Hur bra fäste är det i kall torr asfalt

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har alltid haft en vana att plocka fram hojen tidigt, och jag har fått bakhjulspinn på torr, ren asfalt flera gånger. Brukar bli bättre när däcket får upp tempen lite, men det blir aldrig riktigt lika bra som när asfalten är varm, antar det är för att kall asfalt är rätt bra på att kyla ner däcken, och när man kör på allmän väg så får man inte någon temp att tala om i däcken.
Å andra sidan är saltdamm, grus, frost och sånt skit det som är riktigt jobbigt halt.

Tror på saltdamm, grus och skit som blivit i kombination med kalla däck.
Ren asfalt har jag inte märkt någon större skillnad på.

På bana sent på hösten med minus i asfalten på morgonen och kanske en 4-5 grader under dagen var det bara att köra som vanligt iaf., enda var att när däcken väl kylts för man inte pressade fick jag bryta och värma på dom igen men höll man bara ett tillräckligt tempo så höll värmen, svårt med förtroendet för fästet för att kunna bygga ny värme.
Ungefär en sek. från mitt pers men då på rejält slitna däck med så tempot låg i linje med vad jag brukar köra på däck med den statusen på slitaget.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror på saltdamm, grus och skit som blivit i kombination med kalla däck.
Ren asfalt har jag inte märkt någon större skillnad på.

På bana sent på hösten med minus i asfalten på morgonen och kanske en 4-5 grader under dagen var det bara att köra som vanligt iaf., enda var att när däcken väl kylts för man inte pressade fick jag bryta och värma på dom igen men höll man bara ett tillräckligt tempo så höll värmen, svårt med förtroendet för fästet för att kunna bygga ny värme.
Ungefär en sek. från mitt pers men då på rejält slitna däck med så tempot låg i linje med vad jag brukar köra på däck med den statusen på slitaget.

På bana är det som sagt lättare att hålla tempen än på allmän väg där man inte tokaccelerar och tokbromsar flera gånger på en kilometer. Med värme i däcken har jag inte lyckats få dem att spinna loss utan att där varit skit på asfalten.
Men har gjort det flera gånger på vad som såg ut som ren asfalt, både på allmän väg och på bana. Sedan gör ju olika däck skillnad med. Det jag lyckats göra det med har varit Roadsmart II, på en hoj med 110 nm vrid och en yxig effektkurva.
Framdäcket har kanat vid rätt lätt bromsning på bana med kalla däck med. :gnissla

Förra året och i år har jag inte direkt pressat hojen på kall asfalt, men igår fick jag inte bakhjulet att spinna när jag drog iväg på asfalt som höll sådär 2-5 plusgrader och var lite fuktig och dammig. :fyllisar
Det är väl mest det allmänt oregelbundna fästet på grund av damm, grus, salt och en och annan frostfläck som är det jävliga tidigt på säsongen, snarare än den kalla asfalten. Asfalten har ju ändå ganska konstant friktionskoefficient, även med kalla däck. Det blir inte herrejössesjävlahalt helt plötsligt, utan är ungefär lika halt hela tiden, beroende mestadels på däckstemperatur.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är i allmänhet stor skillnad i friktion på kall och varm asfalt om man menar skillnaden mellan tidig vår och sommar. Det är inte bara temperaturen som skiljer utan även luftfuktigheten och därmed fuktigheten på vägbanan. De som påstår annat har inte kört hårt på kall asfalt och fått uppleva när bakdelen på hojen gör ett svep som inte intrfäffar sommartid på torr asfalt vid samma pådrag. Det är fenomen som man märker om man ofta kör samma sträcka och ligger på gränsen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Sämre blir det men hur mycket vete sjutton...

Har sökt och sökt, hade varit intressant att se hur mycket sämre fästet blir när det är kallt ute. typ -10 -5 0 +5 +10
Tillräckligt mycket sämre för att det skall kännas obehagligt.

