Fast nu måste jag även ta handlaren i försvar.
Enligt min bedömning så är det inte ok att:
Gå till en mc-butik och klart och tydligt proklamera att man inte tänker köpa hojen där, och ändå stå och ställa frågor i en timme trots att man inte ska köpa något, och när dessutom telefonen ringer konstant i butiken.
Det är inte heller ok att hela tiden tala om för butikspersonalen att det är för dyrt och att allt är billigare på e-bay.
Har man tid att dammsuga e-bay på delar och tillbehör så har man tid att googla på vad man vill veta om hojen man är intresserad av.
Det är inte särskilt smart att köpa hojen på ena stället och sen stå och gapa när den pajat på det andra stället bara för att det är närmare, hade du tid att åka långt för att tjäna några spänn så har du tid att åka dit med garantiärenden också.
Och, klart att butiken prioriterar sina egna kunder när det är dags för service, fattas bara annat.
Nu gäller inte det här någon speciell person, men attityden återkommer ständigt.
Om jag vill köpa en kolfiberbit som kostar 2000 kronor i min butik och 700 spänn på e-bay, inte åker jag in till butiken och talar om det, jag köper den på nätet, eller i butiken om jag anser att jag har råd, där kan jag ju enkelt få hjälp om bitarna inte passar eller går sönder.
Det finns faktiskt jobbiga kunder också.
Jag vet att en del mc-verkstäder är kanonbra, trots att man som mc-mek ofta får ett negativt bemötande av kunder som redan från början har gett sig fan på att dom ska bli lurade.
Eller som den här:
-Hej, jag ska lämna in min hoj på service.
-Du hade ju bokat i förrgår.
-Ja, men det regnade ju då, jag är här NU !!!
Eller:
-Hej, jag har köpt ny hoj och skulle tydligen beställa 100-milaservice för att ni har så fullbokat.
-Javisst, när vill du komma?
-Ja, hur lång tid tar det att köra hundra mil?
(jag fick den frågan en gång för mycket och ska erkänna att jag svarade:"om du håller 100, så tar det 10 timmar")
F´låt kunden, men det var länge sen nu