Hur bra är verkstäderna - vad har ni råkat ut för?

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Sista 10 åren har jag haft fem hojar. Fyra st. Yamaha och en Buell.

Av dessa cyklar har jag servat tre återkommande på auktoriserad verkstad, och två av dem har jag servat helt själv.
Verkstadsservicen har varit för att behålla garanti, och för att inte förlora för mycket i andrahandsvärde när man säljer. Eftersom jag köpt dessa hojar nya.

Tre gånger har jag fått problem med mina hojar, när de blir servade hos AUKTORISERAD verkstad.. Och om jag inte själv varit relativt duglig mekaniskt hade man förmodligen inte upptäckt detta eller förstått vad som var fel.

- Buell 1125 CR blev servad hos ProBike, då tömde de oljan från ena bottenpluggen och fyllde sedan på enligt specifikation. Problemet är att den har två bottenpluggar, en för varje motorhalva. Och om man inte tömmer båda och sedan fyller som man skall så blir det fel. Behöver jag nämna att packningarna sköts och det rann olja runt hela motorn efter ca 20mil i motorvägsfart? Det tog 2 år för dem innan vi nådde förlikning och jag fick till slut ta in en advokat. (tackar medlemskapet i SMC här, och deras rättshjälp). Det löste sig dock väl, och jag var nöjd.

- Yamaha MT 09, på en vanlig årsservice spände de upp kedjan så att fjädringen inte ens kunde vandra fritt. Jag förstod inte först vad det var men efter att ha kört ganska hårt en helg så började jag gå över inställningarna på bakdämparen för jag trodde de ändrat något på servicen. (den sparkade upp över gupp).. Visade sig att kedjan var som en fiolsträng. Då hade jag redan kört så mycket att kedjan blivit ojämnt utsträckt och hjulet inte gick runt väldigt bra. Utgående axel hade fått lager förstört och drev + kedja måste bytas. De fick riva motorn och jag fick tillbaka den med de repor och skav som blir efter ett sådant jobb.. De fick byta in hojen och jag tog ut en ny. Mycket nöjd med hur de hanterade det. Extremt proffsiga på att hantera kunder hos den Yamaha Center verkstaden/butiken.

- Yamaha MT 09, på en vanlig årsservice spänner de upp kedjan (inte samma verkstad som sist). Men bra på en sida, alltså utan att justera hjulet så att det pekar rakt. Något jag upplever som att styret sitter snett. Jag upptäcker inte att det är bakhjulet som står snett förns efter ca 100mil körda, då jag skall ställa undan cykeln för vintern. Det var då ett eller två hack i skillnad på blockens markeringar i baksvingen. När jag året efter lämnar in den på nästa service (efter att ha påpekat att de ställde bakhjulet fel förra gången) så nämner de att jag behöver byta däck både bak och fram.. Ett framdäck har jag aldrig bytt på en enda hoj på 10år, för jag kör aldrig över 1000mil med mina hojar. Brukar köra ett par hundra mil pr. år och då blir det som regel ett nytt bakdäck innan jag byter till nästa hoj.

Vad är er erfarenhet? Har jag haft sjuk otur som haft tre dåliga servicar av ca 10st genomförda hos auktoriserade handlare? Dvs 30% av arbeten jag köpt har varit defekta på ett sätt som kan utsätta mig för direkt livsfara som förare. (oljesöl på bakdäcket, eller en kedja som smäller av och landar i vaden i motorvägsfart).

Vore spännande att höra vad andra motorcyklister varit med om?


//K
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har inte haft några problem me service, å de beror på att aldrig lämnat in varken bil eller hoj.. Gjort allt själv för då vet jag att det blivit ordentligt gjort..
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hade en 640 motard inne på auktoriserad verkstad. Med fiolsträng till kedja lämnades den ut.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Otroligt tråkigt att det är så. Men det är min uppfattning också. Jag servar alla mina bilar själv..

Har lämnat in EN gång till mekonomen sista åren, och jag fick faktiskt inget vettigt ut av den servicen annat än att de sa att växellådan var trasig och att jag borde kolla efter metallspån i oljan.. Detta för att jag frågade om ett klonkande ljud när man startar från stillastående eller växlar i låg hastighet.

När jag gick över själv och kollade så var det utgående axel höger sida som var dålig, kostade en tusing och tog en timma att byta själv.

Gudarna vet vad som hade hänt om jag låtit dem reparera det..

//K
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag lämnar endast till verkstad om jag verkligen måste förutom däckbyten. Jag har alldeles för stort kontrollbehov för att lämna den på service. Det hade slutat med att jag gått över allt ändå.

