Hur blir man en bättre mc-förare?

Solid snake

Guest
2947315 Jag fattar inte hur folk som inte kan motstyrning gör i kurvor, går de överhuvudtaget svänga på nåt annat sätt i farter över 50?

Ja måste ut o prova lite sen...
Pröva, ladda i 200 och dra styret åt vänster i en vänsterkurva.
 

Pizzabagarn

Guest
Jag fattar inte hur folk som inte kan motstyrning gör i kurvor, går de överhuvudtaget svänga på nåt annat sätt i farter över 50?

Ja måste ut o prova lite sen...

Snackade med en polare som tagit lappen nyligen och han sa att han lutade sig mot kurvan så antagligen var det en omedveten motstyrning han gjorde.

Jaja, vad är en bal på slottet
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Pröva, ladda i 200 och dra styret åt vänster i en vänsterkurva.

Ja, då kommer jag svänga åt höger, jag vet, det jag menar, hur fan gör de som inte kan motstyrning o inte fattar vad det är? :va

:D

Snackade med en polare som tagit lappen nyligen och han sa att han lutade sig mot kurvan så antagligen var det en omedveten motstyrning han gjorde.

Jaja, vad är en bal på slottet

Antagligen... men e de så svårt att förstå att de e en motstyrning man gör när man lutar sig mot kurvan o trycker lite på motsatt sida så att säga..

ääh whatever... ja bryter ner min hoj me motstyrning när ja krypkör fanimej :yoparty
 
Last edited:

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Borås
Hoj
Ärr-sexa
Bara jag och "Starstriker" som rekomenderar grusväg?
Nope, jag rekommenderar också grusväg! Var med på gruskurs med min fd hoj, en SV650, för ett gäng år sedan. Är inte "bästa" hojen för grusväg, men man kan köra grusväg med sportigare hojar och när man fattar att det inte är farligt, då har man både lärt sig massor och kan "stå ut" med nån grusväg då och då (istället för att vända o ta en annan väg) eller till och med tycka att det är kul!
Helst skulle jag vilja köpa mig nån mindre off-road-hoj för att leka och lära mig på grus, vilket jag förstås rekommenderar andra att göra.
På en kurs med SMC fick vi även öva på att låsa framhjulet (mkt kort förstås)! Otroligt läskigt och det tar ju verkligen emot, men det var himla nyttigt att få uppleva att man kan "rädda sig" ur en situation då framhjulet har låst ifall man släpper bromsen snabbt. Det gäller alltså att inte få panik och låsa både sig och bromsarna, slappna av!
Allt är lättare sagt än gjort, men övning ger färdighet...!

:)
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Alla styr med motstyrning.
Men man måste vara medveten om vad man gör för att kunna utnyttja hojen.
Framhjulslås är inga problem så länge man kör rakt fram.
Lagen borde ändras så att alla måste börja med en slit-och-släng offroad!
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Bästa tipset jag fått är att aldrig "frysa".

Ibland när man gasat för mycket på en raksträcka så närmar sig kurvan alldeles för snabbt, den fina shit-vad-fort-det-går hur-ska-jag-klara-kurvan känslan kommer. Om man då får småpanik och bromsar för länge så åker man rakt ut i terrängen, eftersom man inte kan svänga när man bromsar hårt. Låter löjligt men det är en vanlig mc-olycka.

Lösningen är givetvis att bromsa först och sedan tvinga sig att släppa den och bryta ned cykeln och svänga
+ att titta dit man ska åka (inte ut i terrängen mao). Det går alltid att svänga lite tajtare.
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Har suttit och funderat lite på tipset om att man skall ut och köra mycket för att få erfarenhet... Det stämmer säkert men jag tror inte att det bara räcker med att "köpa hoj, hoppa upp, köra 2000 mil" så är man en duktig förare.
Om så vore fallet skulle ju MC-Poliserna vara gudar på hoj vilket jag (efter att ha lyssnat och läst) inte har uppfattat.

Ska mängdträning fungera måste det finnas en tanke i det man gör.
Jag som tex är en återfallsåkare trodde för en månad sedan att jag kunde köra MC. Nu efter 4 gånger på gokartbana inser jag hur lite jag kan och förstår varför jag var så trött i armarna =)
Nu gör mängdträningen nytta för nu gör jag rättare eller mindre fel kanske man ska säga.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top