Även med med traktionskontrollen ställd i mer av ett "stör-mig-inte-läge" så blinkar lamporna av och till rätt mycket det första varven på bana vi temp runt 3-5 C +. Bakändan känns lite lätt...överallt under samma period. Framhjulet ger sig emellanåt av på utflykt...för det mesta så fäster det så pass kvickt igen att man liksom inte ens hinner släppa gasen...vilket nog skulle ha garanterat en marksyning.

Som några varit inne på, så hur stor den blir och hur försämringen märks beror självklart mycket vilka däck man har. Vissa gillar helt enkelt inte temp runt nollan. :fakta

Såvisst sämre blir fästet även om det är svårt att sätta något mått på det....

[EDIT] Det fäster ungefär lika illa i början oavsett var man än kör. På bana så värmer det givetvis fortare än på gata. Det mindre bra fästet hänger alltså med mycket längre på gata. Och på bana så har man ev. också tillgång till värmare.[/EDIT]
 
Last edited:

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Frågan är ställd på vanlig körning på vägar i kall torr asfalt. De verkar som asfalten i sig inte är så hal om man inte redan ligger på marginalerna. utan allt annat som grus och salt m.m
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Frågan är ställd på vanlig körning på vägar i kall torr asfalt. De verkar som asfalten i sig inte är så hal om man inte redan ligger på marginalerna. utan allt annat som grus och salt m.m
Det kan bli väldigt spännande även på gata ibland, utan att ens vara i närheten vad man tror skulle vara marginalerna och tillgängligt grepp. Alltså...det går inte att generellt säga det ena eller andra utan det beror på när, var och hur vädret är.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Det jag märker är att när man kopplar upp hojen på slangen så spinner däcket direkt om jag gör det med kallt däck. Efter 5 min så är det lugnt dock. Annars är jag så nojig så väntar alltid med att svänga ordentligt innan däcken är varma.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Frågan är ställd på vanlig körning på vägar i kall torr asfalt. De verkar som asfalten i sig inte är så hal om man inte redan ligger på marginalerna. utan allt annat som grus och salt m.m

...det är som du säger, allt utom kanske asfalten som är ett problem just nu.
Ta det vackert och tänk på att säsongen inte ens börjat än, det är gott om tid att köra mc under 2016 än... :)
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Kall asfalt påverkar inte friktionen..
Det gör däremot blöt asfalt.. Eller asfalt med oljespill, damm, löv eller liknande på sig.

Kall asfalt gör däremot att det tar längre tid att få upp temperaturen i däcken.
Var försiktig på gasen och kör inga snabba rejäla nedlägg när däcken är kalla så skall du nog klara dig bra :)

Jämn gas är nyckeln till stabil fjädring. Och fjädringen är som alla vet nyckeln till grepp.

- - - Updated - - -

Kall asfalt påverkar inte friktionen..
Det gör däremot blöt asfalt.. Eller asfalt med oljespill, damm, löv eller liknande på sig.

Kall asfalt gör däremot att det tar längre tid att få upp temperaturen i däcken.
Var försiktig på gasen och kör inga snabba rejäla nedlägg när däcken är kalla så skall du nog klara dig bra :)

Jämn gas är nyckeln till stabil fjädring. Och fjädringen är som alla vet nyckeln till grepp.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Efter att ha kört omkull nyligen på en trampcykel (hybrid) där framdäcket bara gled och gled i 3C när det var blött på vägbanan så var 1.5C och kraftig dimma tillräckligt för att ta det lugnt senaste mc-körningen. Jag väntar tills det är 10C på dan och plus flera nätter innan jag tar i. Och även då kör jag väl som en "kärring" haha.

Damm är halt, vatten är halt, pollen+vatten, grus, frost. Kör försiktigt, i början på säsongen är man ju lite ringrostig oxå...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
På vintern kör man ju med däckvärmare...... Det är ju det de är till för.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top