Jag har alltid haft en vana att plocka fram hojen tidigt, och jag har fått bakhjulspinn på torr, ren asfalt flera gånger. Brukar bli bättre när däcket får upp tempen lite, men det blir aldrig riktigt lika bra som när asfalten är varm, antar det är för att kall asfalt är rätt bra på att kyla ner däcken, och när man kör på allmän väg så får man inte någon temp att tala om i däcken.
Å andra sidan är saltdamm, grus, frost och sånt skit det som är riktigt jobbigt halt.
Tror på saltdamm, grus och skit som blivit i kombination med kalla däck.
Ren asfalt har jag inte märkt någon större skillnad på.
På bana sent på hösten med minus i asfalten på morgonen och kanske en 4-5 grader under dagen var det bara att köra som vanligt iaf., enda var att när däcken väl kylts för man inte pressade fick jag bryta och värma på dom igen men höll man bara ett tillräckligt tempo så höll värmen, svårt med förtroendet för fästet för att kunna bygga ny värme.
Ungefär en sek. från mitt pers men då på rejält slitna däck med så tempot låg i linje med vad jag brukar köra på däck med den statusen på slitaget.