Hur bli av med humlor som bor i väggen?

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Putsa igen hålet.
Vänta tills det tystnar.
Sov utan att bli störd.
Klart.
:/

God_Of_Aprilia

Bakhjuls åka eller inte åka alls
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Suzuki RM125 98 - KTM 200 EXC 00(såld) - Aprilia AF1 Sport 90(stulen)
Varför har jag fått för mej att ordet "humla" ska bytas ut mot något annat ord?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Varför har jag fått för mej att ordet "humla" ska bytas ut mot något annat ord?

Hur menar du nu? :va

För övrigt så har jag inte hittat något bra medel än så snart är det dags att ta kål på dem ändå :( Alternativt ta dammsugaren och dammsuga ut dem på låg styrka och sedan släppa ut dem nånstans :D

Dominator-Rocks

Guest
Bensin funkar sjukt bra i jordgetingbon men då dör dom. :fakta

Drottningen klarade sig dock konstigt nog :va svärmade över boet nån vecka efter :(

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Jag sprayade 5-56 runt boet och de verkade inte riktigt hitta hem...

:yoparty

Jag brukar spraya med Dinitrol när getingarna blir för närgångna. Då dimper de till marken snabbare än man kan säga "bÅÅjnK", då kan man soppa ut de i lugn och ro. Men sen kvicknar de ju till.

Men hur ska jag höja ett innertak i en lada för att påbörja ett garagebygge/verkstad. Och på det innertaket är det fuuuuuullt med humlor. Kan inte ens räkna sticken jag fick idag :( Dinitrolen står hjälplös mot dessa bestar tyvärr.

Är det Debresol Insektsspray man får ta till? Vill inte ha tillbaks dem.
Vart införskaffar jag det?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sticks humlor? Har alltid undrat hur det fungerar med de satans tjockisarna.
Sprayflaska och tändare?
Mina har inte kommit tillbaka men gör dem det så ska jag strypa varenda en, med handskar :mad:

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Sprayflaska och tändare?
Mina har inte kommit tillbaka men gör dem det så ska jag strypa varenda en, med handskar :mad:

bjebb bjebb, märk inte ord gammelman ;) Bränns/tuggar eller vafan de gör.

Sprayflaska och tändare är inte att rekommendera i mitt fall :p Är ett gammalt hö-loft, mycket torrt hö och dammigt. Och orkar inte bygga helt från grunden ;)

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
dammsugare och sen prutta ut dom nånstans där du hellre har dom, eller så gör du som min morfar gjorde i vårat sommarhus så fort det kom getingar..
Han tog dammsugaren sög upp alla elakingar och kopplade sen slangen till den puttrande bilens avgasrör....
Lite hitler över det hela, men getingar vill man inte ha så mycket kontakt med efter att ha sugit upp dom i en dammsugare.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Sprayflaska och tändare?

Humlor tillhör släktet bin och har gadd, som dessutom sitter kvar så de inte dör. De kan alltså stickas flera gånger.

Humlor har ettåriga samhällen och samlar inte vinterförråd, så det går inte skaffa humlehonung.

:mattias

Se vad man lär sig av lokaltidningen :hihi

dammsugare och sen prutta ut dom nånstans där du hellre har dom, eller så gör du som min morfar gjorde i vårat sommarhus så fort det kom getingar..
Han tog dammsugaren sög upp alla elakingar och kopplade sen slangen till den puttrande bilens avgasrör....
Lite hitler över det hela, men getingar vill man inte ha så mycket kontakt med efter att ha sugit upp dom i en dammsugare.

Vi kör med våtdammsugare med glykol i botten och nät vid luckan.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
bjebb bjebb, märk inte ord gammelman ;) Bränns/tuggar eller vafan de gör.

Sprayflaska och tändare är inte att rekommendera i mitt fall :p Är ett gammalt hö-loft, mycket torrt hö och dammigt. Och orkar inte bygga helt från grunden ;)

Jag märkte faktiskt inte ord, jag undrade på riktigt hur det fungerar :) Att de inte bränns visste jag redan, hur fasen skulle det gå till liksom...

Om det är torrt höloft så fungerar det ännu bättre med sprayflaska och tändare, går skitfort liksom. Se bara till att brandförsäkra det.

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Om det är torrt höloft så fungerar det ännu bättre med sprayflaska och tändare, går skitfort liksom. Se bara till att brandförsäkra det.

