Hur botar man "ut och köra" sjukan?

Miami

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
Honda Cbr 900rr
De är bara köra, ett tips är att inte köra i full hastighet heller då dom inte använder nå skit för att kolla de, jag låg typ i 80 när jag gjorde inbromsningen från 90.
Tänk in för mycket, gör bara rätt!
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Mjah motorcykeln har ABS - men man ska bromsa så man inte använder sig av ABS -> så ledes bromsade jag för kort bromssträcka med 2-4 meter sa han. :) Du får typ ut 5% mer om du bromsar så kraftigt att det är precis innan ABS går i.

EDIT: För LÅNG bromssträcka... skriver massor med fel idag.

du får visst använda dig utav abs:en
en snubbe jag körde upp med kuggade för han använde fel teknik, han skulle bli godkänd om han klämde så hårt att abs:en gick igång direkt från första sec.
Edit: fel teknik var att han bromsade hårdare o hårdare, hade inte med icke abs använding o göra

Har hojen abs = tillåtet att använda

hoppas det går bättre nästa gång :)
 
Last edited:

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg FS570, 10
Lider med dig jag sitter i precis samma sits.
Kuggade på trafik delen och har ca 2 veckor till nästa uppkörning, å det är lika plågsamt:gråta varje gång man går förbi hojen och man vet att det är bara ett litet kryss på ett jävla papper som hindrar en från att köra (lagligt). :rolleyes:
Men det är bara att bita ihop och jobba inför nästa chans.:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Otur med inbromsningen.

Jag klarade det dock, men fan min inbromsning var nog den fulaste som jag gjort, abs och allt helvete gick i.
Min åsikt är att det går inte att dosera med de ABS-hojar jag kört.

Men min hoj kan jag segla så fint med bakhjulet precis studsandes ovan mark men med ABS så kan jag knappt bromsa.
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Så du ska alltså bevisa att du kan bromsa en annan hoj än den du kör upp på :va Säg att saida ringde och sa att det var ok på en annan. Alla hojtyper bromsar ju olika och med abs är det väl meningen att man nyper allt man har, eller ?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Själv så brukar läsa lite grann ur olyckstråden 2011 så är jag botad. Men det är faktiskt ingen som säger att du MÅSTE ha körkort för att köra motorcykel. Mvh Idiot
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm... Jag brukade spela hojspel när jag hade samma problem. Lämnade hojnyckeln hos en polare i väntan med så att frestelsen inte skulle bli för stor.
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
du, jag hoppas att du tränar bromsning som om det inte fanns någon morgondag nu! Har du koll på "ban" momenten är trafiken cackemode (om det inte är rusningstrafik :brinnerup )

Enda sättet jag känner till att bota körsjuka med är att åka ut på en liten sväng. Hör motorljudet, känn vinden smaka på McFlurry Ballerina Kladdkaka. :banana

:hojcbr
 

Busen87

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2011
Ort
Malmö
Hoj
09, Suzuki Hayabusa
Jag vet precis hur det känns! Gör som jag gjorde om ni känner ni måste köra... Leta upp en STOR inhägnad parkering nånstans öde, hyr ett släp och kör dit hojen! :) (Kanske behöver fråga ägaren om lov)

Nu vet jag inte vad försäkringsbolagen skulle säga vid ev olycka.. Men jag klarade mig bra. Det var efter jag äntligen tog kortet som jag råkade ut för rullgrus åh liknande.

Ett annat bot för min abstinens var också att söka på youtube efter olika mc olyckor. Det avskräckte mig ordentligt
 

jenzino

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Fel sida landet
Hoj
brap
Surt när alla "jobbiga" momenten är avklarade och så faller det på inbromsning.. Fördelen är att det har du fixat genom att öva fem minuter, klappat och klart. Lycka till! :)

För övrigt är det ju helt sjukt att man får köra upp med abs överhuvudtaget. Vågar lova att majoriteten som skaffar hoj INTE har abs och det är ju ändå en ganska väsentlig skillnad när/om det skiter sig. Framhjulssläpp tillhör ju fan vardagen :D
 
Last edited:

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
du sa vad?? det här låter suspekt, mest pga att min lärare berättade att det inte kommer göra ett dugg om abs går in, men om du bromsar bakbromsen så hojen uppträder på ett sätt då det ser ut som den används mest så kuggar man, thus,, bromsa frambromsen, upp med blicken ihop med benen runt tanken sträck armarna och tryck in bromsen bestämt, ned med fötterna när du stannat och ta en sekund vila innan du söker blicken med lappkillen!

hoppas nästa går bra! du har ju redan klarat av de moment som är svårast egentligen ;) trafiken är som den är , ut och kör bil i områderna där ni kanske kommer köra, högerregel , vänstersvängen osv,


Edit, FRÅGA GUBBFAN VA HAN VILL SE!!!

