Hur blir man en bättre mc-förare?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Är nydanad mc-cyklist, inte på långa vägar torr bakom öronen. Min fråga till alla er (erfarna) piloter, hur blir man bättre på att framföra sitt fordon? Att nöta mil förstår jag, det håller jag på med, men mer? Eller tänk såhär, vad utav det ni vet idag, som ni lärt er längs vägen, önskar ni att någon hade sagt till er när ni vara lika nya i kläderna som jag är. (Nej, jag är inte full....)
 

draggen

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Jönköping
Hoj
K5
Att åka på nån banträff och köra är väl aldrig fel. Där lär du dig att hantera motorcykeln bra.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
SMC:s Broms- och kurvkurser och Sporthojskurserna. Körning på gokartbanor anordnas på flera olika ställen
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Själv är jag relativt ny. Har inte alls kört mycket sen jag tog kortet och känner mig jättegrön. Ska gå en smc broms och kurv kurs om ett par dagar. Hoppas att jag lär mig mycket där. Det lär vara väldigt bra. :)
 

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Super Ténéré -91, YZ 426-00
Att kunna nyttja hojjen är väl en sak men du måste även tänka att ALLA andra trafikanter är dumma i huvet...i princip! :D
Exempel 1. Du ligger 70 km/h på 70-sträcka och en bil står i vägkanten...den kör ut för att den gör det, sen vems fel det var kan ju alltid diskuteras om man överlever smällen.
Exempel 2. Du kör 99,9 km/h på 70-sträcka och en bil står i vägkanten...den kör ut av rent principiella skäl för att den ser att du inte kör 70 och felet kommer hamna i ditt knä...om du överlever.
Andra idioter som vistas i trafiken är oftast äldre som inte kollat i backspegeln sen slutet av 80-talet, gnidna medelålders damer som får för sig att bilen slukar 3 liter milen om man gasar upp i 90 km/h INNAN man är ute på motorvägen! Sen finns de största hotet av dom alla, nämnligen "kratthitler", tokjäveln som hoppar ut i vägen och viftar med en kratta mot huvet på dig. Smartast att göra i en sådan situation är att vända runt och fråga vänligt men bestämt om namn och personnummer så du har uppgifter på vem du ska stämma för dråpförsök alternativt vårdslöshet i trafik. Då brukar dom inte vara så kaxiga längre. Lycka till med framtida mc-körning och krama varann i trafiken!!! :pannkyss
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Hålla löst i styret. Bättre än det låter och innebär bl a att köra avslappnat.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
sen att köra mycke varje dag nästan varje dag flera gånger i veckan osv.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Är nydanad mc-cyklist, inte på långa vägar torr bakom öronen. Min fråga till alla er (erfarna) piloter, hur blir man bättre på att framföra sitt fordon? Att nöta mil förstår jag, det håller jag på med, men mer? Eller tänk såhär, vad utav det ni vet idag, som ni lärt er längs vägen, önskar ni att någon hade sagt till er när ni vara lika nya i kläderna som jag är. (Nej, jag är inte full....)
Tänk på var du fester blicken, jätteviktigt,,,,,,,,, Du åker dit du tittar, du kan testa det genom att om du kör bil då blir det extra tydligt,,,, om kör bil och tittar kraftigt åt sida så vrider du alldeles säkert ratten åt samma håll du tittar,,, testa. Är med i FMCK och kör MC-Ordonnans och den utbildningen är väldigt bra,,,,,,,,,,, tjatar hål i huvudet om blicken.
Har kört en hel del i skogen och tittar du på en sten eller stubbe i spåret så kör du garanterat på den men tittar du långt fram och memorerar spåret så går det mycket bättre, fast det är svårt att titta långt fram.

Kolla på de som kör road racing, kolla hur de fester blicken i kurvor.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Prioritet:
1: Överblick, titta långt fram - det som är nära ser du ändå.
2: Avslappnad körstil - led den genom kurvorna, tvinga den inte. Håll huvudet rakt - då får du en sanningsenligare bild av hur mycket du lägger ner. Mjuka rörelser, även vid acceleration/bromsning.
3: Ha alltid en reservplan - blir det för trångt, lås bakhjulet så cykeln går omkull, glid på röven.
Hur lär man sig detta?
Kör mycket grusväg!
Kan du köra grus, så kommer du att regera på banträffarna!
Lita aldrig på någon - inte ens dig själv.
PS: Är inte särskilt bra förare själv, men jag försöker:rolleyes:
 
Last edited:

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Som tidigare sagts, blicken, slappna av i armarna och greppet om styret, utgå från att alla är kompletta IDIOTER och att dom är ute efter att döda just DIG, med flit!!!:näsblod

Fredrik:tomten
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Är nydanad mc-cyklist, inte på långa vägar torr bakom öronen. Min fråga till alla er (erfarna) piloter, hur blir man bättre på att framföra sitt fordon? Att nöta mil förstår jag, det håller jag på med, men mer? Eller tänk såhär, vad utav det ni vet idag, som ni lärt er längs vägen, önskar ni att någon hade sagt till er när ni vara lika nya i kläderna som jag är. (Nej, jag är inte full....)