Däckbyten ser jag lite annorlunda på. Skitjobb som är lätt att kontrollera om det gjorts ett hyffsat jobb. Dock tar jag alltid och gör en snabb kontroll av däck, kedja och bromsar efter bytet, innan jag åker ifrån verkstan.

Hade du gjort den kontrollen så hade du undvikit två av tre missöden. Med Kontroll av oljenivå så hade du sluppit även det tredje missödet. Jag lägger inte skulden på dig. Det är verkstan som klantat sig big time. Samtidigt får man ibland räkna med att det finns trötta omotiverade idioter överallt.

Se dina missöden som lärdomar. Det kan ge dig motivation att göra jobbet själv. Det är en riktigt fin känsla när man servat hojen själv och man vet att allt är 100%. Du behöver investera i lite verktyg men det är insparat på ett par år.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Lämnade in min gsxr1000 för renovering/packboxbyte i gaffelbenen. Ena packboxen, låsring och hela köret åkte rätt ner och gaffelolja rann och spruta ner hela hojen. Snyggt hanterad reklamation gör att jag väljer att inte namnge verkstad.

gsxr1000, oljebyte - Troligtvis för hårt draget oljefilter, sköt packningen i närmare 180 på maxvarv på tvåan, hade precis kommit ur en riktigt kurvig väg, väntade in gänget vid korsningen och pangade sedan ut full på raksträckan. Blev en slirig raksträcka men lyckades hålla mig på hjulen. Hade detta hänt på den kurviga vägen hade med all sannolikhet jag och 8 till åkt åt helvete!

återigen snyggt hanterad reklamation av samma verkstad. Blir dock inga mer verkstadsbesök vare sig där eller någon annanstans!
 

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
Har ungefär samma erfarenhet av MC-verkstäder som trådskaparen. Har inte gått lika illa men ändå slarvigt hanterande rent generellt. Fast det finns ett undantag.

Honda: CBF600 på Hel Hojen på Söder i Stockholm. Var klart den bästa verkstaden jag haft nöjet att lämna in MCn på. Lät dem servica MCn vid varje 600:e mil och varje gång gjorde de ett toppenjobb. Kändes som en ny MC varje gång även när de gjorde små servicar. Var billigt och ordentligt gjort.

Sen gick det utför när jag skaffade Suzuki. Kommer inte hänga ut verkstäderna men handlade om auktoriserade verkstäder i alla lägen.

Suzuki: SV650SA på verkstad X för liten service. Efter servicen låg både motoroljenivån och kylvätskan på under low-markeringen. Dessutom hade de skruvat sönder skruvarna och gängorna till sätet och satt i helt andra skruvar. Detta utan att säga något till mig när jobbet var klart. Var säker fler saker som de fumlade bort men minns inte allt. Det kändes bara slarvigt. Började utföra service själv efter detta.

Blev sedan tvungen att lämna in MCn på verkstaden för ett försäkringsärende och valde en annan verkstad. Då tog det över 3 månader och arbetet blev inte helt rätt utfört med saknade plastfästen, felmonterad ljuddämpare, undermålig kabeldragning etc. Vissa delar var bra utförda men långt ifrån hur Hela Hojen behandlade ens hoj. Saknar Honda för verkstadens skull.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag är helt enig med dig, brukar faktiskt kolla över grejer när jag får tillbaka hojarna nu. Man känner sig som ett rövhål när man står på parkeringen utanför och kollar igenom allt..

Jag har ett fullbra utrustad garage hemma, även en MC lyft som jag lånat ut, servar endast på verkstad för att få garantin. Jag är helt säker på att jag kan göra jobbet lika bra om jag bara får tillgång till checklistan med alla servicepunkter och intervall..

Oljenivån på Buell hojen var extra klantigt, för just den modellen jag hade (2011) hade titt-glugg för oljenivån. Modellerna innan saknade detta.

Kedjan var även den lätt att se, men jag tänkte inte ens på det.

Kollade kedjan noga sist jag fick tillbaka och såg att den inte var översträckt, men jag kollade inte att det var lika mycket draget på båda sidorna..

Efter att ha justerat just kedjan själv ett par gånger så vet jag hur lurigt det kan vara att få det rakt. För efter att man dragit på moment (vilket är ganska hårt på MT09) så flyttar det sig gärna lite. Det är därför vikttigt att dubbelkolla när man är klar gissar jag. Det kanske inte blir gjort på verkstad.

Sjukt trist att så många med mig har dålig erfarenhet. Vad fan är det som händer på verkstäderna?

//K
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, var hittar man bra MC-mekaniker?

Känner man till någon duktig sådan skall man hålla sig till den. Garanti gäller alltid ändå bara servicen är fackmannamässigt utförd (dvs inte hos klåparna på ”märkesverkstaden”) men däremot kan ju goodwill utebli på godtyckliga grunder.