Njae. tror inte försäkringsbolaget går med på det.. igen :p har redan brunnit i andra änden på ladan, efter ett åsknedslag. (RIP beach buggy :( )

Så därför är det helt safe att bygga där nu, för den slår ju aldrig ner på ett ställe två gånger. Eller hur var det?!

BTW, min handled har svullnat upp och är nu nästan lika grov som min överarm ( stallone size). Så en hummelfuling fick in en bra träff med gadden.

1-0 till tjockotjock-bina. Men imorgon, då jAEEEEvlar. Då är det jag som drar på mig dykardräkten och klättrar upp på loftet igen. Om de så ska bli med en flugsmälla :kAPoooW

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Njae. tror inte försäkringsbolaget går med på det.. igen :p har redan brunnit i andra änden på ladan, efter ett åsknedslag. (RIP beach buggy :( )

Så därför är det helt safe att bygga där nu, för den slår ju aldrig ner på ett ställe två gånger. Eller hur var det?!

Schit, vilar det en förbannelse över telestolpen vid gamla kåken tro.

Under mina 9år där slog blixten ner i den stolpen 5ggr tror jag (3-5 iaf).

Det är ganska hög frekvens med tanke på att det inte borde hända två gånger, någonsin. ;)

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Jag brukar spraya med Dinitrol när getingarna blir för närgångna. Då dimper de till marken snabbare än man kan säga "bÅÅjnK", då kan man soppa ut de i lugn och ro. Men sen kvicknar de ju till.

Men hur ska jag höja ett innertak i en lada för att påbörja ett garagebygge/verkstad. Och på det innertaket är det fuuuuuullt med humlor. Kan inte ens räkna sticken jag fick idag :( Dinitrolen står hjälplös mot dessa bestar tyvärr.

Är det Debresol Insektsspray man får ta till? Vill inte ha tillbaks dem.
Vart införskaffar jag det?

Ring Anticimex.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hmmm, hade inte humlor nässelgift? Läste för mååååånga år sen att det krävs 2 humlor för att döda en människa och endast 7 för en häst.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Humlor är coola tycker jag. När jag vårrustar båten i vårsolen så brukar yrvakna och luggslitna övervintrare sitta och värma sig i pressenningsskjulet över båten, de rör sig ovilligt om man petar på dom. Jag brukar bjucka dom på några droppar sockervatten som de kravlar fram till och lapar i sig. Då kommer de igång häpnadsväckande fort.

Humlor är ju varmblodiga. Kommer man på en liten gynnare på våren när det är kallt i luften så börjar de ofta att vibrera vingarna för att "varmköra". De kan inte lyfta innan de fått upp temperaturen. Bara en sån sak är ju stenhårt :D

Jag har aldrig blivit stungen av en humla, jag tror att man måste reta upp en humla ordentligt för att den ska sticka.

Men att ha ett helt samhälle i sin husvägg kan jag förstås inse det omöjliga i. :gnissla

Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05

BTW, min handled har svullnat upp och är nu nästan lika grov som min överarm ( stallone size). Så en hummelfuling fick in en bra träff med gadden.

1-0 till tjockotjock-bina. Men imorgon, då jAEEEEvlar. Då är det jag som drar på mig dykardräkten och klättrar upp på loftet igen. Om de så ska bli med en flugsmälla :kAPoooW

Städade i ladan här i veckan och visst hade getingarna byggt ett ganska stort bo inom ganska kort tid då jag inte sett dem tidigare i alla fall. Förståss ville de bli närgånga när man löper omkring med skyfflar o gräsklippare mm. Insektsprayen var förståss slut så det blev att leta i garaget efter läpliga alternativ. Brake Cleaner is the shit! Lätt att sikta med från lagom avstånd då strålen är stark. Dränkte in boet och de tystnade på ett par sekunder, så man kan ju fundera om man kanske borde börja använda gummihandskar när man gör bromsjobb...:)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Humlor är ju varmblodiga. Kommer man på en liten gynnare på våren när det är kallt i luften så börjar de ofta att vibrera vingarna för att "varmköra". De kan inte lyfta innan de fått upp temperaturen. Bara en sån sak är ju stenhårt :D

Whoa! Drar slutsatsen att det sitter små Gnome Monosoupape eller liknande i de där gynnarna! Stenhårt! :yoparty

Nu vill jag ha en humlepolare. Kan man tämja dem och lära dem trick?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024