hur driftsäkra är de större tvåtaktarna?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
tjena!
tog mitt mellantunga kort för lite över en vecka sen och funderar för fullt på vad man ska köpa sig för en mellanhoj. tankarna har gått mot en mellanklassregad yamaha rd350 men tvåtaktare som det är så känner man sig en aning skeptisk inför hur bra hojen klarar längre resor och dylikt... därför vänder jag mig nu till den samlade vetskapen på SH: hur pass driftsäkra är de större tvåtaktarna?:va hur bra klarar kylsystem och smörjning längre resor, motorslitdelars sönderfall per tidsenhet, allmänt "bra att tänka på" och övrigt vore bra att få lite perspektiv på:)
tack för hjälpen!
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Hej

det e inget problem ja körde en flera sommar o o slapp meka :tummenupp

Sen så lekta vi på bak hjulet det som gick sönder va en bricka i styr kronan.

Even bytta fjädrar till kopplingen lite hårdare från en cross ;

men det va då :D :yoparty

längsta sträkan ja kan minnas va 40 mil med div rastar o fika :tungan

Rd 350

//Robin
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har haft just en RD 350, och skulle vilja kalla drifsäkerheten för helt OK, förutsatt att hojen är schysst underhållen tidigare då. Jag råkade ut för ett kolvhaveri på min, vilket förmodligen berodde på att någon tidigare ägare borde ha bytt kolvarna för länge länge sedan. När det väl var fixat gick hojen utan problem.

Förmodligen är det lite mer mek med en RD 350 än med en liten 4-takt (typ CB 400) från samma period, men hur kul är en sån lixom? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja minns den RD 350 från 1982 (som jag åkte runt en sommar på på 80-talet) som mycket driftsäker och rolig att köra.

Men idag är det ju gamla hojar och det viktigaste är nog att man får tag i ett välunderhållet exemplar.

Som på alla tvåtaktare gäller det ju att byta ringar/kolvar i tid. Men om man kör som folk och använder bra olja så kan en RD350 LC gå förvånansvärt långt på ett par ringar. Över 5000 mil.

Som jag minns iaf.

/J
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Det som kan vara bra att tänka på är hur mycket soppa de drar, inte för att det borde vara en deal-breaker men det är bra att veta. Jag hade en RD125 YPVS när jag var yngre och den gick ungefär 10 mil innan det var dags för reserven. Tanken var på 13 liter så kring litern drog den iaf.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hej

det e inget problem ja körde en flera sommar o o slapp meka :tummenupp

Sen så lekta vi på bak hjulet det som gick sönder va en bricka i styr kronan.

Even bytta fjädrar till kopplingen lite hårdare från en cross ;

men det va då :D :yoparty

längsta sträkan ja kan minnas va 40 mil med div rastar o fika :tungan

Rd 350

//Robin


perfekt, just sånt jag vill veta!:tummenupp inga problem med att den gick varm eller så på långturerna? låter ju helbra... diggar jag tvåtakt stenhårt men jag planerar även att göra lite längre resor med den så det vore ju bra att veta om den klarar 20 mil sträckkörning på motorväg utan att haverera och sådär...:D

Jag har haft just en RD 350, och skulle vilja kalla drifsäkerheten för helt OK, förutsatt att hojen är schysst underhållen tidigare då. Jag råkade ut för ett kolvhaveri på min, vilket förmodligen berodde på att någon tidigare ägare borde ha bytt kolvarna för länge länge sedan. När det väl var fixat gick hojen utan problem.

Förmodligen är det lite mer mek med en RD 350 än med en liten 4-takt (typ CB 400) från samma period, men hur kul är en sån lixom? :)

ok, men så länge man underhåller dem bra så ska de klara lite längre turer och hyfsat hård körning? för isåfall vore det ju toppen:)

haha, helt sant:tummenupp

Ja minns den RD 350 från 1982 (som jag åkte runt en sommar på på 80-talet) som mycket driftsäker och rolig att köra.

