Hur bromsar du

Jag bromsar


  • Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kawa Tina skrev:
Jag bromsar 80% fram 20% bak vid hård inbromsning på rak sträcka. Om jag måste bromsa i sväng så försiktigt bara bakbroms och motorbroms.

Kawa Tina
Bakbroms i sväng kan ju va jättefarligt :va
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
www.klantskalle.du hur har du kunnat bli så gammal med den körstilen :fatta!

Inser du inte hur många moppefuckos som tycker att du är en förebild, dom kommer genast att slänga sig in i första bästa stolpe för att va lika cool som gubb-valmers, mogna lite nu i din körstil :gnissla
Förebild? Med den konvalecensberättelsen? Snarare ett skräckexempel.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Förebild? Med den konvalecensberättelsen? Snarare ett skräckexempel.
På vadå, att gamla gubbar som du inte ska köra sporthoj på gatan :va
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Använder nästan bara frambromsen, foten ligger på bakbromsen när jag står still i backe eller liknande...
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
jobbar mycket med bakbromsen! i bland när man jobbar på vintrarna så vågar man knappt tänka frambroms!

sen med motarden så används den oxå föra
att få till lite fina slides in i böjarna
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Pilsner skrev:
Testa att köra runt i en cirkel, jämn gas, sitt kvar på samma plats på hojen och testa med att trycka på bakbromsen. Testa sedan samma med motorbroms och jämför skillnaden. -Detta går att använda "där ute"

Vet inte om jag missförstått, men hur kör man i en cirkel med motorbroms? :va
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
oscar skrev:
Vet inte om jag missförstått, men hur kör man i en cirkel med motorbroms? :va

:va :va
Går i kraftigt nedförslut. Men då är det lögnifan att cirkla istället :hihi
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ja jädrar, det här var en intressant tråd. Alla verka ha sin egen teknik och en egen teori om hur det fungerar. Det är lika bra att jag drar facit-versionen så slipper vi vidare spekulationer.
För gatbruk används enbart frambromsen medvetet, högerfoten placeras på pedalen men man lägger inte medvetet något tryck på den, det sköter sig självt när man bromsar med frambromsen. Att man använder bakbromsen är inte för att minska farten, inte för att hojjen skall sätta sig utan enbart för att hålla kursen rakt fram så att man inte får ställ. Samma princip som en bromsad släpkärra.

Vad som är viktigare än bakbroms eller inte är armarnas läge!!!! Allt för ofta ser man förare som bromsar med böjda armbågar...ajja bajja! Den förklaringen tar vi en annan dag!
 

GiXxaH

The Flying Finn
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Hemma
Hoj
Gsxr 1000 koppar
Bromsarna används beroende på vilket hjul man åker på (stoppie lr wheelie) :rofl
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
La cykeln i våras. Kollade iofs allt innan jag åkte vidare, men det tog ett par veckor innan jag insåg att jag slagit av bakbromspedalen...

Så jag får nog säga att jag använder fram mest...
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Tja.. bromsar gör man liksom av ren reflex men när man tänker efter så petar jag till på bakbromsen 1/10sek före frambromsen sen nyper jag ordentligt fram och lättar mer och mer bak alternativt släpper då jag känner att det börjar låsa upp bak, det liksom ormar sig eller ställer, "klättrar" utåt om jag ligger i sväng.

Man har två bromsar och bör lära sig att använda dem på avsett vis, när olyckan är framme så kanske man inte nyttjar full bromsprestanda pga. invand "ovana" och då är det nog lätt att bli efterklok om man klarar sig.. :huvet
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
t-rex skrev:
La cykeln i våras. Kollade iofs allt innan jag åkte vidare, men det tog ett par veckor innan jag insåg att jag slagit av bakbromspedalen...

Så jag får nog säga att jag använder fram mest...
Ja, avgasbromsen är fullt tillräcklig på lastbilar.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
valmers skrev:
Ja, avgasbromsen är fullt tillräcklig på lastbilar.



Hehe, avundsjukans grönögda demon sticker fram sitt fula anlete i Karlstad.

Hur går det, har du fått ihop din bakbromshållare (=motorcykel...) än?
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
HW skrev:
Vad som är viktigare än bakbroms eller inte är armarnas läge!!!! Allt för ofta ser man förare som bromsar med böjda armbågar...ajja bajja! Den förklaringen tar vi en annan dag!

Hmmm, hursomhelst, oavestt böjda armar eller inte, så ska man lägga så lite vikt som möjligt på styret vid inbromsning, knipa med lår/hålla emot med ryggmuskler. Att hänga på/hålla emot styret vid inbromsning är en inge vidare bra idé, dels "dyker" hojen mer då, och blir en allmänt sämre, mer okontrollerad inbromsning.

I övrigt så använder jag i dom flesta fall enbart handbroms, utom då jag skjutsar, då blir det både hand och fot.

/B
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Jag vet inte om det är rätt men jag fick lära mej att man vid en inbromsning ska använda bakbromsen för att "sätta" hojjen, dvs så att däcken plattar till sig och man får större bromsyta på däcken. Man ska däremot inte lägga nåt större tryck på bakbromsen så att det låser sig vilket leder till :huvet :död .
Man använder sen frambromsen som "broms" och bakbromsen som "stabilisator".
:)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top