Sista 10 åren har jag haft fem hojar. Fyra st. Yamaha och en Buell.
Av dessa cyklar har jag servat tre återkommande på auktoriserad verkstad, och två av dem har jag servat helt själv.
Verkstadsservicen har varit för att behålla garanti, och för att inte förlora för mycket i andrahandsvärde när man säljer. Eftersom jag köpt dessa hojar nya.
Tre gånger har jag fått problem med mina hojar, när de blir servade hos AUKTORISERAD verkstad.. Och om jag inte själv varit relativt duglig mekaniskt hade man förmodligen inte upptäckt detta eller förstått vad som var fel.
- Buell 1125 CR blev servad hos ProBike, då tömde de oljan från ena bottenpluggen och fyllde sedan på enligt specifikation. Problemet är att den har två bottenpluggar, en för varje motorhalva. Och om man inte tömmer båda och sedan fyller som man skall så blir det fel. Behöver jag nämna att packningarna sköts och det rann olja runt hela motorn efter ca 20mil i motorvägsfart? Det tog 2 år för dem innan vi nådde förlikning och jag fick till slut ta in en advokat. (tackar medlemskapet i SMC här, och deras rättshjälp). Det löste sig dock väl, och jag var nöjd.
- Yamaha MT 09, på en vanlig årsservice spände de upp kedjan så att fjädringen inte ens kunde vandra fritt. Jag förstod inte först vad det var men efter att ha kört ganska hårt en helg så började jag gå över inställningarna på bakdämparen för jag trodde de ändrat något på servicen. (den sparkade upp över gupp).. Visade sig att kedjan var som en fiolsträng. Då hade jag redan kört så mycket att kedjan blivit ojämnt utsträckt och hjulet inte gick runt väldigt bra. Utgående axel hade fått lager förstört och drev + kedja måste bytas. De fick riva motorn och jag fick tillbaka den med de repor och skav som blir efter ett sådant jobb.. De fick byta in hojen och jag tog ut en ny. Mycket nöjd med hur de hanterade det. Extremt proffsiga på att hantera kunder hos den Yamaha Center verkstaden/butiken.
- Yamaha MT 09, på en vanlig årsservice spänner de upp kedjan (inte samma verkstad som sist). Men bra på en sida, alltså utan att justera hjulet så att det pekar rakt. Något jag upplever som att styret sitter snett. Jag upptäcker inte att det är bakhjulet som står snett förns efter ca 100mil körda, då jag skall ställa undan cykeln för vintern. Det var då ett eller två hack i skillnad på blockens markeringar i baksvingen. När jag året efter lämnar in den på nästa service (efter att ha påpekat att de ställde bakhjulet fel förra gången) så nämner de att jag behöver byta däck både bak och fram.. Ett framdäck har jag aldrig bytt på en enda hoj på 10år, för jag kör aldrig över 1000mil med mina hojar. Brukar köra ett par hundra mil pr. år och då blir det som regel ett nytt bakdäck innan jag byter till nästa hoj.
Vad är er erfarenhet? Har jag haft sjuk otur som haft tre dåliga servicar av ca 10st genomförda hos auktoriserade handlare? Dvs 30% av arbeten jag köpt har varit defekta på ett sätt som kan utsätta mig för direkt livsfara som förare. (oljesöl på bakdäcket, eller en kedja som smäller av och landar i vaden i motorvägsfart).
Vore spännande att höra vad andra motorcyklister varit med om?
//K
Av dessa cyklar har jag servat tre återkommande på auktoriserad verkstad, och två av dem har jag servat helt själv.
Verkstadsservicen har varit för att behålla garanti, och för att inte förlora för mycket i andrahandsvärde när man säljer. Eftersom jag köpt dessa hojar nya.
Tre gånger har jag fått problem med mina hojar, när de blir servade hos AUKTORISERAD verkstad.. Och om jag inte själv varit relativt duglig mekaniskt hade man förmodligen inte upptäckt detta eller förstått vad som var fel.
- Buell 1125 CR blev servad hos ProBike, då tömde de oljan från ena bottenpluggen och fyllde sedan på enligt specifikation. Problemet är att den har två bottenpluggar, en för varje motorhalva. Och om man inte tömmer båda och sedan fyller som man skall så blir det fel. Behöver jag nämna att packningarna sköts och det rann olja runt hela motorn efter ca 20mil i motorvägsfart? Det tog 2 år för dem innan vi nådde förlikning och jag fick till slut ta in en advokat. (tackar medlemskapet i SMC här, och deras rättshjälp). Det löste sig dock väl, och jag var nöjd.
- Yamaha MT 09, på en vanlig årsservice spände de upp kedjan så att fjädringen inte ens kunde vandra fritt. Jag förstod inte först vad det var men efter att ha kört ganska hårt en helg så började jag gå över inställningarna på bakdämparen för jag trodde de ändrat något på servicen. (den sparkade upp över gupp).. Visade sig att kedjan var som en fiolsträng. Då hade jag redan kört så mycket att kedjan blivit ojämnt utsträckt och hjulet inte gick runt väldigt bra. Utgående axel hade fått lager förstört och drev + kedja måste bytas. De fick riva motorn och jag fick tillbaka den med de repor och skav som blir efter ett sådant jobb.. De fick byta in hojen och jag tog ut en ny. Mycket nöjd med hur de hanterade det. Extremt proffsiga på att hantera kunder hos den Yamaha Center verkstaden/butiken.
- Yamaha MT 09, på en vanlig årsservice spänner de upp kedjan (inte samma verkstad som sist). Men bra på en sida, alltså utan att justera hjulet så att det pekar rakt. Något jag upplever som att styret sitter snett. Jag upptäcker inte att det är bakhjulet som står snett förns efter ca 100mil körda, då jag skall ställa undan cykeln för vintern. Det var då ett eller två hack i skillnad på blockens markeringar i baksvingen. När jag året efter lämnar in den på nästa service (efter att ha påpekat att de ställde bakhjulet fel förra gången) så nämner de att jag behöver byta däck både bak och fram.. Ett framdäck har jag aldrig bytt på en enda hoj på 10år, för jag kör aldrig över 1000mil med mina hojar. Brukar köra ett par hundra mil pr. år och då blir det som regel ett nytt bakdäck innan jag byter till nästa hoj.
Vad är er erfarenhet? Har jag haft sjuk otur som haft tre dåliga servicar av ca 10st genomförda hos auktoriserade handlare? Dvs 30% av arbeten jag köpt har varit defekta på ett sätt som kan utsätta mig för direkt livsfara som förare. (oljesöl på bakdäcket, eller en kedja som smäller av och landar i vaden i motorvägsfart).
Vore spännande att höra vad andra motorcyklister varit med om?
//K