Men idag är det ju gamla hojar och det viktigaste är nog att man får tag i ett välunderhållet exemplar.

Som på alla tvåtaktare gäller det ju att byta ringar/kolvar i tid. Men om man kör som folk och använder bra olja så kan en RD350 LC gå förvånansvärt långt på ett par ringar. Över 5000 mil.

Som jag minns iaf.

/J

ok, låter kanon!

jojo, men en rejäl sercive, kolv-/ringkoll och säkerhetskoll vid inköp så borde man väl ha sitt på det torra?

perfekt! största frågan kvarstår dock: klarar de längre körningar i motorvägstempo? typ lägga sig på motorvägen, pressa på i en tre timmar nånting (givetvis med pauser för tankning och så), lunch en halvtimme-timme och sen pressa vidare i en tre timmar. skulle de fixa nåt sånt?:va

Det som kan vara bra att tänka på är hur mycket soppa de drar, inte för att det borde vara en deal-breaker men det är bra att veta. Jag hade en RD125 YPVS när jag var yngre och den gick ungefär 10 mil innan det var dags för reserven. Tanken var på 13 liter så kring litern drog den iaf.

åhfyfan, hur hårt kör du egentligen?:D

men det är värt att tänka på... har precis köpt en cheva van så det vore ju dumt att ha två extremt bensintörstiga fordon samtidigt...:rolleyes:
jaja, vi får se. ska kolla upp förbrukningen på ett ungefär innan jag bestämmer mig:)
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
En 2t håller hur länge som helst så länge den får kylning och smöjrning. Det är prio. 1 att hålla ordning på, fallerar någon av dessa fakorer så störtar hon direkt. Finns ju inget som kan pajja typ. Inga ventiler som kan flyga åt helvete, ingen kamkedja som kan gå av osv osv. Sen är ju SLITAGE en annan femma....

Edit:
Det här med förbrukning är mycket hur man har gasreglaget. Dock är det hälsosamt för dessa skördetröskor att i tid och otid dra en fullgasrepa genom nån växel för att dels smörja upp lite o sen kyler soppan en del. Att en rd350 drar en bra bit över litern om man inte kör som Farmor själv är bara att acceptera. Jag skulle inte bli förvånad om den siffran ökades med en faktor på 1,5 eller liknande.

Min Rieju Drac jag hade som galen 15åring drog 1,2 liter/mil.....
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Fördelen med 2 takt är enkelheten vid reparationer. Topplocket kan man ta av utan att lossa några kamaxelkedjor m.m. Inga kamaxlar och ventiler.

Dom senare RD 350 fick YPVS avgasport. Men den kanske ändå måste vara urkopplad på mellanklass??

Det finns även morderna trevliga fyrtaktare i form av Suzuki GS 500 eller Kawaski ER 5 som är bränslesnålare och miljövänligare. Med ett bränsle pris på 14 kr / liter är det inget du kan bortse ifrån. Även om inköpsprset blir lägre på en RD 350. Med strypning utnyttjar du ändå ingen fullt ut.

När du köper en gammal 80 tals mc, så är det viktigt att den inte har åldersmässigt gamla men fullt godkända däck. Då måste du börja med att köpa nya däck om vill åka säkert.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En 2t håller hur länge som helst så länge den får kylning och smöjrning. Det är prio. 1 att hålla ordning på, fallerar någon av dessa fakorer så störtar hon direkt. Finns ju inget som kan pajja typ. Inga ventiler som kan flyga åt helvete, ingen kamkedja som kan gå av osv osv. Sen är ju SLITAGE en annan femma....

Edit:
Det här med förbrukning är mycket hur man har gasreglaget. Dock är det hälsosamt för dessa skördetröskor att i tid och otid dra en fullgasrepa genom nån växel för att dels smörja upp lite o sen kyler soppan en del. Att en rd350 drar en bra bit över litern om man inte kör som Farmor själv är bara att acceptera. Jag skulle inte bli förvånad om den siffran ökades med en faktor på 1,5 eller liknande.

