Hur botar man "ut och köra" sjukan?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
haha är detta nått dialektalt? sträckta armar- mer än avslappnade lätt böjda och mindre än raka i mitt tycke! i kampsporten hapkido säger vi sträckta armar när de är i utsträckt läge utan att vara helt raka :)


jag är 165 kort så detta kan vara en längdfråga insåg jag!

Vad surrar du om? :)
Bara du som använt ordet sträckta armar. Hur som helst ska man inte lägga för mycket tyngd på styret vid hård bromsning vilket jag hoppas vi är överens om. Jag har nog ganska sträckta men försöker knipa så hårt jag kan med knäna och spänna magen. I länken jag postade kan du läsa varför man helst ska vara avslappnad i armarna men det lär man bara vara i en kontrollerad situation.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Strö-läste lite bland inläggen och såg en del som handlade om ABS'n och att dom på ukkörningarna har sagt olika. Det är ju helt sjukt att dom säger "gör om gör rätt" för att man inte bromsade så att abs'n började jobba... Det är ju snarare ett tecken på att man kan behärska sig och inte nypa hojen men att ändock stanna fort. För jag menar.. hur svårt är det att hålla in 2 st bromsar så hårt det går? För det krävs ju ingen teknik direkt... :confused:

Visst är det skumt?
Då frågasatte jag inte kontollanten då jag vara var jävligt glad över att komma därifrån med lappen i näven. Men efteråt har jag funderat många gånger.

Hur svårt är det att bromsa järnet med ABS? Inte ett skit.
Hur svårt är det att bromsa järnet utan ABS? Kräver övning till absurdum.

Har fortfarande inte begripit hur detta skulle gjort mig till en bättre A-kortsinnehavare... :va
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
angående galna uppkörningsgubbar så lär jag bara få berätta om när jag fick kortet.

Kuggade första på lågfart, jobbat natt och hinka redbull som fan och va hypernervös och jävligt klantig och satte i en fot.
Så var det med det men nästa gång gick det klockrent tills vi kom till trafiken.

Han beordra mig två gånger att stanna, så fick jag en avhyvling för jag körde för sakta.

Sen kom en järnvägsövergång, jag bromsade in och titta åt båda hållen sen körde jag över och då stoppa han mig igen och skällde ut mig och sa att jag skall gasa mer.
Han sa faktiskt ordagrant att kommer det ett tåg är det så stort så det ser man i alla fall så jag kunde köra 50-60 och hoppa över övergången.
Jag protestera men fick bara till svar att du stannar om det komemr ett tåg och tro mig du ser om det kommer ett stort tåg.

Jag vart så jävla förbannad då skolan lärt mig annorlunda och jag var bergsäker på att jag kuggat igen och fan flög i mig när vi då kom ut på landsvägen, hornen växte fram och jag tänkte.
Jag i alla fall betalt massa för skiten och ville få ut lite valuta för stålarna.

Jag åkte snitt 10-15kmh över hastigheten och drog ur allt som fanns i hojen på påfarten till motorvägen där det även där gick lite för fort.
Vi kom fram och han fråga mig, hur gick det där?
Jag sa ja du har ju garanterat kuggat mig så gick skit.

Till min förvåning så sa han, ja jag skulle kugga dig men sen på landsvägen även om det gick lite fort så visa du att du kunde köra hoj så här har du kortet.

Han var gammal militär kan tilläggas
 
Last edited:

frisörn

team permanentspolen??
Gick med
8 Jul 2011
Ort
gävle
Hoj
yamaha fz8n -11
Vad surrar du om? :)
Bara du som använt ordet sträckta armar. Hur som helst ska man inte lägga för mycket tyngd på styret vid hård bromsning vilket jag hoppas vi är överens om. Jag har nog ganska sträckta men försöker knipa så hårt jag kan med knäna och spänna magen. I länken jag postade kan du läsa varför man helst ska vara avslappnad i armarna men det lär man bara vara i en kontrollerad situation.



agreed! :)
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag gav mig ut med mopeden när jag fick körabstinens :glömdet
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Inbromsningsprovet vid uppkörning är det största BULL som finns!:huvet Bara spotta i nävarna och upp på det igen, jag har också blivit kuggad på den punkten en gång i tiden. Två uppkörningar irad av samma vv-tomte. trdje uppkörning med en annan vv-tomte och inga problem. Samma hoj, exakt samma teknik, allt jag gjort emellan uppkörningarna var att dricka öl. En del vv-tomtar har så skev syn på vad som e rätt o fel, och som sagt, den delen i uppkörningen kuggar flest på av just den anledningen att alla dömmer olika så de finns inget rätt o fel.
Det lustigt att man inte från bromsa hårdare och hårdare till stopp?:va
Lycka till nästa gång!

För att svara på din fråga så stillade jag min abstinens med cross. De e bland de bästa som finns och otroligt billig sport om man jämnför med allt annat som har med mc att göra.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Update för er intresserade

Yeah, som Bennyfax skrev har min körlärare instruerat mig.
Kan inte träna då min egen mc inte har ABS och körskolans känns totalt annorlunda.

