Hur att lägga band på sig?

drik

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
xt600 -87
Hej vänner

Är 29 år gammal och håller just nu på med mitt mckort. Teorin är klar och det är uppkörning i slutet på juli. Det går bra och jag har lätt för det.

Är dock väldigt kluven om jag är lämpad för hoj. Hade mitt första (!!!) B-körkort i 4 månader innan jag åkte på hastighet något så gudens att det blev till att ta om det...

Förstod mitt problem redan då så jag bytte bil och såg till att bilarna jag ägde inte inbjöd till att gasa (Volvo 240 GL osv.....)

Jag inser dock att en mc lockar något grymt med acc och höga hastigheter.... Det känns ju för bövelen som man är över lagen när man sitter på en hoj... Ingen rädsla för kameror och bilarna kan man ju kryssa förbi lite som man vill...

Jag är som ni förstår väl medveten om mitt problem, så medveten att jag faktiskt allvarligt funderar på att inte skaffa hoj.

Hur gör ni för att lägga band på er?

Mc-läraren tipsade om att köra av sig på bana eller i skogen där man inte utgör nån fara andra än sig själv. Men kommer man kunna köra diciplinerat i trafiken efter man varit på bana och adrenalinet pumpar för fullt? Allt eftersom man blir en bättre förare tänjer man väl mer på gränserna är jag rädd....

Första kompromissen jag gjorde med mig själv var att jag skulle köpa en gammal trött HD som med 25 hk varav hälften garanterat redan dött av ålder. Dessvärre märker jag nu hur det bara är touringavdelningen som går på blocket.....

Snälla tipsa mig om hur fan man ska stämma i bäcken. Är allt för oegoistisk för att sluta för tidigt hos sankte per och lämna vänner och familj kvar här... Det är det helt enkelt inte värt.... Då skiter jag hellre i att åka hoj!

Förstår om det låter väldigt sentimentalt men skit i det, kom med era tips och tankar....

Med vänliga hälsningar

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag har hört att det är svårt att köra av sig med en literhoj i skogen.

En hoj har man väl ändå för att köra så fort att man blir av med kortet ifall man blir stoppad? Aldrig att jag skulle köpa en motorcykel för att ligga lagligt, eller ens så långsamt att jag får behålla kortet vid kontroll.

Merovingian

Guest
1. Strypsats.

2. Knarka - 30 km/h känns som ljudets hastighet(Har jag hört. Host-host.)

3. Självbehärskning.

4. Skrämsel per association. Så fort du kommer över olaglig hastighet, skrik och skräna och låtsas att du sett ett spöke. Gör du detta tillräckligt länge kanske du har turen att känna samma känsla permanent och automatiskt varje gång du kör fort.

5. Ge fan.

Personligen känns alternativ 1 samt 3 mest pragmatiska. Faktiskt.

Devil_driver

Pain is temporary, glory last forever
Gick med
30 May 2009
Hoj
Superduke, Husaberg 501 FC < 4sale
Köp motard! Använd crosshjälm och glasögon.

Crosshjälmen hjälper till att hålla ner farten, jag lovar. Skärmen blir ett segel.
Börjar bli riktigt tungt i nacken efter 180-190. :tummenupp

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Braaaaap
:popcorn

Är du på riktigt? Du kommer att köra ihjäl dig direKCT.

Du kanske inte ska ha ett körkort om du alltid håller stumt, oavsett om du kör bil eller mc.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Köp motard! Använd crosshjälm och glasögon.

Crosshjälmen hjälper till att hålla ner farten, jag lovar. Skärmen blir ett segel.
Börjar bli riktigt tungt i nacken efter 180-190. :tummenupp

:fakta

Och sen är det sjukt roligt också.

Kör på andra underlag än asfalt, där är det spännande även om det inte går så fort.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag var likadan när jag var yngre. Har kraschat otaliga bilar och hojar men lever av någon konstig anledning. Tror inte det har så mycket med hur man kör, känns mer som ödet. Fast ofta kan man köra på rätt bra om man bara lär sig hur man ska hantera korsningar och bilar. Billar ska man t. ex. passera jävligt fort så de inte hinner vingla. Att köra på trefiligmotorväg i 160 är totalt livsfarlig, i 200 är det mer som konbana, bilarna hinner inte se dig så de kommer inte flytta sig snabbt.

Jag tror inte du kommer köra lugnt. Att köra av sig på bana funkar inte heller för du kommer bara bli mer fartblid eller få för bra självförtroende. I så fall ska du ha en banhoj du inte kan köra gata med. Det är nog det ända tipset jag kan ge dig. Det eller ge fan i att köra. Motard/enduro dör du lika lätt av eftersom du rör dig mer bland bilar.

Är man en fartblind idiot så får man antingen skita i att köra eller acceptera risken.

Devil_driver

Pain is temporary, glory last forever
Gick med
30 May 2009
Hoj
Superduke, Husaberg 501 FC < 4sale
1. Strypsats.

2. Knarka - 30 km/h känns som ljudets hastighet(Har jag hört. Host-host.)

3. Självbehärskning.

4. Skrämsel per association. Så fort du kommer över olaglig hastighet, skrik och skräna och låtsas att du sett ett spöke. Gör du detta tillräckligt länge kanske du har turen att känna samma känsla permanent och automatiskt varje gång du kör fort.

5. Ge fan.

Personligen känns alternativ 1 samt 3 mest pragmatiska. Faktiskt.

Host host? Är det månne lite rök-hosta jag hör? :tummenupp

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
.....