Sedan är det en djup tillfredsställelse att meka själv, inklusive däcksbyte. Då VET man att allt är gjort och funkar som det skall.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har fått diverse hemska saker från verkstäder. Det värsta var nog en mutter till hjulaxeln bak som inte var åtdragen. Samma hoj fick även dubbel mängd olja, dvs de tömde inte ur gamla oljan utan fyllde bara på med ny. Ett under att inte en enda packning gick när den kördes.
Den verkstan lämnar jag aldrig in en hoj på igen. Nånsin. Vill inte behöva göra en grundlig kontroll av hela hojen för att veta att jag inte kommer riskera att dö på vägen hem för nån jävla klåpmek.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
1.
Försäkringsärende som tog 6 månader där jag hela tiden fick medla mellan firma och försäkringsbolag.

2.
Hade varit på resa i Italien 1 vecka med hojen. I tyskland märkte jag att ett stag var av framtill vid gaffelkronan, ringde och bokade tid för lagning och service när jag skulle komma hem.
Hemma på söndagen och Fredagen därpå upp till verkstaden 2,5h enkel resa. Ca 6 veckor senare hämtade jag hem hojen i hellregn och lite halvruggigt septemberväder. Inspekterade inget, in med hojen i garaget helt dyngblöt och såg först 2 veckor senare att jag hade 2 enorma revor i ena sidoväskan.

Var även en skruv nästan helt lös till länkaget där såg min hemmamek bara någon vecka senare.

Fick iallafall helt nya väskor efter jag klagat! Hade ju bilder från resan när väskorna var helt repfria.

Finns en Nr. 3 också ifrån samma firma men kan inte komma ihåg vad det var dom missade den gången.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Lämnat in för några service några gånger inga problem . Sen lämna vi in bilen för byte av nån remsträckare på mekonomen ett år senare på semestern fick bilen bärgas till en mekonomen verkstad där de bytte samma grej . 3 års garant kyss mej i röven de skicka oss mellan de bägge verkstäderna och fördröjde det så vi gav upp
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Lämnat på auktoriserade verkstäder i stockholm då alla hojar varit nya.

En gång hade de inte bytt oljefilter vid service utan toppfyllde bara med ny olja. Upptäcktesnär jag var o körde på nurburgring att nivån var åt helvete. Åkte in på en verkstad i adenau. Tror han tömde ut ungefär 2 liter mer än vad det skulle vara. Mekanikern svor rätt bra på tyska, framgick inte helt men jag gissar det var kritik om svenska verkstadsmekanikers inkompetens. Motorn klarade sig iaf men jag fick en lång föreläsning om vilken tur jag haft. Vid samma service hade de inte heller fyllt på kylarvätska och med utetemperatur på 38 grader o hård körning så var jag glad att jag upptäckte även det i tid.

Samma hoj, annan verkstad, så hade de tagit av bakhjulet o satt på det åt fel håll, o hjulbulten var lös. Dessutom upptäckte jag på en bandag på gelleråsen att bromsoket bak inte skruvats fast, det låg löst på. Jag hade gnällt som faan i några dagars landsvägskörning att hojen betedde sig skumt och jag trodde det var däcken. Sumpigt o bromsa. Ja ju är jag anal o gör säkerhetskontroll av bromsar inför varje gång jag kör. Men SPECIELLT efter nån sk mekaniker pillat på min hoj.

En annan verkstad upptäckte jag hade kört med hojen nästan 10 mil. Ja jag fotar mätarställningen när jag lämnar ifrån mig hojen. De tyckte jag var gnällig o det där är normalt. Ja jag anser att jag ska kunna lita på kvalitet, att jag får tillbaka min hoj utan att nån aktivt saboterat den så jag riskerar att köra ihjäl mig, ja dyrt är det men jag betalar gärna - OM DET ÄR RÄTT UTFÖRT JOBB.

Nej jag har inte ännu hittat en verkstad som gjort rätt. Tyvärr.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Själva fan vilka historier ni har.
Löst bromsok från en numera konkad däckfirma i Huddinge.

Tokspänd kedja på en Yamaha.

Det är allt under 16 år.

6 senaste åren på Ducati, får känslan att de som servar Ducati i Stockholm med omnejd lägger den där sista fingertoppskänslan.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hahaha mycket spända kedjor här! Det lärde man sig ju för fan på Körkortsteorin når man tog MC-kort!

Hatar verkstäder och att behöva ringa/boka service/känna mig lurad så mycket att jag aldrig skulle köpa en ny mc just på grund av detta.

