Jag vet ej om det beror på min ålder (21år) eller mitt utseende men här i Skåne så har jag fortfarande inte varit på något ställe som jag skulle ge 5/5, har hittills besökt 3 handlare.
Det ända stället som jag skulle ge ett bra betyg och rekommendera folk att gå till är Bröderna Nilssons i Helsingborg.
Där kom det fram en säljare som faktiskt försökte hjälpa till och hitta en passande hjälm, sen tyckte jag att det var schysst av killen i kassan att packa upp hjälmen och kontrollera att allt fanns med osv. Fick även lite underhållningstips samt vad man bör och inte bör göra med sin hjälm.
Tycker dock att de borde lägga ner lite energi på att faktiskt identifiera kundens behov samt budget och inte bara föreslå den där 6000kr shoei hjälmen direkt.
Även att man faktiskt har koll på olika fördelar samt nackdelar för alla hjälmar man säljer och inte bara har massa kunskap om de dyraste hjälmarna.
De får 4/5 bananas av mig
banana
)
Sen kan vi väll ta resten av firmorna under ett och samma stycke, dessa ligger främst i Lund samt Malmö. (Lillemans och Probike)
Vi kan väll börja med att man kommer in på firman och inte får ett hej, redan här börjar de bli otrevligt. På firman i Lund stod jag och kollade samt testade olika hjälmar i minst en timme innan jag bestämde mig för att ge mig av. Riktigt konstig affärside att man väljer att inte prata med kunderna som kommer in i butiken.
Besöker samma firma i Lund en gång till, denna gången för att kolla motorcykel.
Direkt när man kommer in känner man blickarna och atmosfären berättar "Skall du inte köpa MC idag så kan du lika gärna dra för vi har andra saker att göra"
Försäljare som snackar goja och skall försöka köra med sina försäljarknep från 80-talet. Inte blir det bättre av att de har attityden a lá "Jag har varit i MC branschen längre än dig därför kan jag mer pöjk"
Samma sak i Malmö, eller ja nästan efter mer en 1 timme i butiken utan hjälp så bestämde jag mig för att göra en walk out.
Förstår riktigt inte helt varför det är såhär i MC branschen. jag tror delvis att det beror på att det är väldigt många som kommer in i butikerna, klämmer och känner för att sedan köpa grejerna på annat håll.
Har de rätt att bete sig såhär? Absolut inte, tycker rent ut sagt att det är för jävligt att man behandlar sina kunder som skit samtidigt som man förväntar sig att de skall köpa någonting där.
Bara för att en kund inte väljer att köpa en sak just den dagen betyder det inte att han är en dålig kund. Det finns absolut inget som hindar honom att komma igen om tre månader och köpa en MC pga att han fick ett så bra intryck av försäljarna samt företaget.
Ovan på det så är det faktiskt så att kunder är människor som pratar med andra människor, har man fått bra service på ett ställe berättar man det för andra vilket leder till att företag får fler potentiella kunder. Har man fått dålig service berättar man det för alla samt skriver skit om de på nätet.
Det verkar som att många handlare lever i någon sorts illusion att de är det enda MC företaget i hela Sverige, därför kan de bete sig som det vill.
För att ta ett motexempel, jag gillar bilar.
Har säkert varit inne på den lokala bilfirman 100 gånger och alla 100 gånger har man fått hjälp efter högst 15 min.
Man blir erbjuden kaffe och alla försäljare man får ögonkontakt med hälsar som vanliga människor utan att försöka sälja på en någon Maserati. Vill man ha en provkörning är det inget snack om saken.
Varför kan det inte vara såhär i MC branschen, vad skiljer två hjul från 4?