Hur dum får man bli?

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Åkte till Dammluckan (Venngarns slott mellan Siguna-Knivsta) i onsdags den 15/7. När jag åkte därifrån såg jag en kille i 35-årsåldern åka därifrån på sport-hoj i kortärmat och shorts. Utöver det skjutsade han (antar jag) sin dotter i tonårner lika lätt klädd. Till deras försvar så hade dom faktiskt hjälm!!!

Tänkte först att dom bodde runt hörnan och inte hade långt hem. Kanske nån enstaka km eller så. Jag menar att är du tillräckligt försiktig är det lungt.

Nån timme senare vid 20-30-tiden stod jag vid MC-Donalds i Upplands Väsby. Vem kommer inte farande då om inte killen i shorts från dammluckan. Fortfarande skjutsande tjejen och lika lätt klädda.

Tänkte i mitt stilla sinna att killen inte kan vara riktigt klok. Att han kör i shorts själv är enbart bara det korkat men att skjtsa en ung tjej lika lätt klätt och utsätta henne för att bli krympling resten av livet är rent idiotiskt.

Hoppas du läser detta och känner igen dig. :ajjabajja

Hur resonerar ni andra? Borde man ha sagt till killen :7peta att det han gör är dumt eller ska man bara titta på och stänga igen. :Bugar
Hade jag varit killens kompisar hade i allafall jag sagt till honom.

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
FZ8-N
Oj du skulle få svåra problem på Gotland.
Det var väldigt länge sen jag såg någon på sporthoj med något skydd förutom hjälm.

På väg till jobbet idag så såg jag då två med bara shorts och t-shirt.
Antar att folk tycker att det är för varmt med skydd och att inne i byn så kommer man aldrig upp i några större farter.
iofs så har ju inte tjejerna på eu mopparna som glider i samma hastigheter något skinnställ!

Dan08

Veritas vos liberati
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Ingen förtillfället
man har rätt till sitt eget liv, sålänge inga andra skadas, dör eller liknande så vad spelar det för roll?? Hur kan du ens orka lägga enrgi på detta? hur vet du att tjejen inte valt att skita i skinnstället för att det är för varmt?

Jag förstår din frustration, men det finns ingen "man gör så" lag. Folk får vara korkade som i detta fall om dom känner för det, bara för 100andra personer tycker samma betyder det aboslut inte att det är Rätt eller Fel, är du med på hur jag tänker?

Om han vill bli follad med sin Dotter/Tjej, ja låt dom bli det då det är deras liv inte ditt, deras oansvariga uppträdande inte ditt.

Gabor

Guest
man har rätt till sitt eget liv, sålänge inga andra skadas, dör eller liknande så vad spelar det för roll?? Hur kan du ens orka lägga enrgi på detta? hur vet du att tjejen inte valt att skita i skinnstället för att det är för varmt?

Jag förstår din frustration, men det finns ingen "man gör så" lag. Folk får vara korkade som i detta fall om dom känner för det, bara för 100andra personer tycker samma betyder det aboslut inte att det är Rätt eller Fel, är du med på hur jag tänker?

Om han vill bli follad med sin Dotter/Tjej, ja låt dom bli det då det är deras liv inte ditt, deras oansvariga uppträdande inte ditt.

Sedan när det händer en olycka och de ligger på sjukhus i ett år så kostar det oss skattebetalare en hel del pengar.....och då är det inte enbart försäkringspengar det går åt, utan en hel del av vårdens resurser som skulle ha behövts bättre någon annanstans än att lägga på egoistiska , korkade sk mänskliga enheter....

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Det är upp till var och en hur man klär sig. Helt rätt. Men man bör ju ha klart för sig att det är samhället (alla andra) som betalar sjukvården om man skrapar upp sig.

Edit:sen. Gabor han före.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Under kvällen igår så flanerade jag nere på byn vid Blasieholmen. Kommer fram emot Strand Hotel som är avspärrat med ca 20 talet poliser (gissar på EU-möte). Neför backen emot vattnet så kommer en raketforskare på en GSXR1000 ifrån 2000 ca (tror jag det var iaf) i shorts, t-shirt samt att den lilla lagstadgade prylen som kallas hjälm hade tydligen glömts hemma. Polisen skriker stanna till killen på ca 2 meters håll. Gossen tycker att det är lämpligt att vinka och köra vidare istället. Verkar som att polisen godtar det och återgår till att titta ner i marken istället.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Är det inte lustigt att svenska språket är det enda språk i världen som har uttrycket "så gör man inte".
I andra länder anses nog varje enskild individ vara herre nog att administrera och exekvera sitt liv efter eget behag så länge man inte bryter mot lagen. Men i kommunistsverige skall man jävlar i mig vattenkamma sig och rätta in sig i leden. Må jävulen gnaga på dina ben om du sticker ut! :näsblod

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Är det inte lustigt att svenska språket är det enda språk i världen som har uttrycket "så gör man inte".
I andra länder anses nog varje enskild individ vara herre nog att administrera och exekvera sitt liv efter eget behag så länge man inte bryter mot lagen. Men i kommunistsverige skall man jävlar i mig vattenkamma sig och rätta in sig i leden. Må jävulen gnaga på dina ben om du sticker ut! :näsblod

"you don´t do that" :glömdet

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Sedan när det händer en olycka och de ligger på sjukhus i ett år så kostar det oss skattebetalare en hel del pengar.....och då är det inte enbart försäkringspengar det går åt, utan en hel del av vårdens resurser som skulle ha behövts bättre någon annanstans än att lägga på egoistiska , korkade sk mänskliga enheter....

Helt rätt! :tummenupp

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Klart att alla har rätt till att leva sitt eget liv...innom rimliga gränser så länge det inte påverkar någon annan. Och jag tänker inte på om du kör ngn km eller så. Det här är frågan om 2-3 mil på hoj, på 90-vägar med andra trafikanter. Ok, han kanske körde sakta och väldigt trafiksäkert men det finns andra trafikanter som har huvet under armen.
Visst, det han gjorde just då påverkade inte mig eftersom han antagligen inte klotade.

Jag vet naturligtvis inte hur tjejen tänkte. Däremot tyckte jag hon såg ung ut och killen såg ut att mycket väl kunna vara hennes pappa. Men det behöver ju inte vara så..ursäkta i så fall den tankegången.

Tänk ett steg till och fundera över hur det kan påverka andra så är det uppenbart att hans risktagande ökar försäkringspremier, hans risktagande är bl.a det som gör att kostnaderna för samhället nu läggs på våra försäkringspremier.....som exempel bara.

De flesta här är irriterade över försäkringspremierna, tänk efter lite. En annan sak är hur sporthojsåkarna utmålas i media och andra grupper.

ZtiffMensken

Buwzaberget :) En berg kul att bestiga.
Gick med
31 May 2009
Hoj
Husaberg 650:: Husqvarna 250 06 Saknaden är stor efter duccen :(
han kanske hade osynliga skydd:hjälm

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
Det är upp till var och en hur man klär sig. Helt rätt. Men man bör ju ha klart för sig att det är samhället (alla andra) som betalar sjukvården om man skrapar upp sig.QUOTE]

Med samma resonemang borde man ALDRIG köra fortare än hastighetsbegränsningarna. Nog blir nog skadorna värre vid 150 än vid 90? (Snabbare så kanske man dör, då kostar det inte samhället så mycket)

Visst fanns det en tråd som tog upp dubbelmoralen om att det är helt uteslutet att köra utan full utrustning, men helt ok att blåsa på i +200 knyck?

Gör som du vill själv, det gör ju alla andra :rolleyes:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Klart att alla har rätt till att leva sitt eget liv...innom rimliga gränser så länge det inte påverkar någon annan. Och jag tänker inte på om du kör ngn km eller så. Det här är frågan om 2-3 mil på hoj, på 90-vägar med andra trafikanter. Ok, han kanske körde sakta och väldigt trafiksäkert men det finns andra trafikanter som har huvet under armen.
Visst, det han gjorde just då påverkade inte mig eftersom han antagligen inte klotade.

Jag vet naturligtvis inte hur tjejen tänkte. Däremot tyckte jag hon såg ung ut och killen såg ut att mycket väl kunna vara hennes pappa. Men det behöver ju inte vara så..ursäkta i så fall den tankegången.

Tänk ett steg till och fundera över hur det kan påverka andra så är det uppenbart att hans risktagande ökar försäkringspremier, hans risktagande är bl.a det som gör att kostnaderna för samhället nu läggs på våra försäkringspremier.....som exempel bara.

De flesta här är irriterade över försäkringspremierna, tänk efter lite. En annan sak är hur sporthojsåkarna utmålas i media och andra grupper.

Det var inte längesedan någon här på forumet lade upp bilder på sin egenmonterade barnstol (model cykelstol) för sin dotter på cutsen på sin Fireblade. Jag personligen tycker det är bra mycket värre än nån som tar en tur i t-shirt/shorts. Men som sagt, for each his own.
Det är väl inte så troligt att originalinlägget låg och knäskrapade i kurvorna i t-shirt/shorts med sin dotter bakpå...

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Det var inte längesedan någon här på forumet lade upp bilder på sin egenmonterade barnstol (model cykelstol) för sin dotter på cutsen på sin Fireblade. Jag personligen tycker det är bra mycket värre än nån som tar en tur i t-shirt/shorts. Men som sagt, for each his own.
Det är väl inte så troligt att originalinlägget låg och knäskrapade i kurvorna i t-shirt/shorts med sin dotter bakpå...

Bara för att något är värre behöver man väl inte acceptera det som är mindre värre. Ungefär som pest eller kolera, man kan bli lika sjuk av båda.

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
CB 1300
Det är lätt att klaga på andra och glömma alla etiska feltramp man själv gör. Att åka utan skinnställ är tydligen värre än att bränna ut sin lever med alkohol, röka eller övervikt. För vad kostar inte en fet människa sjukvården. Ingen ting i jämförelse med alla som drar omkull utan skydd tydligen. Är till och med så att mitt försäkringsbolag poängterade när jag tecknade min försäkring att det är ok att åka utan skinnställ hos dom, till skillnad från andra bolag. Kan ju inte vara en för stor utgift för dom i sådana fall. Och jag använder för övrigt full skyddsutrustning själv, av den enkla anledningen att jag kör försiktigare utan och jag vill gasa på i kurvorna.

Last edited:

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010

Ok ska vi börja säga till alla överviktiga fetton o rökare o alkisar att nu jävlar slutar du för vi betalar era sjukhuskostnader. Denna grupp kostar väldigt mycket mer än om någon som åker i backen med bara shorts.

Orka bry sig om hur folk åker vi bor väl inte i kina!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07

Tror nog att det är väldigt många som ligger på sjukan på grund av egoistiska handlingar. Kommer alltid finnas även om man eliminerar lättklädda mc åkare.

Och så vill jag även säga att ni aldrig upplevt mc körning om ni inte kört i tshirt och shorts i 35 graders värme... det är vad jag kallar riktig mc körning. Så jävla skönt i laglig fart.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
bobbylito skrev:
Med samma resonemang borde man ALDRIG köra fortare än hastighetsbegränsningarna. Nog blir nog skadorna värre vid 150 än vid 90? (Snabbare så kanske man dör, då kostar det inte samhället så mycket)

Visst fanns det en tråd som tog upp dubbelmoralen om att det är helt uteslutet att köra utan full utrustning, men helt ok att blåsa på i +200 knyck?

Gör som du vill själv, det gör ju alla andra

Det är lätt att hitta saker som är värre.
Det kommer nu att drälla in påståenden om att rökning och alkohol eller u name it är värre..

Jag menar bara att de som ställer sig mitt på torget och skriker ut sin och alla andras rätt att göra precis hur man vill och att ingen jävel ska komma här och komma nog inte riktigt har förstått vem som betalar kalaset.
Att göra som man vill kan man ju göra, det gör jag, men jag tror det lönar sig att dämpa sig lite.
Men jag vet, det är ingen idé att prata om det.
Var och en gör ju som de själva vill.
Det är därför vi bara får fler och fler korkade lagar och regler.

Edit:
...så kanske man dör, då kostar det inte samhället så mycket
Det där är ju helt fel om jag förstått rätt. Det finns tydligen uträkningar som visar att ett dödsfall kostar samhället en jävla massa miljoner i form av uteblivna skatter mm. Eller hur det nu var.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...