Ta INGA onödiga risker, ex kör inte om bilen i korsningen, ha BROMSBEREDSKAP och sänk farten i korsningar el landsvägar där de är anslutande småvägar, ta inte för givet att de märkt dig, kör om bilar på ett säkert ställe, är ni ute flera st och kör i grupp ha ett KOLLEKTIVT riskmedvetande(kör du först och laddar om bilen framför, vad gör kompisarna bakom?) kör ALDRIG över din förmåga. Håll igen på farten!!(när du kör favvovägen, var det tvunget att gå i 200 på rakan? Det är väl kurvorna man vill åt iaf) SLUTA LEK i trafiken, med enbart fram el bakhjulet i backen i trafiken mellan andra trafikanter..sist men inte minst, ha en TRAFIKSÄkER hoj, se till att däcken ÄR bra och Bromsar/bromssytem och övrigt på hojen är i bra trim(även om hojen är besiktigad i år el förra året så säger det INGET om nuvarande status på hojen tyvärr..).Tänker du på dessa punkter, ja då är du nog en överlevare.

Gå en kurs som grädde på moset, så kan du insupa ännu mer livsviktig information både teoretiskt och praktiskt, samt få möjligheten att reducera din försäkringspremier med 1000-lappar
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Bli medveten om dina svaga punkter och arbeta med dem.
Var alltid på gott humör.
Håll bromsberedskap.
Var beredd på alla eventualiteter.
Visa hänsyn.
Förstå du inte mästrar alla situationer och applicera det på din körning.
Lita inte på andra.
Antag att jag glömt femton viktiga punkter.

Skön och rätt inställning du har! Självinsikt, vilja till självutveckling och lyhördhet inför konstruktiv kritik är bland en människas absolut bästa egenskaper.

/H
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Är nydanad mc-cyklist, inte på långa vägar torr bakom öronen. Min fråga till alla er (erfarna) piloter, hur blir man bättre på att framföra sitt fordon? Att nöta mil förstår jag, det håller jag på med, men mer? Eller tänk såhär, vad utav det ni vet idag, som ni lärt er längs vägen, önskar ni att någon hade sagt till er när ni vara lika nya i kläderna som jag är. (Nej, jag är inte full....)


Tycker folk fått med det jag redan hade sagt. Det första att lära sig bromsa bra och på en kort sträcka(utan att låsa bromsar eller vurpa). Det andra är att hela tiden va steget före i huvet och hela tänka och vara med på vad som kan hända. Tex att bara för att folk inte blinkar så betyder det inte att dom inte ska sväng. Nu efter att man haft MCkortet ett tag så tycker jag alltid det ringer en varningsklocka om tex 2 bilar ligger i högerfilen på en tvåfillig väg. Bilen som ligger sist kan oxå få för sig att köra om. Eller tex inne i stan då bilen framför dig kom på att han just skulle svänga åt höger och kastar sig på bromen först istället för att blinka-bromsa-sväng som vi alla lärt oss. :) Att köra småvägar ute på vischan utanför samhället är riktigt kul men vad finns det efter eller i den där skymda skarpa kurvan som du inte ser slutet på. En bärplockbil eller traktor eller vad som helst kan stå där.

Sen är oxå inställningen man har oxå av väldigt stor betydelse. Tycker du att en bra MCförare är en som kan skrapa knän i marken eller som kunde nita utan att dratta omkull när bilen framför ställde sig på bromsen då är det lite illa. Skrapa knän är bara bra på bana och om man måste tvärnita sin hoj så har man nog missat en så enkel sak som att hålla avståndet.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
De enda jag känt som strukit med hittills har varit i vänstersvängsolyckor.
De har antagligen legat bakom en bilist som lusat på småväg beroende på att den inte hittar, är gammal, full eller en kombination av allt.

Helt plötsligt dyker avtagsvägen upp till vänster, de vrider på ratten.
Var finns avtagsvägar? På raksträckor.
Var kör man om? På raksträckor.

Kör ALDRIG om en bil som lusar om det finns en avtagsväg på din vänstra sida.

Förutom det som redan sagts alltså.
 

nychswe

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Värnamo
Hoj
GSXR1100 -91
Något som har hjälpt mig mycket är att du egentligen svänger åt fel håll vid påbörjan av sväng. Låter kanske knäppt men för att få hojen att "lägga" sig åt rätt håll tex i en högerkurva svänger du styret först åt vänster för att sedan rätta upp hojen igen med att styra höger i utgången av kurvan. Detta är egentligen enkel fysik men något man inte tänker på utan gör omedvetet vid "vanlig" körning. Men vid oförutsedda trafikhändelser, som kommer att hända hur duktiga vi själva än är i trafiken, tex annan trafik som skär din vägbana i kurva eller dylikt och man hamnar trångt till så kan denna kunskap vara bra att ha, då har man inte "råd" att göra fel.
Testa själva och se! Har för mig någon av de svenska mc-tidningarna har haft en "så funkar det" - artikelserie förra året där just detta var med.
Har själv inte gått någon av dessa kurser som finns men de är förhoppningsvis mycket bra. Testa, du lär dig säkert mycket nytt genom att bara träffa andra och fråga.

Ha en trevlig MC-sommar!
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Motstyrning - jag hade inte en susning om vad det var när jag började köra, vet inte varför man inte lär sig det i trafikskolan. Det underlättar eller möjliggör kurvtagning i högre hastighet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För att bli lite anal en sekund så ska man nog börja med att ifrågasätta syftet, och därmed den egentliga frågan.

Vill du bli en bra, snygg, snabb eller säker förare? Givet att du har B-kort och mil i kroppen så kan jag spontant mena att du sannolikt är rätt säker redan nu, tack vare din självinsikt i frågan.

För att bli bra - Gå smc BKK (Broms&KurvtagningsKurs). Steg för steg och massa tjat om blick, hållning etc. Hålls minst 1 gång/ vecka i uppsala, S-tälje etc.. GoKartbanor som kan kännas lite märkliga att köra på tack vare de snäva kurvorna, men det är förbluffande bra för att hantera trafiksituationer. Det är ju i de hastigheterna det oftast händer saker. Åk gärna storbana nån/några ggr också.

Sen är frågan hur bråttom man har. I mina storhetsdagar (?) som crossåkare hade jag en tränare som tyckte att: "Ska man utvecklas måste man utmana sig själv, ge 110%. Gör man det så kommer man träffa den bit man inte hanterade och då rasar man!" Han ansåg att man under träning skulle rasa relativt ofta, annars körde man på säkerhet, vilket hämmar utvecklingsfarten. På gata med dyra plastraketer så är det en ideologi som garanterat tar död på hojen, och eventuellt en själv också, men jag vet inte om jag inte tycker att det ligger nåt i det han sa.

I trafiken är det som sagts förmodligen kärnpunkterna redan nu. Det viktiga är att du har med dig det på hojen också, och inte bara i tv-soffan, där är vi alla fenomenala förare!

Något jag ser brister i det svenska mc-kollektivet är bromsförmåga. Av någon anledning verkar det inte vara så viktigt att kunna utnyttja sin hojs kapacitet till detta. SMC:s BKK prioriterar det lågt, kommentarer här om att "måste du toknita så gick det för fort från början" etc vittnar om det på ett för mig märkligt sätt. Att ha en bra, korrekt och instinktiv bromsteknik kan rädda ditt liv. Dels är du snabbast om du kan bromsa, för de flesta kan gasa rakt fram, och kurvhastighet ger inte lika mkt som en sen bromspunkt. Framförallt så överlever du mer sannolikt dagen då ett vilt kliver ut på din favoritväg och du kan bromsa lika effektivt som om det varit en planerad övning. Många fegar på bromsen, bristande övning gör att många (säkert även jag, men jag jobbar på det :)) skulle låsa framhjulet eller helt sonika inte bromsa hårt nog i en sån situation..

(Världens längsta inlägg...)

1. Slappna av, lossa underarmarna och få ner axlarna.
2. Vrid på huvet, håll upp blicken både för kurvteknik och trafiksituationer.
3. Gå kurs.
4. Se till att du har bra material. Antingen har man t.ex. pissiga däck och TROR att de är bra vilket förr eller senare skickar en till huset. Eller så VET man att de är dåliga och fokuserar på det istället för att köra. Lärdom: Se till att du har bra material och lär dig lita till det så att du kan fokusera på DIN insats på hojen istället!
5. Lär dig bromsa! Jag har gett mig fan på att bli grym på att bromsa och åker sällan ens den kortaste tur utan att maxbromsa minst 1 gång. Jag har hittat massa punkter som jag måste jobba på och insett att hojen får för sig en hel del konstigheter när man står på bromsen.
6. Insikten har du, öva öva öva öva öva.....


Lycka till!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top