1, Annordna en analog regulator på produkten
2, Sammanför den analoga regulatorn med motorcykelns gashandtag
3 Bär bältet som en sumoblöja under skinnstället (direktkontakt med testiklar krävs)
4, problem solved.....

Bifogat

• 241224a.jpg
    241224a.jpg
    8.2 KB · Visningar: 458

drik

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
xt600 -87
Jo det är väl helt enkelt så.... Vet man med sig att man är "en fartblind idiot" som Jonte skrev är det kanske bäst att ge fan i detta. Själv skulle jag nog säga borderliner eller sökare... även om det troligtvis leder till detsamma eftersom det går ut på att hela tiden tänja på gränserna...

Tack för seriösa och underhållande svar

drik

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
xt600 -87
:popcorn

Är du på riktigt? Du kommer att köra ihjäl dig direKCT.

Du kanske inte ska ha ett körkort om du alltid håller stumt, oavsett om du kör bil eller mc.

Fast då förstod du nog inte riktigt vad jag menade. Som jag skrev har jag undvikit "frestelsen" eftersom det inte hjälper att trycka hårdare på gasen om bilen inte svarar. En trött gammal volvo inbjuder inte till nån vidare aggresiv körning. Istället har det blivit att lägga energi på att få en mjuk och harmonisk bilkörning. Och faktum är att den strategin gått ganska bra. Med ca 3000 mil om året bakom ratten blir man faktiskt en ganska bra bilförare vågar jag påstå.

Hela min poäng med denna tråd var att höra hur andra löser det. På det här forumet misstänker jag att vi har hela spektrat. Från de som helt saknar självrannsakan och blåser på för allt vad tygen håller till de som faktiskt är så "medvetna" eller vad man nu ska kalla det så de faktiskt har lite bättre styr på grejjerna.

Det tråkiga är väl att "upplysningen" eller "uppvaknandet" oftast kommer efter en olycka och då kan det ju vara så att det är för sent.

Men jag vet inte.... Går man i sånna här tankar redan innan man skaffat hoj kanske man ska lägga ner och ta upp frågan med sig själv om 20 år igen....

Förlåt om jag sprider dålig karma

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Börja med en terrängduglig hoj.
Efter lite enduroåka, så inser man hur fort hundra knutar är.
Hastigheten i sig lockar inte mig så mycket som att köra på gränsen av sin förmåga.
På landsväg handlar det om 200+ för att vara skoj.
På grusväg 120-.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Inte lika lätt att gasa som när du kör bil. Du kommer inte att våga köra lika idiotiskt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Gasa där det finns utrymme för det och där du minimerar risken för andra.
Tror du att vi andra kör lagligt överallt? Knappast. Men det är skillnad på att köra skitfort och idiotiskt.
Köp den hoj du vill ha, prova köra som normala människor och gasa på lite, men skippa idiotgrejjerna som att tex kryssa mellan bilarna på motorvägen i 300km/h, ligga på fel sida vägen på kurviga vägen, bränna förbi hästhagar i 200km/h mm.
Om du gör detta så kommer du leva länge och kortet kommer du nog också ha kvar om du håller koll efter polisen. Så har jag gjort i snart 10 år och det har fungerat med endast en bunt med böter, aldrig blivit av med kortet.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Du kan ju börja med en naken hoj... då är det inte lika skoj med tokfarter.
Själv var jag inne på lite samma linje även fast jag inte skulle klassa mig lika "hardcore" som dig att jag bara mååååste gasa fullt så fort jag hamnar bakom ratten eller styret... tänkte köpa en glidare och bara njuta av att köra motorcykel... det gick inge bra, redan i trafikskolan insåg jag att jag inte skulle trivas på en sån... min första hoj blev en Yamaha YZF600R "Thundercat", något jag kan rekommendera... den skrotades och nu kör jag VTR1000F... ingen av dem är någon beskedlig liten skrutthoj utan har ganska potenta muskler men det har visat sig att jag trivs med det och att jag inte tokgasar vid första tillfälle utan väljer mina repor.
Sen är det inte farten som är roligast på hoj, det är när det svänger.

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Fast då förstod du nog inte riktigt vad jag menade. Som jag skrev har jag undvikit "frestelsen" eftersom det inte hjälper att trycka hårdare på gasen om bilen inte svarar. En trött gammal volvo inbjuder inte till nån vidare aggresiv körning. Istället har det blivit att lägga energi på att få en mjuk och harmonisk bilkörning. Och faktum är att den strategin gått ganska bra. Med ca 3000 mil om året bakom ratten blir man faktiskt en ganska bra bilförare vågar jag påstå.

Hela min poäng med denna tråd var att höra hur andra löser det. På det här forumet misstänker jag att vi har hela spektrat. Från de som helt saknar självrannsakan och blåser på för allt vad tygen håller till de som faktiskt är så "medvetna" eller vad man nu ska kalla det så de faktiskt har lite bättre styr på grejjerna.

Det tråkiga är väl att "upplysningen" eller "uppvaknandet" oftast kommer efter en olycka och då kan det ju vara så att det är för sent.

Men jag vet inte.... Går man i sånna här tankar redan innan man skaffat hoj kanske man ska lägga ner och ta upp frågan med sig själv om 20 år igen....

Förlåt om jag sprider dålig karma

:D:D
en trött gammal volvo.......
jag hade en trött gammal volvo som jag piskade dom flesta med när jag var odödlig vi 18-20 års ålder.
jag slog dom inte på toppfarten men jag vann på min aggressiva körstil.
tack och lov att man blir visare och lungnare ju äldre man blir.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0