Köpte min första tunga/mellan mc 2003. Ett riktigt fynd, tyckte jag. En GS450 -81 för 5000:-
Upptäckte snart att där var ett kluckande ljud från framgaffeln, precis som att där var för låg vätsknivå. Som nybörjare hade jag inte en aning om hur en framgaffel fungerade, eller om det ens var normalt att den skulle låta så, så körde jag in till den största mc-verkstan i malmö och förklarade bekymret. Får som svar "det är bättre du skrotar den och köper en ny, det är inte lönt att försöka laga sånt gammalt skit". Efter det köpte jag en verkstadsmanual och började lära mig skruva själv.
Men minnet är ibland kort. Färdig med skolan och äntligen med fast jobb 2007 kör jag tillbaka till samma verkstad/handlare och plockar ut en sprillans ny Yamaha på kredit.
Tjo vad kul! Men när jag på några dagar kommit upp i 100mil och ska boka 100mil service blir jag dumförklarad för att jag inte bokade den när jag hämtade ut hojen, nu skulle jag få vänta minst 2månader... Blev till att leta annan verkstad och upptäckte då Lindströms motor (numera brinks motor), som jag fortfarande anser vara bästa verkstaden i sydvästra skåne!
1,5år senare rasar motorn. Ingen vill ta i den för den fanns tydligen inte med i Yamahas garantiregister? Handlaren jag köpt den hos fick ta sig an den och lösa det med garantin.
Fabrikationsfel, så det var solklart med garanti. Tog 3månader under vintern att renovera motorn
Till våren kom jag 8mil innan en ventil lossnade och motorn rasade på nytt.... Här blev det en massa strul, för ingen ville först ta på sig något ansvar. Verkstaden skyllde på yamaha, och yamaha på verkstaden. Till slut bytte handlaren in den mot en likadan med färre mil.
Några år senare hade jag en hyffsat ny kawwa som skulle servas i löddeköpinge. Efter nån vecka märker jag att hjullagret bak havererat pga att hjulmuttern var spänd nåt så in i helvetes. Då hade jag dock hunnit flytta från västra till östra skåne så det var lättare att bara byta lagret själv. Vet därför inte hur verkstaden skulle hanterat det.
Ingen av dessa verkstäder finns dock kvar, och då jag nu är på min 20e hoj har jag hunnit testa några verkstäder trots att jag försöker göra det mesta själv. Och det finns faktiskt en del riktigt bra verkstäder i Skåne jag gärna lyfter fram:
Brinks Motor
Mitonga
Ackes mc (om man kan ta gubben på rätt sätt, krävs att man är ödmjuk)
Motostar
Men erfarenheten från första verkstaden jag besökte har gjort att jag gärna undviker att lämna iväg hojen. Känns inte tryggt längre att köra på en hoj någon annan har skruvat med. Två motorras på ett halvår i +100kmh sätter sina spår.