Hur bra fäste är det i kall torr asfalt

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Har sökt och sökt, hade varit intressant att se hur mycket sämre fästet blir när det är kallt ute. typ -10 -5 0 +5 +10
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Svårt att säga i siffror. Men jag vill ha över 10+ innan jag litar på däcken, då är jag en fegis iofs. Gatdäck bör komma upp i ca 40 grader innan de funkar någorlunda fullt. Lägg handen på däcket efter lite gasande så vet du ungefär hur du ligger till. Känns de inte ljumma bör du ta det "lugnt".
 

Jimmy

Guest
Mest relevant är din däcktemp. Sedan gör luftfuktighet sin del, friktionskoefficient i asfalten sin, däcktryck sin, däckslitage sin, gummiblandning sin del mm.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Gå på däcktemp och känsla.

Däcktemp mäter du medvilken billig IR-termometer som helst och känsla, ja den får du helt enkelt bygga upp genom att köra i olika temperaturer, väglag och väder och fokusera på hur däcket greppar och feedback från underlaget genom styret.

Tidigt på säsongen kan det vara stora temp skillnader, över broar, i svackor, i norrlägen osv. Så det är alltid lite lurigt i april och början av maj (i Mellansverige). Skaffar du IR-termo kan du också mäta tempen i asfalten innan du sticker hemifrån.
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Körde med min gsxr 1000 förra året i -5 grader. Accelererade fullt från ettan å det spann aldrig.
Så frågan är om greppet märks mer om man är duktig på att köra å ligger på gränsen, en vanlig svensson som jag ligger ju aldrig så mycket i kurvorna.
 

moddlaren

Guest
Samma här kallaste var -5/8 grade med motarden och jag körde som vanligt märkte inget speciellt. Michelin purepower.
 

Raderad medlem 51742

Guest
I en del mer ambitiösa däcktest testar de ju bl.a. vilken hastighet som går att hålla i kurvor utan att det släpper. Hade varit intressant med motsvarande test men med olika temperaturer. Nu finns det ju så många fler parametrar att ta hänsyn till när man kör i praktiken, men hade varit intressant att se skillnaden som olika temperatur på däck och vägbana ger för fästet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inget större problem med kall asfalt sålänge man inte pressar däcken, och sålänge man inte hittar damm, frost eller is på asfalten. Frost är jävligt halt på hojdäck kan jag säga. :3freak

Sedan finns ju vinterdäck (om än inte i sportdimension) om man vill köra ofta på asfalt med minusgrader, så man minskar risken.

När jag kört på knix tidigt och sent på säsongen har asfalten varit riktigt kall ett par gånger på morgonen och då märker man definitivt av det sämre fästet i att däcken kanade när man bromsade, bakdäcket spann vid hård acceleration och och när man svängde.
Det blir bättre när däcken fått upp tempen dock.
 
Last edited:

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hög andel kiseldioxidinblandning (silica) i gummiblandningen på däcket spelar stor roll.
Inte bara för våtgreppet, utan även i kyla.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Problemet är väl däck temp som många skriver, sålänge dom e varma så får man bra grepp (vi förmodar de är torr vägbana) men är det kallare ute och kallare i marken så själ det mycket av värmen kontra när de e sommar o varmt, och då får man kallare däck
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Sticker du ut nu. Finns risk för salt på vägarna, vilket kan vara lite småhalt?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har aldrig märkt av att asfalten är halare för den är kall, däremot är det svårare att få upp/hålla tempen i Däcken som blir halare när de är kalla.

Välj däck som funkar vid lägre temperaturer om det inte går att hålla tempen i dom du kör på, eller kör hårdare så du håller tempen.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Körde med min gsxr 1000 förra året i -5 grader. Accelererade fullt från ettan å det spann aldrig.
Så frågan är om greppet märks mer om man är duktig på att köra å ligger på gränsen, en vanlig svensson som jag ligger ju aldrig så mycket i kurvorna.

måste vara en jämn o fin kurva i gixxer 1000....:va:D

mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Beror ju på vilka däck du har på hojen.
Fabrikat och model.
Vad ger bäst fäste på bil en varm sommar dag respektive respektive en kall vinterdag på torr asfalt ?
Bra sommardäck eller bra vinterdäck utan dubb ?
Eller vi har varm sommardag på banan, respektive en höstdag med ösregn på banan.
Vad skall man ha Pirelli Diablo Supercorsa SP eller Michelin Pilot Road 3 ?

Själv tycker jag att de Pirelli Diablo Rosso Corsa jag skaffade till Sprint RS 2011 fungerat mycket bättre än de Michelin 2CT jag skaffade senare. Visserligen släppte Pirelli Diablo Rosso Corsa i regn men jag gick inte omkull. De hittade fäste igen. Eller var det att de varnade tidigt ? Tidiǵ varning gillar jag.
Medan Michelin 2CT som jag satte på sedan. För jag känt hur Diablo Rosso Corsa släppte i regn, ja med Michelin har jag upplevt hur hjulen bara försvinner. I både torrt och blött väglag.
Utan nån varning ! Som jag känner det.

2016 blir det Metzeler ( ett Pirelli ägt företag) M7RR på båda hojarna, endast framdäcket på GSX1300R är kvar att byta. Beställt, Levereras till jobbadressen nu i veckan. M7RR ska fungera bra både vid regn och när det är torrt. I den lugna farten jag når. Ibland.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Intressant frågeställning med "greppet i asfalten" vid olika temperaturer, det handlar också om luftfuktigheten i luften etc etc.

På bandagar så märker man ju hur viktigt det är med varma däck (och rätt lufttryck) - Det är ju väldigt dåligt grepp i däcken de första varven, sedan när de uppnått driftstemperatur så kan man döna på ganska friskt.

Detta brukar jag tänka på när jag kör på gata - På bana flyttar jag fram bromspunkterna steg för steg (jag är också BEREDD på den kraftiga inbromsningen när böjen närmar sig). På gata kan det helt plötsligt hoppa fram en älg, jag är oförberedd dessutom !

Jag tycker personligen det är MYCKET svårare att sätta en perfekt inbromsning på gata (man har ju testat att klippa till allt man kan när man varit ensam på vägen) - Allt är kallt, inte bara vägbanan....bromsar, skivor, däck också (samt att där kör jag 2,9 bar bak och 2,5 bar fram) - och bromssträckan blir därefter.

Och så jämför jag med banan (där jag har 2,1 bak och 1,9 fram beroende på däck) - Där känns det som man bromsar på halva sträckan jämfört med gata.

Och en del i denna känslan är nog också att även asfalten är varmare en bandag på sommaren jämfört med en vårdag på gatan.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är en abruptare gräns mellan grepp och inget grepp. Dumt att inbilla sig något annat. Det räcker att köra bil en senhöst med sommardäck för att inse skillnaden jämfört med en fin sommardag. Vid normal körning på landsväg är det svår att bygga upp temperatur i däck. Det går inte att jämföra vid en bandag.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Och så jämför jag med banan (där jag har 2,1 bak och 1,9 fram beroende på däck) - Där känns det som man bromsar på halva sträckan jämfört med gata.

Du menar väl 2,1 fram och 1,9 bak?

Normalt är 2,0-2,2 fram och 1,6-1,9 bak beroende på däck, temp osv
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Har alltid varit "nojjig" över kalla däck. Ändå aldrig stött på problem och då har jag friskt vågat utmanat genom att dutta till på kopplingen för en liten wheelie trots kallt väder. Kanske 5 grader i luften.

Samtidigt hör man ibland om folk som klotar det första som händer när hojen plockas fram. Pga vad? Grus? Salt? Frost? Friktion? Skulle va intressant att höra teorier från någon med erfarenhet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har alltid varit "nojjig" över kalla däck. Ändå aldrig stött på problem och då har jag friskt vågat utmanat genom att dutta till på kopplingen för en liten wheelie trots kallt väder. Kanske 5 grader i luften.

Samtidigt hör man ibland om folk som klotar det första som händer när hojen plockas fram. Pga vad? Grus? Salt? Frost? Friktion? Skulle va intressant att höra teorier från någon med erfarenhet.

Jag har alltid haft en vana att plocka fram hojen tidigt, och jag har fått bakhjulspinn på torr, ren asfalt flera gånger. Brukar bli bättre när däcket får upp tempen lite, men det blir aldrig riktigt lika bra som när asfalten är varm, antar det är för att kall asfalt är rätt bra på att kyla ner däcken, och när man kör på allmän väg så får man inte någon temp att tala om i däcken.
Å andra sidan är saltdamm, grus, frost och sånt skit det som är riktigt jobbigt halt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top