Skulle fan inte ens lämna in en ny Panigale V4 på service om jag hade en, då skulle jag hellre köpa verktyg för en mindre förmögenhet men iaf inte känna mig uppfuckad av verkstaden. Skulle dock ta mig runt ett år att göra ventiljustering på den jäveln var 60mil eller var det nu är för intervall.

OBS! RN MC i Partille är ett stort undantag! De kunde man alltid lite på når jag servade min R6 och R1 där ett par gånger.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
SV650S: Köpte den vid 2000 mil. Fick som rabatt Stor service vid 2400 mil. Lämnade in den före 2 veckors utlandssemester. Hämtade ut den när jag var hemma.
Inga anmärkningar, Yamaha i Mölndal. De hade Suzukimanualen för hade tidigare sålt Suzuki.
Oljebyten och liknande inklusive däckbyten började jag göra själv med ett undantag. Se nedan.
Såldes vid 4000 mil.

Sprint RS, köpt vid 3000 mil. Lämnade in den för däckbyte fram och bak efter 100 mil.
Inga anmärkningar på jobbet men ytterligare ca 200 mil skar den roterande hastighetsgivaren på framaxeln/på hastighetssensorn på höger sida av framhjulet. För man hade glömt att smörja den roterande hastighetsgivaren med nytt fett vid framdäckbytet ? Eller hastighetsgivaren var bara slut ?

I fortsättningen lämnade jag in Sprint RS för stor service vid 4000 mil och 6000 mil hos Johans MC. Efter 4000 mil servicen fick jag veta att styrlagren borde bytas men det var inte överenskommet och de hade ändå inte haft tid för det just då. Bara att tacka för påpekandet och bytte vid tillfälle styrlagren själv. Inga anmärkningar mot Johans MC.
Oljebyten och liknande inklusive däckbyten gjorde jag själv. Såldes strax efter 6000 mil.

Suzuki GSX1300R , stor service vid 2400 mil och senare vid läckande packbox på en gaffel, Johans MC, inga anmärkningar.
Byte av laddningsregulator "recall" hos Johans MC inga anmärkningar.
Oljebyten och liknande inklusive däckbyten, bromsskivebyten, drivpaketbyten osv gör jag själv.
Byte från Svart original till Gul Kinakåpa för öka synbarheten i trafiken har jag gjort själv.

Tillägg: Min vän Rafael köpte sin BMW R90S omkring 1980 när den gått 4000 mil. Nu 2021 har den rullat över 50000 mil. Det Rafael inte klarat själv har de fixat på Kenneths MC här i Göteborg. :)
 

Bifogat

  • GSX1300R-Gul-psvartp.jpg
    GSX1300R-Gul-psvartp.jpg
    550 KB · Visningar: 16
  • GSX1300R-Original.jpg
    GSX1300R-Original.jpg
    414.3 KB · Visningar: 16
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Skönt att någon har trevliga erfarenheter också ;)

Men jag kan inte förstå hur kvalitetskontrollen ser ut, eller om det är tempot de arbetar i?

Klart som fan man gör små fel ibland, men då borde man ha en rutin för att fånga upp det?
Typ att man går över hojen snabbt efter arbetet är utfört, kontrollererar vätskenivåer och reglage, bromsok eller vad man nu skruvat på..

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Kanske är det som någon nämner, att de bästa mekanikerna hamnar hos de mer exklusiva verkstäderna som Ducati?

Kom på att jag en gång lämnade in ett bakhjul för däckbyte, och mekanikern fick inte hjulet på plats i krängarmaskinen (det var remskiva på Buell) och då skar han lös däcket med en liten luftdriven rondell. Kapade givetvis i fälgen också... Då stod jag ett par meter bort och såg när det hände. Vad gör man?

Det är trist när man är pedant själv och inte vill ha en enda repa på hojen, så lämnar man in den och får tillbaka den med i sämre skick än man lämnade in den.

//K
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Bra erfarenheter:
- Kenneths MC
- Elit MC för Ducati (synd att de inte finns mer)

Jag har än så länge inget katastrofalt men bultar som inte är dragna, kåpor med clips som sitter fel, saker de tagit betalt för men inte bytt. Jag lade i snitt 1-2h efter service på att rätt misstag.

Det mest irriterande var när jag som 16-åring hade ett 125a som bluddrade vig regn (enbart då). Den lokala verkstaden förklarade att det är uppenbart att ramlagren var dåliga och tyckte i princip att jag skulle lämna hojen där och be att bli hämtad för den skulle explodera när som helst. Detta visste de utan att ens ha lyssnat på motorn. Felet var att någon satt en tändkabel som var mantlad (för att inte störa ut radion på bilar) och den gav överslag vid regn. Skadeglädjen när de gick i konkurs ett par år senare gick inte att ta miste på.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top