-60 kmh ..

asar ni på er skinnställ, ryggskena, hjälm , handskar & stövlar då oxo ???

Går bra att svara med följande......

- det gör mindre ont från en gammal Monark ?
- jag lider av tvångstankar som gör att jag alltid ger "stålet" när jag kör MC ?
- jag kör så himla dåligt att jag klotar varje gång jag e ute och kör!

:confused:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag åker med sånna här lindstrands brallor.. Finns en dragkedja på benet man kan öppna för ventilation.

Sen ryggskydd med hoodie över, handskar hjälm o stövlar.. Har iofs inte införskaffat ett skinnställ ännu... Men det ska göras :)

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
en liten fråga till er som ALLTID har FULL Utrustning .

om man leker med tanken att ni skulle ta cykeln en kväll för att hem till en polare , på vägen finns det en lång brant backe .. låt säga om man ger gärnet kommer man lätt upp i 55-60 kmh ..

asar ni på er skinnställ, ryggskena, hjälm , handskar & stövlar då oxo ???

Går bra att svara med följande......

- det gör mindre ont från en gammal Monark ?
- jag lider av tvångstankar som gör att jag alltid ger "stålet" när jag kör MC ?
- jag kör så himla dåligt att jag klotar varje gång jag e ute och kör!

:confused:
Mja, men som de flesta vet så intalar man sig att jag skall köra lugnt för att man inte har så mycket på sig men när man åkt några minuter så har hornen likt förbannat växt ut och hastigheten ökar. Och 150+ gör man inte med en vanlig cykel, kanske men då får det allt vara en rejäl jävla backe. Det är en av anledningarna till att jag alltid åker i full mundering iaf.

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Brukar det inte stå i försäkringsavtalet att man ska ha skyddskläder ? Fast det e klart, vafan en hoj är ju en piss i atlanten för ett bolag att ersätta medans det kostar miljonbelopp att rehabilitera en människa...

Som kanske hade klarat sig bättre med skyddsutrustning ist för linne shorts & flippflopp

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Fy fan vilken tjatig tråd! Nu är det ju slut med värmen snart, så låt alla åka som dom vill.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Problemet löst, +12 grader i Sydsverige och över 50 millimeter regn på 48 timmar.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Shorts å hoodie vid snuskvärme. Annars skinnjacka å crossbrallor. Har inte lärt mej en läxa ÄN...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring