Hur bli av med humlor som bor i väggen?

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
sorry att säga det men anticimex gör ingenting åt humlebon. Ringde dem förra v, för vi har ett i väggen/taket på friggebon. humlor anses inte vara skadedjur så anticimex FÅR inte göra ngt åt dem . Fick rådet att se till att de vantrivs(!) tex, röka ut dem(?) lr dylikt. Så du får tyvärr lösa det på egen hand utan deras hjälp. Ska försöka ge mig på "mitt" bo i veckan som kommer. Lycka till!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
sprang in i en humla så den brände mig på halsen förra veckan, kliade lite och va rött det va allt.

Slutsats = humlor ofarliga coola djur.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
sorry att säga det men anticimex gör ingenting åt humlebon. Ringde dem förra v, för vi har ett i väggen/taket på friggebon. humlor anses inte vara skadedjur så anticimex FÅR inte göra ngt åt dem . Fick rådet att se till att de vantrivs(!) tex, röka ut dem(?) lr dylikt. Så du får tyvärr lösa det på egen hand utan deras hjälp. Ska försöka ge mig på "mitt" bo i veckan som kommer. Lycka till!

De gör helst inget åt dem. Men om de ställer till besvär så fixar dem det. Iaf i Göteborg, pratade med dem förra sommaren om det.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Whoa! Drar slutsatsen att det sitter små Gnome Monosoupape eller liknande i de där gynnarna! Stenhårt! :yoparty

Nu vill jag ha en humlepolare. Kan man tämja dem och lära dem trick?

Ja dom är coola helt klart! :yoparty Man tror att de har sin ludna kropp just för att kunna hålla tempen när det är kallt. De som övervintrar sänker kroppstempen och går i dvala.

Min favvohumla är det skånska exemplaret (Hasse Alfredssons röst) som agerar spanare åt Dunderklumpen i filmen med samma namn

humlan.gif

Vet inte om man kan träna dem till trix. Men om du skulle kunna lära dig att förstå vad humlorna säger så skulle du ju kunna ha ganska coola spanings-UAV:er som tack vare sina facettögon ger dig humle-läget från nejden när de återvänder till boet efter sina flygturer: "Kärringen på Uppförsbacken 11 har glömt att vattna sina tulpaner som vissnat, flyg inte dit" osv :D

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Min favvohumla är det skånska exemplaret (Hasse Alfredssons röst) som agerar spanare åt Dunderklumpen i filmen med samma namn

humlan.gif

Skånehumlan agerar inte alls spanare åt dunderklumpen, han spanar ju åt farsan beppe vet du väl!?:mad:

Slyngel, marsch in på rummet!:brinnerup

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skånehumlan agerar inte alls spanare åt dunderklumpen, han spanar ju åt farsan beppe vet du väl!?:mad:

Slyngel, marsch in på rummet!:brinnerup

Var det så det var :va Jag får försvara mig med att det var ca 30 år sedan jag sist såg filmen :gnissla

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var det så det var :va Jag får försvara mig med att det var ca 30 år sedan jag sist såg filmen :gnissla

Jepp, och det ska man veta när det handlar om såna kultfilmer!:fatta!

Jag såg den för bara några månader sen:D Lätt den bästa svenska filmen någonsin, och kult så det förslår!:yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Jag såg den för bara några månader sen:D Lätt den bästa svenska filmen någonsin, och kult så det förslår!:yoparty

Ja jag älskar den forfarande. Liksom Flåklypa. Min barndoms favoritfilmer bland animerade filmer.
Jag är barnsligt förtjust i underdog-karaktärer som rostar den givne vinnaren.

Det har nog även präglat mitt hojval inser jag nu plötsligt.

Det engelska namnet på humla är ju lika coolt: Bumblebee. Det säger liksom allt om deras lite klumpiga framfart. Det finns tom ett känt musikstycke som heter "Flight of the Bumblebee" eller "Humlans flykt".

Det är så kul att se när humlor kraschlandar på en blomma och som då hänger ned betänkligt av tyngden. Allt medan humlan med obetalbar klumpighet kravlar fram mot nektaren :D

Jag satt en sommarkväll för många år sedan och tittade på en korspindel som vävt ett stort nät på altanen i mitt föräldrahem. Spindeln fångade myggor och flugor som den dödade och snodde ihop till ett matpaket med skrämmande grymt handlag. Men så kom helt plötsligt en humla farande. Förmodligen såg den inte nätet...eller bara sket i det. Spindeln kände dock vibrationerna och lubbade iväg till vibrationernas epicentrum men fann bara ett stort hål :D

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det engelska namnet på humla är ju lika coolt: Bumblebee. Det säger liksom allt om deras lite klumpiga framfart. Det finns tom ett känt musikstycke som heter "Flight of the Bumblebee" eller "Humlans flykt".

Det är så kul att se när humlor kraschlandar på en blomma och som då hänger ned betänkligt av tyngden. Allt medan humlan med obetalbar klumpighet kravlar fram mot nektaren :D
En av hustruns favoritlåtar att spela.
Har ingen film på henne, men hon är bättre än:
[YOUTUBE-ID]w4q3PCd8SsQ[/YOUTUBE-ID]

Humlor är svårfilmade.
Dessa är lättare:
[YOUTUBE-ID]6zGEbVxr0mk[/YOUTUBE-ID]

I övrigt så skyr bin, getingar och (antagligen) humlor lukten av petroleum.
Lite diesel vid boet och de flyttar.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
HAHAHAHAHAHAHA, fy fan vad underbar den var med albatrossarna :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
En av hustruns favoritlåtar att spela.
Har ingen film på henne, men hon är bättre än:
[YOUTUBE-ID]w4q3PCd8SsQ[/YOUTUBE-ID]

Humlor är svårfilmade.
Dessa är lättare:
[YOUTUBE-ID]6zGEbVxr0mk[/YOUTUBE-ID]

I övrigt så skyr bin, getingar och (antagligen) humlor lukten av petroleum.
Lite diesel vid boet och de flyttar.

Kloka djur, att leva med oss dieseltalibaner är inget eftersträvansvärt :brinnerup

HAHAHAHAHAHAHA, fy fan vad underbar den var med albatrossarna :)

Håller med :D
Albatrossar är coola de med. När jag var på Långresa med HMS Carlskrona avslutade jag en maskinrond i Stilla Havet med att kolla nivån i värmeanläggningens gravitationskärl placerade högst upp i skorstenen. När jag slagit igen dörren till utrymmet så gick jag ut i den tropiska kvällen och andades in den ljumma saltmättade luften och gick runt förkant på skorstenen för att spana in solnedgången akterut.

Då höll jag på att skita ned mig, på andra sidan skorstenen hangflög en albatross vid sidan om skorstenen ca 2 meter över däcket jag stod på. Han/hon tittade misstroget på min overallklädda gestalt, skevrade lite lojt med vingfjädrarna närmast skorstenen och gjorde en elegant gir bort från fartyget. Sjukt vingspann på de där jåglarna :Bugar

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Vad fan är detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Humlor

Mörk jordhumla
Ljus jordhumla
Kragjordhumla
Förväxlad jordhumla
Nordjordhumla
Brynhumla
Stenhumla
Stäpphumla
Hushumla
Taigahumla
Ljunghumla
Ängshumla
Lapphumla
Berghumla
Trädgårdshumla
Fälthumla
Frukthumla
Klöverhumla
Stormhattshumla
Vallhumla
Åkerhumla
Backhumla
Mosshumla
Haghumla
Gräshumla
Sandhumla
Fjällhumla
Polarhumla
Alphumla
Tundrahumla
Tjuvhumla
Stensnylthumla
Åkersnylthumla
Trädgårdssnylthumla
Jordsnylthumla
Sydsnylthumla
Ängssnylthumla
Hussnylthumla
Broksnylthumla
Lappsnylthumla

Nu är frågan: Vad är det för humlor i TS´s vägg?

Detta hade jag aldrig hört heller innan: ""HUMLA" är ett slanguttryck på en bisexuell kvinna. Uttrycket blev populärt i slutet av 1990-talet."

Sen är det rätt skönt att veta: Humlan ska vara rejält uppretad innan den sticks. Giftet är mycket svagare än till exempel tambiets, och det känns mer som om humlan "bränns".

Jag tror ju att det är sk. förväxlad jordhumla som befinner sig i hans vägg - för vad fan gör de där om de inte förväxlar väggen med jorden?
Men mest troligt är det just hus-snylt-humlan som slagit till igen :D

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400

Är det inte i dunderklumpen det är en skön juvel med en sedelpress på pakethållaren? Har för mig att det fladdrar sedlar efter honom när han cyklar. :)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Är det inte i dunderklumpen det är en skön juvel med en sedelpress på pakethållaren? Har för mig att det fladdrar sedlar efter honom när han cyklar. :)

Jodå, det är enöga det!:yoparty

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Ja jag älskar den forfarande. Liksom Flåklypa. Min barndoms favoritfilmer bland animerade filmer.
Jag är barnsligt förtjust i underdog-karaktärer som rostar den givne vinnaren.