Jag gjorde nog den övriga bromsningen rätt, fokuserade mycket på att klämma fast benen i tanken, sträcka ryggen och hålla upp huvudet och se rakt fram. Klämde helt enkelt inte tillräckligt hårt på handbromsen :(
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man dör bara på gata ändå. Ta licens och börja tävla!
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
SkaD: det är inte så lustigt att man inte får bromsa hårdare och hårdare till stopp eftersom vid lägre hastighet krävs mindre tryck för att hjulen ska låsa sig. Just därför ska man krama åt frambromsen hårt i början och sedan släppa efter lite till stopp. Det är så dom lär ut idag. Bakbromsen bör man dock alltid vara försiktig med då ABS:en går in rätt lätt eller att hjulet låser sig.


stecktech: jag har inte heller ABS på min hoj men övar. Passa dig bara för att låsa bakhjulet samtidigt som att du bromsar hårt med fram. Det hände mig och bakdelen gled ut åt sidan men jag släppte dock bromsarna så det gick bra, höll bara 50 km/h då jag bromsade. Du får printa in i hjärnan att du bara ska ha en väldigt lätt touch på bakbromsen. Har även testat låsa bakhjulet kort med flit för att känna hur det känns och jag märkte det knappt. Kanske för att det var i låg fart?
Testade även en stoppie i låg fart för att prova på :) ..tror all erfarenhet är bra.
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
ABS eller inte så borde ju det viktigaste vara att inte öka bromstrycket efter att man väl har börjat själva inbromsningen. Har inte hojen ABS så kommer man ju då låsa hjulet, och har den det så kommer ABSen gå in, och det är väl det man vill undvika i båda fall. Har hojen ABS så skall den möjligtvis gå in lite precis i början och inte mot slutet.

Fast enklast är nog att fråga uppkörningsförrättaren :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ABS eller inte så borde ju det viktigaste vara att inte öka bromstrycket efter att man väl har börjat själva inbromsningen. Har inte hojen ABS så kommer man ju då låsa hjulet, och har den det så kommer ABSen gå in, och det är väl det man vill undvika i båda fall. Har hojen ABS så skall den möjligtvis gå in lite precis i början och inte mot slutet.

Fast enklast är nog att fråga uppkörningsförrättaren :)


Nu låter det på dig som att vv-gubbar och trafikskolelärare kan köra hoj. Släpp den tanken...
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
jo det står väl inte att han ska hänga på armarna , sträcka armarna står det bara,? böjda armbågar / ospända armar leder till att man inte håller emot kroppen, uppkörningskillen körde tummen upp direkt vid inbromsning 90km/h så nått rätt gjorde nog ^^


min lärare var på mig flertalet gånger om att mina armar inte var sträckta nog tills han insåg att det var jackan som inte satt perfekt och han såg armbågsskyddet,

Böjda armar/ospända armar betyder att man bromsar rätt och
absolut inte lägger vikt på styret vilket är a och o för en säker
inbromsning, varför sen körskolor och uppkörningsgubbar vill ha
sträckta armar är ju en gåta.
(någon som vet varför?)

Prova själva på en bra bred väg utan trafik eller parkering,
börja långsamt för att sen öka från vilken fart ni börjar bromsa.

Håll raka armar och bromsa respektive böjda armar,
håll i med knäna mot tanken, hälarna mot plattorna bakom fotpinnarna,
använd ryggmusklerna för att hålla emot kroppens vikt.

Provat bromsa på bana från 150 + km/h med en hand = ingen vikt
på styret, helt odramatiskt, stannade på samma sträcka som med två
händer på styret(är ju ändå bara däckets kontaktyta som avgör
bromsningen och den blir inte annorlunda för att jag har en eller två
händer på styret). Med en hand tvingas man hålla i med rygg/ben/fötter
:) (prova bara detta på en bana / övningsområde)
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Synd att man inte får utnyttja ABS:en när man har en hoj som har det, ingen bromsar ju bättre.

Tänk om man skulle göra bromsprov med bil utan att man får använda ABS:en det vore ju sjukt. Regelverket borde ses över men det hjälper ju inte dig. Dock, har man ABS så klipp till av bara helvete om det behövs, det gör jag:)
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Enl. min körskollärare så brukar folk ibland spraya lite 5-56 på bakre bromsskivan innan bromsprovet, för att slippa att låsa bakhjulet (Låter lite halvsuspekt tycker jag).

PS. Sorry om någon redag har givit detta tips, orkar inte läsa igenom tråden. DS.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
roligt med så mkt skumma uppkörningskontrollanter.

En jag snackade med privat för ett år sedan sa att det var ett "problem" att folk kom med ABS numer för det var svårt att kugga dem med bra motiveringar då det i princip bara är att bromsa allt man kan och titta rakt fram så är man godkänd trots att det kan se ut som personen i fråga aldrig hade klarat det utan abs.

Han menade på att det enligt regler skulle kontrolleras att man:
inte låste något hjul
att man använde både fram och bakbroms
att man har blicken långt fram
inte åker upp på framhjulet
att man inte ramlar på något vis eller är på väg att ramla.

Något annat skulle inte kollas i detta moment och att personliga åsikter om att det inte såg "proffsigt" ut i övrigt skulle hållas för sig själv.
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Synd att man inte får utnyttja ABS:en när man har en hoj som har det, ingen bromsar ju bättre.

Tänk om man skulle göra bromsprov med bil utan att man får använda ABS:en det vore ju sjukt. Regelverket borde ses över men det hjälper ju inte dig. Dock, har man ABS så klipp till av bara helvete om det behövs, det gör jag:)

Det finns inget regelverk som säger att man inte får använda abs under bromsprovet, men det är vanligt att förarprövaren säger att han/hon föredrar detta.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top