hur drar ni upp hojen på bakhjulet???

Kopplar eller gasar ni upp på slangen

• Antal röstningar
    0

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
DonDragon skrev:
Fan prövade det tippset jag fick av Swedie...asså det funkade att gasa upp den...men shitt asså, Prövade nära Öresundsbron, den rakan när man kör upp mot där man hade broinvigningen. hade nästan ingen kontroll på mc:n när ja gasade upp den...Mc:n höll på sticka ner för stupet till stranden (vattnet). Jag höll på o trilla av fan :skrämd , det var inte roligt :(

träna aldrig ensam ......et gott råd ifall det skulle hända nåt......

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
om man ska koppla upp den så drar man upp den till ca 5000rpm och sen snärtar man till kopplingen och gasar till rätt hårt, då går den upp fort fast kontrollerat......vill påstå att det inte sliter så mycket alls på motor o koplling om man gör det rätt....

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
:tummenupp bara köra ettan och vrida fullt så drar den åt h-vete.måste våga att hålla kvar och växla till 2an,ska nog testa lite idag innan jobbet :tummenupp

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
r1666 skrev:
:tummenupp bara köra ettan och vrida fullt så drar den åt h-vete.måste våga att hålla kvar och växla till 2an,ska nog testa lite idag innan jobbet :tummenupp

R 1 kan du ju ta upp på tvåan.. de blir mkt lugnare res på framhjulet om du gör de på tvåans växel i stället..
på ettan kan man ju få sånt snabbt res att man får byta kallingar sen...
Eyecrazy.gif

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ambulans skrev:
R 1 kan du ju ta upp på tvåan.. de blir mkt lugnare res på framhjulet om du gör de på tvåans växel i stället..
på ettan kan man ju få sånt snabbt res att man får byta kallingar sen...
Eyecrazy.gif

Asgarvar hahahahahaha

kopplade upp min retta på 3:an idag hur lätt som helst

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Enligt det jag läste på R1 forum för något år sedan så fanns det minst ett par stycken som hade sett nybörjare slå runt på rettor när de vridit lite vårdslöst i rullen från start. Alltså folk utan ambition att slanga, om jag förstod det rätt..

Men jag tycker inte rettan är så enkel att få upp på tvåan <edit> med ett ryck i högerhanden</edit> som folk beskriver. (..hmm.. måste kolla exup:en så jag inte meckat ihop den knasigt.)

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Kör med kopplingen alltid! mer kontrollerat tycker jag och så får du upp den snabbare utan att accet blir för hårt.
med budhojen får man jobba sjukt mycket med kroppsvikten för att den skall komma upp! men det går att plocka upp dom flesta hojar på dom högre växlarna om man jobbar mycket med kroppen
som XT:n jag hade toppade 130blås men man kunde börja slanga i 90 med den om kämpade lite.

Laxe'n

ska slanga tills jag kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 röd/vit "99"
slanga

Jag gasar upp den på ettan . 2-3 är det bara att flytta en bit bak på sadeln och ett litet ryck så får man upp den med gas.

Tycker det är lite överdrivet att R1'an skulle vara helt vansinnig och slå över på ettan som flera tycks påstå. vill du inte få upp den på slangen så går den inte upp så lätt. Man kan ju undra om dom som slår runt som inte hade för avsikt att få upp den på slangen kan köra mc överhuvudtaget!!

Gurre

Radical Riders
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Snart mini moto :)
Har precis börjat få ordning på slangandet.... gasar upp den i 2:an med ett litet ryck sedan bara peta i 3:an. Mkt lättare nu när man kan köra i en högre vxl när man ska få upp den blir lugnare så. Hade en FZR innan fick bara upp den på gas i 1:an men tyckte det blev stirrigt som f-n och gick fan inte hur jag än försökte att peta in 2:an

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Har prexis lärt mig att köra ettan ut på bakhjulet, är väll bara att öva mer så kommer väll 2'an sen med. Gasar upp den. Blir lite knäppt sen bara om man slår ner med typ maxvarv på ettan, varvar och låtersom f-n.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
MatteKholm skrev:
Har prexis lärt mig att köra ettan ut på bakhjulet, är väll bara att öva mer så kommer väll 2'an sen med. Gasar upp den. Blir lite knäppt sen bara om man slår ner med typ maxvarv på ettan, varvar och låtersom f-n.

Gör en panikväxling till 2:an när du släpper ner, det hinner man, så möter du upp med lite gas så blir det fint.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
MatteKholm skrev:
Ok, will testa imorgon....nu är det :öl :öl :öl

Ja, funderar på det jag med. Bara så du vet så anser många att Firestormen är den bästa wheeliemaskin som byggts så inga undanflykter sen :p

Skål!

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Bjorn N skrev:
Enligt det jag läste på R1 forum för något år sedan så fanns det minst ett par stycken som hade sett nybörjare slå runt på rettor när de vridit lite vårdslöst i rullen från start. Alltså folk utan ambition att slanga, om jag förstod det rätt..

Men jag tycker inte rettan är så enkel att få upp på tvåan <edit> med ett ryck i högerhanden</edit> som folk beskriver. (..hmm.. måste kolla exup:en så jag inte meckat ihop den knasigt.)

Jag hade också det problemet förut. Det jag gjorde var helt enkelt att leta upp en lämplig raka och dedikera en timme till att öva. Rätt vad det var så satt den bara där och efter det har jag inte haft några problem med att få upp den.

Så det är som med så mycket annat övning, övning och övning som gäller.

GL

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
2016 Yamaha MT-07
rycker till i styret lite på ettan för att den ska gå upp snabbt och lätt, men känns nästan tvunget att koppla upp han på tvåan rätta mig om jag har fel men även om det går som en el chock genom ryggraden av rädsla att man sliter på hojen varje gång man kopplar den sliter det väl inte så mycket mer än en växling? även om drivpaketet får sig en tryckare?

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Getingen skrev:
rycker till i styret lite på ettan för att den ska gå upp snabbt och lätt, men känns nästan tvunget att koppla upp han på tvåan rätta mig om jag har fel men även om det går som en el chock genom ryggraden av rädsla att man sliter på hojen varje gång man kopplar den sliter det väl inte så mycket mer än en växling? även om drivpaketet får sig en tryckare?

Tror inte det sliter så mycket på hojjen vid koppling, det är ju rätt stabila grejor... :fakta
Själv är jag inte nån fena på det här med bakhjulsåkning, men brukar koppla upp den på 1:an vid 3000rpm och sen köra ettan ut med lagom acc. kopplar upp den på 2:an med med hjälp av lite ojämnheter i backen...
Ska dreva bak nu för att lättare få upp den med bara gas vid lägre varv :rock

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Jonas skrev:
Tidigare idag när jag skulle gasa upp den på bakhjulet brast kedjan på mc:n, en länk av. Kedjan hadde gått ca 1500 mil.

Kan detta hända ibland eller var kedjan för dålig :confused: . Jag har skött kedjan bra och spänningen har det aldrig varit något fel på. :fakta

Den var nog väldigt mkt slut, dom där även om man sköter dom ;)
Jag är kass på att slanga, kör 1:an ut kopplar upp den men går
att gasa, släppa, gasa men då har jag inte så mkt pulver kvar sen :crash

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Jonas skrev:
Tidigare idag när jag skulle gasa upp den på bakhjulet brast kedjan på mc:n, en länk av. Kedjan hadde gått ca 1500 mil.

Kan detta hända ibland eller var kedjan för dålig :confused: . Jag har skött kedjan bra och spänningen har det aldrig varit något fel på. :fakta

sjukt....du har en exakt likadan ducce som min polare och hans kedja var det en spricka i,hade inte gått lång den kedjan.kedjorna kanske inte håller för ducce :) .dom på ducce sthlm sa att det inte ska gå sönder,och han ska ev få en ny

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svart R1
har bara kört ca 20 mil med rettan och hitils har jag använt mig av gasa släpp gasa tekniken för att få upp den på tvåan.
Kommer hyffsat långt men skulle gärna lära mig att växla til trean, men det kommer väll så småning om.

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag tränar med crossen. Gasar upp den i tvåan men blir rädd när jag börjar få höjd på framhjulet. Träningssak förmodar jag. gixxern har jag bara dragit upp den när jag kört över back-krön.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!