Det har nog även präglat mitt hojval inser jag nu plötsligt.

Jag satt en sommarkväll för många år sedan och tittade på en korspindel som vävt ett stort nät på altanen i mitt föräldrahem. Spindeln fångade myggor och flugor som den dödade och snodde ihop till ett matpaket med skrämmande grymt handlag. Men så kom helt plötsligt en humla farande. Förmodligen såg den inte nätet...eller bara sket i det. Spindeln kände dock vibrationerna och lubbade iväg till vibrationernas epicentrum men fann bara ett stort hål :D

Haha, de heter ju tydligen Bombus på latin också, så spindlarna kallar väl dem för tunga bombare, B52:eek:r el dyl...:)

Bumblebee får ju osökt en att tänka på bilar som kunde fås med Bumblebee-stripe, eller tom. som egen modell (Super Bee) de var ju inte sirekt smidiga de heller även om fartresurserna inte var dåliga. Tydlig symbolik där...:)

bumble_bee_logo.gif

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
sprang in i en humla så den brände mig på halsen förra veckan, kliade lite och va rött det va allt.

Slutsats = humlor ofarliga coola djur.

Det där gäller getingar också.

Jobbat med att byta brädfodring (bl.a.) ett par sommrar. Nu senast var det ett relativt litet getingbo på hörnet. När jag jobbade i det hörnet spikade jag en stund tills getingarna kom ut. Då slutade jag, de snurrade några varv och gick tillbaka till boet. Efter det gjorde jag ett annat moment en bit bort ett par minuter.

Jag tyckte det var ett trevligt avtal. De slapp gå en ond bråd död till mötes, och de struntade i att sticka mig.

Tills en av jävlarna inte kunde hålla sig. Vilket resulterar i att resten av dem kommer farandes som en missil :mad:

Fyra stick i bröstkorgen med bar överkropp på ett par sekunder gör faktiskt ont. Särskilt när man står på en tveksam ställning 3m över backen.

Ett par minuter senare var det bara några röda små prickar :hulken:

slutsats = både humlor och getingar är ofarliga coola djur.

getingar brukar dessutom fatta vinken och flyga iväg om man ger dem en liten snärt.

Bin däremot :mad:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Haha, de heter ju tydligen Bombus på latin också, så spindlarna kallar väl dem för tunga bombare, B52:eek:r el dyl...:)

Bumblebee får ju osökt en att tänka på bilar som kunde fås med Bumblebee-stripe, eller tom. som egen modell (Super Bee) de var ju inte sirekt smidiga de heller även om fartresurserna inte var dåliga. Tydlig symbolik där...:)

bumble_bee_logo.gif

Håller med Bumblebee/SuperBee är den amerikanska motorvärldens stenhårdaste logga, det är den samt Roadrunner och Bobcats logga som är de ballaste fablerna. Japsarna har aldrig fattat det där. :dummer

ROADRUNNER-COLOR15right.jpg

bobcat_logo-168x146.png

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Här har du falskmyntaren enöga: "HeHeHe...Dollar!":D

Det var nog Beppes Dunderklumpen som väckte min bluesådra, hela filmen bygger på blues. Ovanligt idag bland barnfilmer.

[YOUTUBE-ID]BiMq9UDYEiY[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

TT-Henke

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Hoj
-Honda CBR 929-
Intressant tråd måste jag säga.
Humlor är lite mysiga på nått vis... förstår oviljan att göra dem illa.
Trodde däremot att det bara var jag som tyckte det... :)

Kan dock berätta om ett litet trick som funkar om man vill ha en liten humla som husdjur ett tag.

* Fånga en stor humla
* lägg den i frysen en stund, humlan går i dvala/vila.
* knyt försiktigt fast en sytråd runt humlan
* knyt fast andra änden av tråden i en liten tyngd
Voila! En humla i koppel :yoparty

Har inte provat själv men är övertygad om att metoden fungerar.
Var dock snäll emot humlan och släpp iväg stackarn sen.

ps, ge den INTE sprit, även om den flyger lustigt efteråt...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024