Aja baja, inte hänga på armarna vid bromsning, använd rygg och ben :mattias
 

xXCharlz

Hjärnan gick i konkurs
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Viksjö
Hoj
Letar motard. Xr 600R motard -90 såld, Triumph speed triple -05 klotad och såld. Honda SBB -98 såld. Suzuki gsx 400e -82 såld.
Har haft åksjuka hela djävla sommaren.
Kan säga att motoGP och Isle Of Man etc etc INTE är bra botemedel.

Rök en joppe.... :glömdet
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Jag skulle ha haft kamera på hjälmen och be en kompis filma låg/högfart och inbromsning..
Är allt ok och man blir kuggad så får han dumförklara sig i kameran..:tummenupp

Tråkit när man råkar ut för personer i maktposition med egna påhittade regler
 

frisörn

team permanentspolen??
Gick med
8 Jul 2011
Ort
gävle
Hoj
yamaha fz8n -11
Aja baja, inte hänga på armarna vid bromsning, använd rygg och ben :mattias

jo det står väl inte att han ska hänga på armarna , sträcka armarna står det bara,? böjda armbågar / ospända armar leder till att man inte håller emot kroppen, uppkörningskillen körde tummen upp direkt vid inbromsning 90km/h så nått rätt gjorde nog ^^


min lärare var på mig flertalet gånger om att mina armar inte var sträckta nog tills han insåg att det var jackan som inte satt perfekt och han såg armbågsskyddet,
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
ABS är bara ett hjälpverktyg som helst inte skall användas. När ABS:en går in blir även bromssträckan längre jämfört med om du bromsar korrekt och effektivt. Den blir dock längst och livsfarlig ifall hjulen låser sig men jag har hört att ifall bakhjulet låser sig en kort stund så gör det inget. Samma sak borde gälla ABS, går den bara i en kort stund borde man bli godkänd.

Måste tillägga att man inte ska ha raka och stela armar vid en inbromsning. Den som vill veta mer kan gratis läsa denna guide (pdf):
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf
 
Last edited:

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Bålsta
Hoj
gixx 600 ban/gata
Skaffa lite ligga så blir du av med det värsta adrenalinet.
Körde oxå upp med abs, och fick råd av en trafik lärare att bara lägga upp foten på bakbromsen och sen nypa fullt meb frambromsen, funkade kanon bra.
 

frisörn

team permanentspolen??
Gick med
8 Jul 2011
Ort
gävle
Hoj
yamaha fz8n -11
Måste tillägga att man inte ska ha raka och stela armar vid en inbromsning. Den som vill veta mer kan gratis läsa denna guide (pdf):
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf


haha är detta nått dialektalt? sträckta armar- mer än avslappnade lätt böjda och mindre än raka i mitt tycke! i kampsporten hapkido säger vi sträckta armar när de är i utsträckt läge utan att vara helt raka :)


jag är 165 kort så detta kan vara en längdfråga insåg jag!
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Strö-läste lite bland inläggen och såg en del som handlade om ABS'n och att dom på ukkörningarna har sagt olika. Det är ju helt sjukt att dom säger "gör om gör rätt" för att man inte bromsade så att abs'n började jobba... Det är ju snarare ett tecken på att man kan behärska sig och inte nypa hojen men att ändock stanna fort. För jag menar.. hur svårt är det att hålla in 2 st bromsar så hårt det går? För det krävs ju ingen teknik direkt... :confused:

Aaaaanyway... Jag fick iaf lära mig som så av mina lärare att på uppkörningen ska man bromsa så pass att man inte nyper abs'n.

Till TS angående din nervositet. Tänk tanken att whatever, jag kan det här och nu ska jag bara bevisa det för den där tönten som står där borta. Tänk på nått som ger dig självförtroende och kör på det! Var utvilad och käka bra innan! :)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
fasen de e väll bara släppa efter lite när man känner att ABS'en (bör) börja ? ... låter som du hadde lite surig uppkörningsgubbe

Bättre lycka nästa gång
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top