Min Rieju Drac jag hade som galen 15åring drog 1,2 liter/mil.....

ok, perfekt! men det är väl inget de är kända för direkt va?:va rd:erna alltså, att kylning eller smörjning frekvent går åt helvete?:va

jisses... det kanske var lite mer än jag räknade med...:D morsans virago 535 som jag tuffar runt på i väntan på nåt eget drar ju under en halv liter milen... ävemn om rd:n är tvåtakt och viragon fyrtakt så är ju viragon rätt mycket större än rd:n så jag trodde väl kanske inte att skillnaden skulle ligga på så mycket som upp mot en liter mer per mil...:D får nog tänka över det här...

Fördelen med 2 takt är enkelheten vid reparationer. Topplocket kan man ta av utan att lossa några kamaxelkedjor m.m. Inga kamaxlar och ventiler.

Dom senare RD 350 fick YPVS avgasport. Men den kanske ändå måste vara urkopplad på mellanklass??

precis:tummenupp

nja, måste och måste... de får ju bara vara på max 25 kw, hur man sen får ner den till det är väl upp till var och en antar jag...:)
 
Last edited:

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Gbg
Hoj
1985 Honda NS400R
Jag har haft nöjet att äga rd 125, 350 o 500 och de problemen jag hade var att cdi-boxen brann upp på 350:n och att jag slet ut lamellerna på 500:an, hyfsat billiga prylar att byta ut (om man hittar dom). Apropå förbrukning så drog min 500:a en halvliter/milen på längre resor...
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Hur fan kör ni, som får era 125or att dra över en liter milen?
Körde ns125f och den drog runt 0.3lit/mil landsväg i hastigheter runt 10-20 över skyltat.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Stryper du en MC själv, så måste du använda en godkänd strypsats med "papper" för att kunna besiktiga hojen. Kanske är möjligt att någon verkstad med bromsbänk kan göra en egen lösning och intyga för Bilprovningen att strypning är korrekt gjord.

MC kompaniet i Väring säljer satser för c:a 1700 kr.

Tänk även på effekt/viktförhållandet i reglerna. Det kan bli så att du inte får ha 25 Kw på dom lättaste hojarna. Utan att effekten måste ner en bit under 25 Kw.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Långresor i motorvägstempo kör du 350n en bit under halvlitern om den är original.

Vad gäller slitage vet jag om en -83a som gått 2000 nu helt utan några ingrepp på motorn,går garanterat lika långt till,är ju inte hårt körd då och det påverkar.
Ligger du konstant mot rött så skulle jag räkna bort en massa av dom milen och lägga på mer än det dubbla i soppaförbrukning.

500an jag har har jag jollys och lite friskare munstycken i så den dricker,har nog inte lyckats få den att gå under litern ens vid mycket lugn körning och inga problem att passera 2 vilket den får dricka för mig då det är ett underbart 2taktsylande när man passerar 8000 och ypvsen öppnar fullt.

Allt till både 350n och 500an i princip utom plasten går att beställa hem från yamaha,plast går att få tag på från england där dom har nytillverkat pirat.

Inte helt billigt dock men överkomligt prismässigt,fick pynta ca:2000 för komplett kolv med ringar och bult till 500an och 850 för topplockspackning och har för mig ca:150 per cylinderfotspackning men som sagt,det går att få tag på allt.
Jäkligt lättmekat är det iaf,350n lättare än 500an(mer plats)

Kolla www.rd-klubben.se för info,mektips,länkar till tillverkare och andra 2taktsklubbar i världen.

Om du hittar ett bra ex så komptesta den innan köp och pruta ordentligt om det inte är ok,har en kolv gått så bär det iväg innan den är körklar,är det bara ringarna så blir det inte så farligt.

Kul med blåryk!

Henrik
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hej! såklart du ska ha en RD350 från 83 eller nyare, mera fun for money kan du nog inte köpa, Visst är väl en två-taktare inte lika driftssäker som en fyrtaktare men dom är enkla att meka med, som en moppe fast större:tummenupp Man åker lätt i 130-150 längre sträckor utan problem, bränsleförbrukningen är inte så stor som man kanske tror åker man lagligt så är 0.65l/mil inga problem. Titta gärna in på http://svenskard.forumportal.se/forum/index.php?sid=d57fb8214abff3a1af15b7171c29d460
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Stryper du en MC själv, så måste du använda en godkänd strypsats med "papper" för att kunna besiktiga hojen. Kanske är möjligt att någon verkstad med bromsbänk kan göra en egen lösning och intyga för Bilprovningen att strypning är korrekt gjord.

MC kompaniet i Väring säljer satser för c:a 1700 kr.

Tänk även på effekt/viktförhållandet i reglerna. Det kan bli så att du inte får ha 25 Kw på dom lättaste hojarna. Utan att effekten måste ner en bit under 25 Kw.

jodå, självklart. allt sånt har jag koll på:)
har planerat att köpa en hoj som redan är klassad som mellanklass:tummenupp
som du säger, egen strypsats och bromspapper funkar som intyg till bilprovningen.

jodå, menade bara att de flesta hojar väger mer än de 150 kg som gör att effekt/viktförhållandet understiger 0,16 kw/kg vilket gör det till en laglig mellanklasshoj varför jag valde att inte redogöra för detaljerna:)

hur mycket väger en rd350 förresten?:va

Långresor i motorvägstempo kör du 350n en bit under halvlitern om den är original.

Vad gäller slitage vet jag om en -83a som gått 2000 nu helt utan några ingrepp på motorn,går garanterat lika långt till,är ju inte hårt körd då och det påverkar.
Ligger du konstant mot rött så skulle jag räkna bort en massa av dom milen och lägga på mer än det dubbla i soppaförbrukning.

500an jag har har jag jollys och lite friskare munstycken i så den dricker,har nog inte lyckats få den att gå under litern ens vid mycket lugn körning och inga problem att passera 2 vilket den får dricka för mig då det är ett underbart 2taktsylande när man passerar 8000 och ypvsen öppnar fullt.

Allt till både 350n och 500an i princip utom plasten går att beställa hem från yamaha,plast går att få tag på från england där dom har nytillverkat pirat.

Inte helt billigt dock men överkomligt prismässigt,fick pynta ca:2000 för komplett kolv med ringar och bult till 500an och 850 för topplockspackning och har för mig ca:150 per cylinderfotspackning men som sagt,det går att få tag på allt.
Jäkligt lättmekat är det iaf,350n lättare än 500an(mer plats)

Kolla www.rd-klubben.se för info,mektips,länkar till tillverkare och andra 2taktsklubbar i världen.

Om du hittar ett bra ex så komptesta den innan köp och pruta ordentligt om det inte är ok,har en kolv gått så bär det iväg innan den är körklar,är det bara ringarna så blir det inte så farligt.

Kul med blåryk!

Henrik

perfekt! låter asbra ju! phew, blev lite orolig där innan men nu ser det bättre ut...:D

tack så mycket för alla tips!:tummenupp

Hej! såklart du ska ha en RD350 från 83 eller nyare, mera fun for money kan du nog inte köpa, Visst är väl en två-taktare inte lika driftssäker som en fyrtaktare men dom är enkla att meka med, som en moppe fast större:tummenupp Man åker lätt i 130-150 längre sträckor utan problem, bränsleförbrukningen är inte så stor som man kanske tror åker man lagligt så är 0.65l/mil inga problem. Titta gärna in på http://svenskard.forumportal.se/forum/index.php?sid=d57fb8214abff3a1af15b7171c29d460

precis vad jag ville höra, tack!:tummenupp
ska nog ringa på en rd350 imorgon om annonsen fortfarande finns kvar, fanns lite att göra men är det inte mer än vad som står i annonsen bör det inte bli några problem:) får pengar på måndagf så sen sätter sökandet igång på allvar:tummenupp
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
enl reg bevis 170kg tjänstevikt
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top