Hur bli av med humlor som bor i väggen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jepp, ni såg rubriken. Jag har ett helt jävla humle-bo i väggen i sovrummet. Det är nämligen så att kåken jag bor i är ett stenhus med ca 80cm tjocka väggar och under fönstret i sovrummet så saknas det lite puts och det är några hål in i väggen och där har de små jävlarna bosatt sig :mad:
Problemet är att vår balkong ligger i anknytning till sovrummet, mao kan man inte ha dörren öppen utan att det är ett tjog med humlor på insidan av sovrumsfönstret, och med 3 katter i huset så är det ingen bra kombination.
Dessutom så låter det som ett gäng kåta ankor på nätterna, jag trodde seriöst att det var ankor ute på gräsmattan som lät då vi bor precis bredvid ån, men det visade sig att det är humlorna som surrar/skriker/tjuter.

Frågan lyder som följer: Hur blir jag av med humlorna utan att behöva döda dem? Jag vill gärna bara röka ut dem eller något så de tar sitt pick och pack och flyttar någon annanstans. Det kanske låter fånigt, men jag ogillar att döda djur oavsett hudfärg/ras/ursprung :gnissla
Det vore jättenkelt att tömma en burk med radar in i boet, men jag vill som sagt hitta ett mer skonsamt sätt.

Tips, ideér, förespråkningar, säkerhets-information etc? Spä på med det du kan tack!

PS: Anticimex är sista utvägen, jag vill sköta detta på egen hand utan att blanda in myndigheter...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Du kan nog glömma att få ut dem på fredlig väg annat än att ringa facket.

Men du blir nog, synd nog, tvungen att ha ihjäl dem iaf.

Du kan ju iofs allt försöka röka ut dem men dels har jag ingen aning om hur humlor reagerar på rök och sedan blir det väl svårt som fan att få in röken i boet.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hmmm, hoppas du har fel :( Men vad ska man röka ut dem med då? Vill inte gärna tända en brasa och stå och vifta med en filt som en annan galen indian...
Kan man köpa såna där "rökgaskanals-testare", typ såna där bitar som sotarna har när de kollar efter läckor? De ryker ju som fan, men det kanske inte är speciellt "irriterande" rök den avger?

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Lukten av några droppar bensin eller diesel borde kanske få dom å flytta.

Sen fyller du igen hålet med fogskum.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Lukten av några droppar bensin eller diesel borde kanske få dom å flytta.

Sen fyller du igen hålet med fogskum.

Hmm, kanske kan vara värt att testa! Bara det inte luktar in i sovrummet... Jag hör dem nämligen när jag örat på fönsterbrädan som är en halvmeter djup.

Borrat har jag inte vågat gjort än, det får bli en sista utväg :gnissla

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Det finns nåt mot getingar, som kanske även funkar på humlor, men jag kan inte komma på vad det heter. Ska se om jag kan hitta nån gammal burk.
Men det funkar som så att du sprejar i och runt hålet de kryper in i, när de sedan flyger ut hittar de inte hem igen för att sprejen dödar doften som de navigerar efter. Kan bli ganska mycket surr utanför boet ett tag men de försvinner efter ett tag. De dör alltså inte, de blir bara hemlösa.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det finns nåt mot getingar, som kanske även funkar på humlor, men jag kan inte komma på vad det heter. Ska se om jag kan hitta nån gammal burk.
Men det funkar som så att du sprejar i och runt hålet de kryper in i, när de sedan flyger ut hittar de inte hem igen för att sprejen dödar doften som de navigerar efter. Kan bli ganska mycket surr utanför boet ett tag men de försvinner efter ett tag. De dör alltså inte, de blir bara hemlösa.

Det är nåt sånt jag skulle vilja ha tag på. Det vore hemskt snällt av dig om du lyckades ta reda på namnet på prylen :)
Det finns liksom ingen vettig butik i denna "stad" där man kan hitta sådana produkter, inte som jag känner till iaf...

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Gör en tratt och smörj kanterna med lite honung, sen fäster du den mot dammsugareslangen och monterar upp den nedanför hålet. Det har enligt uppgift funkat mot getingar i väggar så det borde väl funka mot humlor också. Fast det kanske tar ett tag? Glömt inte att plugga igen hålet när du är färdig.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
diesel luktar inte sååå mycket... har dränkt uteplatsen i det o de lukta knappt nåt.. iaf inte efter nåt dygn :D

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Det är nåt sånt jag skulle vilja ha tag på. Det vore hemskt snällt av dig om du lyckades ta reda på namnet på prylen :)
Det finns liksom ingen vettig butik i denna "stad" där man kan hitta sådana produkter, inte som jag känner till iaf...

Det heter "Debresol Insektsspray". Det blir ett hysteriskt surrand utanför boet när de väl har flugit ut :gnissla

Läser man på burken blir jag dock lite osäker på hur det ska fungera, men det var så killen från Anticimex sa till oss... och det verkar ju fungera på getingar iallafall.

skäggstubb

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Hoj
Bandit 600 SÅLD
Har också humlor i väggen.. på ett gammalt puttsat hus.. har funderat på hur man ska bli av med dom utan att stänga inne någon stackare.. dom bor vid ytterdörren så det är inget som stör.. men ska fixa fasaden snart så då måste dom ha flyttat..

ingen hyra betalar dom heller... hehe...

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Byt vägg...det brukar funka. :tungan eller hyr in en väggotarian :rolleyes: som kan söka reda på och eliminera diverse obehörigheter i väggen.

...nä, jag har inte tråkigt....:näsblod

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det heter "Debresol Insektsspray". Det blir ett hysteriskt surrand utanför boet när de väl har flugit ut :gnissla

Läser man på burken blir jag dock lite osäker på hur det ska fungera, men det var så killen från Anticimex sa till oss... och det verkar ju fungera på getingar iallafall.

Tack för den, ska genast söka upp närmsta butik för inhandling"! Ikväll var katterna ute på balkiongen och det var ett j'ävla liv på dem. Det värsta ä'r att den minsta hoppar ju efter allt, får hoppas att hon inte hoppar över rä'cket...

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Dee_cati skrev:
Tack för den, ska genast söka upp närmsta butik för inhandling"! Ikväll var katterna ute på balkiongen och det var ett j'ävla liv på dem. Det värsta ä'r att den minsta hoppar ju efter allt, får hoppas att hon inte hoppar över rä'cket...

Debresol tar död på dom, lät inte som om det var det du ville..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln