Hur betala den dj-a P-avgiften i huvudstaden

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nu parkerar jag ju aldrig med mc i Sthlm längre men vad händer om man monterar skylten med kardborre och tar skylten med sig i ryggsäcken...?
Alternativt vingmuttrar.
Såklart bara en lösning för dom som ofta är i storstan.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Nu parkerar jag ju aldrig med mc i Sthlm längre men vad händer om man monterar skylten med kardborre och tar skylten med sig i ryggsäcken...?
Alternativt vingmuttrar.
Såklart bara en lösning för dom som ofta är i storstan.
Dom kollar då ramnummer vad jag förstått...

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tackar, ja att söka manuellt verkar funka. Jag var väl naiv i min önskan att appen skulle kunna visa alla alternativ direkt i kartan. Det vore ju för enkelt. :gnissla
Med tanke på hur bra kartan funkar när man parkerar bilen har jag inga som helst förhoppningar att den skall funka för mc.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du tycker alltså tunnelbana i Göteborg är en dålig ide. Tror personligen en stad som Gbg skulle gagnas väldigt väl av att få ytterligare ett färdmedel/val för att att transportera sig.

Lekte med tanken om hur väl trafiken skulle fungera i Stockholm om vi tog bort/stängde ner tunnelbanan imorgon. Snacka om trafikinfarkt...

Personligen ivrar jag för att ge människor alternativ, utan att man för den skull förfördelar vissa trafikantgrupper. Folk måste helt enkelt kunna få sina liv att fungera. Självfallet förstår jag också att man som stat/kommun använder ekonomiska påtryckningsmedel för att vi ska minska på resandet/transporterna som belastar klimatet mest.

OT-delux, men det bjuder jag på.
Varsegod och bygg en tunnelbana i dy och lera. Vi är alla nyfikna på hur det går till. Göteborg's är centrum byggt på granpålar nedslagna i dy och lera. Det stora problemet för byggarna är att lera är precis som vatten, dvs den har lyftkraft, att bygga i lera är därför ungefär som att bygga en flytande tunnel genom vatten. Hur djupt tycker man ska lägga tunnelbanan ?
Lämpligen väl under granpålarna? Och från dom är det 100 till 250 meter till fast berg.

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Parkster , kanske? Enkelt och bra, och inga smygavgifter.
Jag hade Parkster tidigare men märkte att de började ta (för mig) serviceavgift på parkering i innerstan. Jag testade båda och parkerade 1 minut och koillad ett det kostade 6 kronor i båda apparna, EasyPark and Parkster men enligt avtalet med Stockholm mäste de erbjuda parkering utan serviceavgift och det gör Easypark via webben, jag hittade inte det hos Parkster så jag gav upp.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Varsegod och bygg en tunnelbana i dy och lera. Vi är alla nyfikna på hur det går till. Göteborg's är centrum byggt på granpålar nedslagna i dy och lera. Det stora problemet för byggarna är att lera är precis som vatten, dvs den har lyftkraft, att bygga i lera är därför ungefär som att bygga en flytande tunnel genom vatten. Hur djupt tycker man ska lägga tunnelbanan ?
Lämpligen väl under granpålarna? Och från dom är det 100 till 250 meter till fast berg.
Gick rätt bra att bygga en tunnel under Riddarfjärden nyligen. I Sthlm förstås men de kunde ju frågat

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Inget som hjälper dig just nu, men om Stockholm inte vill ha dig, så bojkotta Stockholm.

Jag är Göteborgare i själ och hjärta. Född och uppvuxen, och även jag bott i kranskommuner i 30 år så har ändå Göteborg varit navet man återkommit till - jobb, handel, nöjen.

Så inte längre. Göteborg uppskattar inte mina besök, så jag väljer bort Göteborg i allt högre utsträckning.

Kållered har haft Jula länge, Varberg fick nyligen. Biltema bygger mittemot. Det blir kanske längre att köra, men jag slipper krusa en stad som så uppenbart inte vill ha mig som besökare.

