Hur drar man el från ett rum till ett annat?

Han menar nog att han tänker stoppa in kontakten i det befintliga uttaget och sen koppla andra änden av sladden på plintarna i det nya uttaget som han ska sätta upp. Funka kommer det att göra (om han nu kan koppla), men det kommer ju se för jävligt ut.

Jag trodde han menade såhär. :D

Det skulle se förjävligt ut!

Bifogat

• el.JPG
    el.JPG
    41.8 KB · Visningar: 62
Kika på bilden.. har justerat den, så som jag menar i beskrivningen.
Den visar något annat än det jag såg framför mig när du beskev din lösning utan bild. Trodde du menade att jag skulle göra hål på uttagets framsida. Utanpå väggen! Och sedan dra den nya sladden längs/utanpå väggen i ena rummet in i det andra. Men om man gör som din bild visar, kopplar den nya sladden bakom uttaget och drar den nya sladden inuti väggen blir det såklart både säkert och snyggt. Tack för förtydligandet!

:tummenupp

Se bifogade bilder på det uttag jag ska montera. Var 17 kopplar jag in sladden med tre kablar från uttaget i rummet intill för att det ska fungera?

:confused:

Bifogat

• hur_kopplar_jag.jpg
    hur_kopplar_jag.jpg
    165.1 KB · Visningar: 122
  • hur2.jpg
    hur2.jpg
    191.3 KB · Visningar: 71
  • hur3.jpg
    hur3.jpg
    188.5 KB · Visningar: 91
  • hur4.jpg
    hur4.jpg
    188.2 KB · Visningar: 71
  • hur5.jpg
    hur5.jpg
    181.2 KB · Visningar: 67
  • hur6.jpg
    hur6.jpg
    185.5 KB · Visningar: 61
Last edited:
Se bifogade bilder på det uttag jag ska montera. Var 17 kopplar jag in sladden med tre kablar från uttaget i rummet intill för att det ska fungera?

:confused:

Haha, blåa vart du vill, bara det connectar med blåa(noll oftast). Jord mot jord sen drar du fas (power! ) oftast brun mot fas. Det är ju ett uttag för 2 stickproppar så det är bara att bygla.... eller kirra en 6 ledare.

machinegun joe, hjälp jag vet inte vad jag talar om rädda mig....:D

Haha, blåa vart du vill, bara det connectar med blåa(noll oftast). Jord mot jord sen drar du fas (power! ) oftast brun mot fas. Det är ju ett uttag för 2 stickproppar så det är bara att bygla.... eller kirra en 6 ledare.

machinegun joe, hjälp jag vet inte vad jag talar om rädda mig....:D

edit: är redan byglat. peace of cake.

Last edited:
Det är ju två hål brevid varandra på alla ställen det sitter kabelbyglar.

Skala och sätt in den blå brevid blå, den gulgröna brevid den gulgröna och den bruna där den vita kabelbygeln sitter.

Fast jag tycker fortfarande att du ska ge upp det där och be en elektriker kolla på det!

Glöm inte att ha resevsäkringar hemma när du har kopplat fel.

Edit: eftersom det är 240 V växelström så händer det inget ifall du skulle koppla ihop din blåa sladd med kontaktens bruna och vice versa så länge de ingående blåa och bruna inte hamnar på samma ledning. Se bara till så att jorden (gröngula) blir rätt.

/A.matörlysmask

Last edited:
Undrar vad nästa steg i utbildningen blir? Kanske hur man återställer Automatsäkringar? ;)
Nödig kunskap ftw

Jord=alltid gul/grön
Nolla=blå
Fas=brun/svart tänkabel vit

Så med andra ord jord bredvid jord eller motsatt sida torde fungera.
Fas bredvid fas o likaså med nollan.
Kolla upp så nollan går att koppla som jag ritat om du är osäker kögg den bredvid i jorden där med har du ingen jordfels brytare så är jorden inget annat än en nolla egentligen.

Du kopplar in den bredvid den andra ledaren genom att skala o bara trycka in den.
Men är du osäker ang detta tycker jag att du skall säga till en som vet då hade det varit klart för länge sedan o du kunnat koncentrera dig på något vettigare.:tummenupp

Bifogat

• så.jpg
    så.jpg
    90.6 KB · Visningar: 194
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning