För att bli lite anal en sekund så ska man nog börja med att ifrågasätta syftet, och därmed den egentliga frågan.
Vill du bli en bra, snygg, snabb eller säker förare? Givet att du har B-kort och mil i kroppen så kan jag spontant mena att du sannolikt är rätt säker redan nu, tack vare din självinsikt i frågan.
För att bli bra - Gå smc BKK (Broms&KurvtagningsKurs). Steg för steg och massa tjat om blick, hållning etc. Hålls minst 1 gång/ vecka i uppsala, S-tälje etc.. GoKartbanor som kan kännas lite märkliga att köra på tack vare de snäva kurvorna, men det är förbluffande bra för att hantera trafiksituationer. Det är ju i de hastigheterna det oftast händer saker. Åk gärna storbana nån/några ggr också.
Sen är frågan hur bråttom man har. I mina storhetsdagar (?) som crossåkare hade jag en tränare som tyckte att: "Ska man utvecklas måste man utmana sig själv, ge 110%. Gör man det så kommer man träffa den bit man inte hanterade och då rasar man!" Han ansåg att man under träning skulle rasa relativt ofta, annars körde man på säkerhet, vilket hämmar utvecklingsfarten. På gata med dyra plastraketer så är det en ideologi som garanterat tar död på hojen, och eventuellt en själv också, men jag vet inte om jag inte tycker att det ligger nåt i det han sa.
I trafiken är det som sagts förmodligen kärnpunkterna redan nu. Det viktiga är att du har med dig det på hojen också, och inte bara i tv-soffan, där är vi alla fenomenala förare!
Något jag ser brister i det svenska mc-kollektivet är bromsförmåga. Av någon anledning verkar det inte vara så viktigt att kunna utnyttja sin hojs kapacitet till detta. SMC:s BKK prioriterar det lågt, kommentarer här om att "måste du toknita så gick det för fort från början" etc vittnar om det på ett för mig märkligt sätt. Att ha en bra, korrekt och instinktiv bromsteknik kan rädda ditt liv. Dels är du snabbast om du kan bromsa, för de flesta kan gasa rakt fram, och kurvhastighet ger inte lika mkt som en sen bromspunkt. Framförallt så överlever du mer sannolikt dagen då ett vilt kliver ut på din favoritväg och du kan bromsa lika effektivt som om det varit en planerad övning. Många fegar på bromsen, bristande övning gör att många (säkert även jag, men jag jobbar på det
) skulle låsa framhjulet eller helt sonika inte bromsa hårt nog i en sån situation..
(Världens längsta inlägg...)
1. Slappna av, lossa underarmarna och få ner axlarna.
2. Vrid på huvet, håll upp blicken både för kurvteknik och trafiksituationer.
3. Gå kurs.
4. Se till att du har bra material. Antingen har man t.ex. pissiga däck och TROR att de är bra vilket förr eller senare skickar en till huset. Eller så VET man att de är dåliga och fokuserar på det istället för att köra. Lärdom: Se till att du har bra material och lär dig lita till det så att du kan fokusera på DIN insats på hojen istället!
5. Lär dig bromsa! Jag har gett mig fan på att bli grym på att bromsa och åker sällan ens den kortaste tur utan att maxbromsa minst 1 gång. Jag har hittat massa punkter som jag måste jobba på och insett att hojen får för sig en hel del konstigheter när man står på bromsen.
6. Insikten har du, öva öva öva öva öva.....
Lycka till!