Allra bäst med att inte arbeta i Göteborg längre är att slippa förnedras med det där jobbskattepåslaget; pendlingsskatten man maskerat som "trängselavgift" för att finansiera en tunnelbana Stockholm bestämt att Göteborg också skall ha. :zpy
Allt rätt men tunnelbanan i Göteborg var en ide av gamle Göteborgspampen Göran Johansson. (Kom han från Stockholm ?) Trafikverket spjärnade emot men alla partier var för utom SD som var emot. Och när Göteborg erbjöd sig hjälpa till med finansieringen genom trängselskatt så föll poletten ner i Stockholm. Trängselskatten är ju ett bidrag direkt till statskassan. Projektet finansieras ju genom lån som Trafikverket tar upp. Och Trafikverket's lån ingår inte Sveriges offentliga upplåning.
Så det ser snyggt ut i statsfinanserna. Smart va.
Vi behöver inte besöka Österrike för dölja det ekonomiska läget. SVERIGE KAN !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Gick rätt bra att bygga en tunnel under Riddarfjärden nyligen. I Sthlm förstås men de kunde ju frågat
Är Riddarfjärden också byggd med husen på granpålar ned slagna i dyn och leran ?
Intressant !

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Är Riddarfjärden också byggd med husen på granpålar ned slagna i dyn och leran ?
Intressant !
Riddarfjärden är en del av Mälaren innanför slussen, tunneln ligger på (ler)botten så själva lyftkraften du hänvisar till borde inte vara ett problem. Granpålarna låter problematiskt men de sitter nog syrefritt, funkat rätt länge i Venedig.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Riddarfjärden är en del av Mälaren innanför slussen, tunneln ligger på (ler)botten så själva lyftkraften du hänvisar till borde inte vara ett problem. Granpålarna låter problematiskt men de sitter nog syrefritt, funkat rätt länge i Venedig.
Dvs problemet i Göteborg kvarstår. Eftersom som husen ligger på lera och dy i Centrala Göteborg skulle alltså tunnelbana i Göteborg enligt Riddarfjärdmetoden (på lerbotten) ligga inte under husen utan mellan husen.
Men mellan husen finns det inte plats för någon tunnelbana.
Där ligger ju gatorna.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Dvs problemet i Göteborg kvarstår. Eftersom som husen ligger på lera och dy i Centrala Göteborg skulle alltså tunnelbana i Göteborg enligt Riddarfjärdmetoden (på lerbotten) ligga inte under husen utan mellan husen.
Men mellan husen finns det inte plats för någon tunnelbana.
Där ligger ju gatorna.
Du yrade ju om lyftkraft, det går lika bra att smaska ner betongtunnlar i lera som i vatten, som ditt inlägg gav sken av att du inte tror fungerar.

Nere i er lera, inte på gatorna. Under, i leran. Mitt bland gamla granstockarna. Nån har räknat på det där, var så säker.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Du yrade ju om lyftkraft, det går lika bra att smaska ner betongtunnlar i lera som i vatten, som ditt inlägg gav sken av att du inte tror fungerar.

Nere i er lera, inte på gatorna. Under, i leran. Mitt bland gamla granstockarna. Nån har räknat på det där, var så säker.
Problemet om man ska smaska ner betongtunnlar i leran i Göteborg centrum är att bebyggelsen för mig är ivägen.
Tunnlarna skulle alltså smaskats ner för mer än 400 år sedan innan staden byggdes.
Jag tror med dagens fastighetspriser att iden riva fastigheterna, smaska ner tunnlarna och bygga nytt. Ej går ihop. Just nu skulle trafikverket vara klart med Västlänken (som ska gå i tunnlar omväxlande i lera och berg.)
Men vi Göteborgare lever istället för KLART i ett ej färdigt Hallandsåsprojekt.
Känns det som.

Masen81

Medlem
Gick med
21 Feb 2012
Hoj
Husqvarna 701 SM, Honda SH150i
Parkster , kanske? Enkelt och bra, och inga smygavgifter.
Tack för tips. Parkster verkar bättre än EasyPark då. Om man skapar ett konto kan man parkera med appen utan serviceavgift. Och MC-taxa dyker åtminstone upp i listan över parkeringar i närheten.

Det enda negativa är att man inte heller här verkar kunna se MC-parkeringar på kartan. Betala P var så jäkla smutt när man kunde filtrera och se alla MC-parkeringar i hela stan.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Problemet om man ska smaska ner betongtunnlar i leran i Göteborg centrum är att bebyggelsen för mig är ivägen.
Tunnlarna skulle alltså smaskats ner för mer än 400 år sedan innan staden byggdes.
Jag tror med dagens fastighetspriser att iden riva fastigheterna, smaska ner tunnlarna och bygga nytt. Ej går ihop. Just nu skulle trafikverket vara klart med Västlänken (som ska gå i tunnlar omväxlande i lera och berg.)
Men vi Göteborgare lever istället för KLART i ett ej färdigt Hallandsåsprojekt.
Känns det som.
Tänkte ett varv till, ja nu fattar jag problemet👍🏻

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier