Hur drar man el från ett rum till ett annat?

Därför att det då bara återstår ett uttag i det rummet. Hur skulle jag "koppla in mig på" det andra uttaget utan att stjäla ett av dess uttag?

Enkelt! Du skruvar loss yttre delen på det uttag du tänker ta elen ifrån. Sen tar du en EKK 3g1,5 eller dylikt, skalar trådarna, skruvar fast dem på samma poler som de andra befintliga trådarna sitter på och sen jackar du ur i ytterhöljet för din kabel.
Sen spikar du den nya kabeln med klamrar hela vägen dit den ska och gör om samma procedur igen fast med bara dina nya trådar. Sen är det klart!
Och angående genomföringen, 13mm hål är på tok för stort. 8mm ska räcka för kulo/ekk 3g1,5 och även 2,5 om man är våldsam...

Gör du på detta vis så "stjäl" du inget uttag, det är så här man gör när man lägger utanpåliggande el.

Jackar ur? Vad innebär det?

Att du gör ett hål i höljet så du kan sätta höljet över kabeln.

Nyteknik:Om jag är lite besserwisseraktig så är det endast tillåtet att dra el om du har nödvändig kännedom. I det här fallet verkar det inte så?

Med nödvändig kännedom får man egentligen bara byta ut befintliga uttag. Ska man sätta upp nya måste man ha behörighet.

Last edited:
Jackar ur? Vad innebär det?

Blir detta snyggt och säkert?

Alltså, du skär/borrar/knipsar bort en del av plasten på ditt befintliga uttag som du ska ta elen ifrån. Ja, det blir snyggt. Ja, det är säkert om du gör det korrekt. Gå in i uttaget underifrån och inte direkt på mitten om du vill ha det lite enklare för dig att komma in med kabeln.

Spika kabeln först och sen skalar du av det vita ytterhöljet 2-3 mm innanför befintliga uttagets ytterhölje och sen tar du till med ytterligare ca 10cm tråd.
väldigt enkelt, och går du omkring och kollar i din lägenhet eller i någon annans så ser du säkert att de har gjort så här någonstans, inte speciellt ovanligt när man har brist på uttag.

För ditt eget bästa så bör du ringa en elektriker. Du har fått ett par korrekta beskrivningar i tråden men där finns ändå frågetecken. Var inte dumsnål:tummenupp

Skära/borra/knipsa? Hur sjutton då? De befintliga uttagen är inte utanpåliggande utan infällda i väggen. De sticker inte ut mer än ca 10 mm från väggen.

Det snyggaste är ju om du kan gå in bakvägen så vågar du så borra ett hål igenom väggen och drar sladden där. Då slipper du en ful sladd som lyser mot väggen i övrigt.

Skiter du i allt vad utseende är så har du ju 1cm tillgoda att dremla i och köra in sladden genom?

(EDIT) Jag är inte elektriker, så jag går inte i god för att det är tillåtet att göra som jag beskriver!

Han förutsatte att uttaget där du har el sitter i en infälld dosa i väggen, ett vanligt fel bland yngre elektriker som inte vet att det vackraste som finns är utanpåliggande uttag och tätklammrad Kulo. :D :D :D
(framförallt brukar det vara jättekul att tapetsera sådana rum sedan)

Vad han menar är att om uttaget är infällt i en dosa i väggen så fäller du in en likadan dosa på andra sidan väggen (beroende på väggtjocklek exakt mittemot eller lite på sidan om) sedan tar du upp ett hål i dosan där det finns ström (det brukar finnas oanvända rörutgångar att borra upp, eller rakt igenom bakstycket om du lyckas montera dosorna rygg mot rygg) sedan drar du kabel mellan den gamla och den nya dosan.

Har du utanpåliggande montage med kulo-ledning gör du precis likadant, utan att fälla in dosor då.

Du jag e 30 så nog har jag sett kulo monterade eluttag men aldrig på en gips vägg:7peta

Sådär vi tar det från början!
Om du demonterar den det befintliga uttaget så finner du där bakom en dosa i plast!
Den borrar du hål i så du får igenom en eklk förslagsvis.
Sedan så tar du och monterar det andra uttaget det utanpåliggande som du förberett med ett hål ifrån baksidan. Förslagsvis där du har borrat hålet eller där du vill ha den!
Nu har du en kabelväg ifrån den ena dosan till den andra uttaget som fortfarande bara är ett hål i väggen.
Sedan så fiskar du så du får igenom kabeln genom de bägge borrade hålena i väggen ta ett nylon dragsnöre till hjälp om det e bökigt. Ligger hålena parallelt så e det ej några konstigheter.
Nu e kabeln dragen då skalar du utav den endan som sitter i det befintliga uttaget kopplar in det fas/fas nolla/nolla Jord/jord alltså en parallel koppling, sätter en strippa eller något som hindrar den ifrån att ryckas genom hålet. En drag genomföring med andra ord.
Så nu e det kopplat på den befintliga sidan så kopplar du in den på den andra sidan med. De utanpåliggande uttagen har som ett plast bakstycke som du monterar först. Det e det som du borrat hål i!
Koppla in på plintarna. Skruva fast klart!
Koppla på strömmen sedan e det bara att nyttja!

Sedan ni som chansar ang el o inte vet sluta skriv.

Blev det klarare nu annars har jag gett upp.
Och du måste inse att en elektriker måste kontaktats jag hade dragit klart det redan samt fikat klart under den tiden jag skrev denna text.

Sedan så fiskar du så du får igenom kabeln genom de bägge borrade hålena i väggen...
Tack för beskrivningen. Men jag fattar ÄNDÅ inte. Se bilden över de två rummen.

Den tunna linjen mellan de två vägguttagen är den sladd som jag hade tänkt dra; ett grenuttag kopplat till det befintliga vägguttaget, en ny sladd/kontakt i grenuttaget, genom väggen och in i det utanpåliggande nya vägguttaget i andra rummet.

Bifogat

• kontakt_2_rum.jpg
    kontakt_2_rum.jpg
    44 KB · Visningar: 1,275
Last edited:
Då gör du som jag sade, spika en kulo/vilken jävla kabel som helst för utanpåliggande bruk. Kulo får egentligen inte användas vid genomföring men det kvittar. Kanske iofs bara är genom trossbotten, men skitsamma.
Och visst, befintlig dosa är infällda men det är fortfarande inget problem att dra in en kabel i dem, bara jacka ur plasten på undersidan som sagt! Om det inte är tidig version av Eljo, de är hopplösa då plinten på insidan täcker hela kortsidan typ, inte riktigt...

Seså, friskt kopplat, hälften brunnet som redan har sagts! Och kom ihåg, detta är inget du FÅR göra men det är bara att skylla på tidigare hyresgäst eller dylikt.

Det enda jag igentligen vill skriva är:
"Har du provat borra?"
och
"nu har jag inte läst hela tråden, men..."

Men jag tänker istället slå ett slag för att dra i livlinan. Ring för helvete en vän! Har du inga sådana, ring en elektriker.

Köp en EKRK (kulo) kabel av lämplig storlek.
Koppla in den i uttaget/dosan du ska ta strömen ifrån( Brun på L, Blå på N, Grön Gul på jord)
Sedan klamrar längst listen in i det andra rummet till det nya uttaget.
Sätt upp det nya uttaget och koppla in Fasen, nolla och jord.

Sedan är det klart.
Glöm inte att slå av strömen kolla även så att säkringen håller.

Har du fortfarande inte en susning efter alla beskrivningar, så tycker jag att du skall låta bli.
Låt nån med koll fixa det istället.
/Dan

De kommer ju se förjävligt ut... :va

Flera har redan skrivit samma sak, men det låter inte som det blir så hemskt bra. Osnyggt och osäkert.

Jo jag vet att det inte är snyggt men det är det är så man gör om du nu inte placerar uttagen rygg mot rygg.

Det är i alla fall säkrare än din första idé om jag förstod den rätt.

gå till clas i ladan och köp en infälld väggkontakt med högre kant byt ut hela skiten och sedan jacka i plasten är ju ändå ingen som kommer kolla under dina kontakter.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick