Hur dum får man bli?

Invalido

Guest
Självklart är det en skenförsäkring, tror inte du har fattat det där riktigt.
Skriva hojen på morsan för att få en 40+ försäkring är ju skenförsäkring så det stänker om det. Blir ju noll kronor i ersättning om dom kommer på dig vid skada.

Det är väl inte hela världen iof, men du kanske skulle ligga lågt med att klaga på folk som gör så att försäkringspremierna går upp...
(då du själv bidrar med detta)
:D:):D
Du lyckades personifiera dubbelmoralen på sporthoj på ett härligt sätt.

+40 ELLER TJEJ...alla tjejer får köra oavsett ålder o namn...

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
+40 ELLER TJEJ...alla tjejer får köra oavsett ålder o namn...

Eftersom hon kör hojen som huvudsaklig brukare så ska villkoren gälla henne, dvs 40+ OCH tjej.

Ännu en som inte riktigt fattat skenförsäkringens principer...
:tummenupp
LYSANDE

Jag skiter visserligen i det, men det är dubbelmoral att skenförsäkra och sedan sitta på ett internetforum och gnälla över folk som ger oss högre premier...

Invalido

Guest
Eftersom hon kör hojen som huvudsaklig brukare så ska villkoren gälla henne, dvs 40+ OCH tjej.

Ännu en som inte riktigt fattat skenförsäkringens principer...
:tummenupp
LYSANDE

Jag skiter visserligen i det, men det är dubbelmoral att skenförsäkra och sedan sitta på ett internetforum och gnälla över folk som ger oss högre premier...

haha ring ditt o fråga försäkringsbolaget!:tummenupp
så kanske dom kan förklara så att även du förstår..
vilkoren för att någon ska få köra den ÄR minst 40år...kvittar vem bara man är minst 40år... ELLER att föraren är TJEJ!
altså...är du kille o är 39år så gäller ej försäkringen men är du kille o är 41år så gäller den..
om du inte förstår nu så....ja...
o eftersom du är stöddig o inte verkar ha koll så ska jag hjälpa dig med en länk...
LÄS! http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=5

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
haha ring ditt o fråga försäkringsbolaget!:tummenupp
så kanske dom kan förklara så att även du förstår..
vilkoren för att någon ska få köra den ÄR minst 40år...kvittar vem bara man är minst 40år... ELLER att föraren är TJEJ!
altså...är du kille o är 39år så gäller ej försäkringen men är du kille o är 41år så gäller den..
om du inte förstår nu så....ja...
o eftersom du är stöddig o inte verkar ha koll så ska jag hjälpa dig med en länk...
LÄS! http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=5

Ja stöddig vet jag inte men jag har rätt. Ringde faktiskt till bilsport som du tyckte jag skulle och dom gav mig rätt. Att ställa hojen på morsan för att få lägre kostnad är ett försäkrat intresse som dom kallade det. Tydligen branschens namn på skenförsäkring. Försäkringen gäller inte då oavsett vad som står i försäkringsbrevet.

Den som brukar fordonet skall äga fordonet och även försäkra detsamma. Allt annat är en skenförsäkring. Enligt killen på bilsport så gör man numera utredningar regelmässigt då föraren inte är densamma som försäkringstagaren.

Att en enstaka gång låna ut ett fordon är nåt helt annat, det var ju inte det vi diskuterade.
För min del avslutar jag denna diskussion då jag pratar om skenförsäkringar och du nåt annat.

Invalido

Guest
Ja stöddig vet jag inte men jag har rätt. Ringde faktiskt till bilsport som du tyckte jag skulle och dom gav mig rätt. Att ställa hojen på morsan för att få lägre kostnad är ett försäkrat intresse som dom kallade det. Tydligen branschens namn på skenförsäkring. Försäkringen gäller inte då oavsett vad som står i försäkringsbrevet.

Den som brukar fordonet skall äga fordonet och även försäkra detsamma. Allt annat är en skenförsäkring. Enligt killen på bilsport så gör man numera utredningar regelmässigt då föraren inte är densamma som försäkringstagaren.

Att en enstaka gång låna ut ett fordon är nåt helt annat, det var ju inte det vi diskuterade.
För min del avslutar jag denna diskussion då jag pratar om skenförsäkringar och du nåt annat.
jag menar att tjejen ej gjort fel..vilkoren var att man skulle vara +40 år eller tjej, hon är tjej...
hade det nu varit en kille som var under 40år så hade de varit en skenförsäkring.
o att du ringt dit tror jag inte ett smack på:D
min polare e 50år o jag var 31 år
för att försäkringen skulle gälla var vi tvugna att sätta en +30 försäkring annars hade jag ej fått köra o ingen försäkring mer än trafikförsäkringen hade gält.

har kört av vägen med hojen o hade inga problem med försäkringsbolaget då dom ansåg att den är ju rätt försäkrad ;-) då den var försäkrad för alla över 30..
o ja vi pratar om samma sak .

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jo, du jag har ringt. Har lite att göra idag och du lät så säker på din sak så jag tänkte att jag kanske hade missuppfattat. Man skall inte vara så tjurig att man inte kan ändra sig om man har fel. Så du kan lägga ner antydningen om att jag inte har ringt, för det har du ingen koll på alls utan du fiskar bara...

Men jag hade rätt enligt deras kundtjänst. Kanske du ska ringa och prata med dom själv?

Fråga om det är okej att sätta hojen på morsan för att få en 40+ tjejförsäkring?

Oavsett om man är dotter och tjej så är man i princip oförsäkrad. Försäkringen gäller inte om detta uppdagas. Killen på kundtjänst lät VÄLDIGT säker på detta och verkade kunna detta med försäkringar.

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Jo, du jag har ringt. Har lite att göra idag och du lät så säker på din sak så jag tänkte att jag kanske hade missuppfattat. Man skall inte vara så tjurig att man inte kan ändra sig om man har fel. Så du kan lägga ner antydningen om att jag inte har ringt, för det har du ingen koll på alls utan du fiskar bara...

Men jag hade rätt enligt deras kundtjänst. Kanske du ska ringa och prata med dom själv?

Fråga om det är okej att sätta hojen på morsan för att få en 40+ tjejförsäkring?

Oavsett om man är dotter och tjej så är man i princip oförsäkrad. Försäkringen gäller inte om detta uppdagas. Killen på kundtjänst lät VÄLDIGT säker på detta och verkade kunna detta med försäkringar.

Enligt bilsport & MC 40+ försäkring:
"Mc:ns ägare och förare ska ha fyllt 40 år eller fylla 40 år under kalenderåret. Tjejer oavsett ålder får även köra mc:n. Föraren och passageraren ska alltid använda av oss godkänd skyddsutrustning dvs lagstadgad hjälm, förstärkta mc-stövlar, mc-handskar och mc-kläder med förstärkta axlar, knän och armbågar."

Enligt bilsport & MC Tjej försäkring:
"Mc:ns ägare och förare ska vara tjej.Killar som har fyllt 40 år eller fyller 40 år under kalender året får även köra mc:n. Föraren och passageraren ska alltid använda av oss godkänd skyddsutrustning dvs lagstadgad hjälm, förstärkta mc-stövlar, mc-handskar och mc-kläder med förstärkta axlar, knän och armbågar."

Så står det iaf. på deras hemsida.. Kan inte förstå varför deras support skulle säga helt fel? Kanske han/ni missuppfattade varandra eller han kanske inte hade så bra koll? Enligt deras hemsida så har hon inte skenförsäkrat iaf. :va

EDIT: Iof så kan de kanske klassas som skenförsäkring om hon tecknat Tjej försäkringen, då det inte står något om andra tjejer får köra den.. Bara killar som är 40+ får köra den också.. Men tror inte det skulle vara så att inga andra tjejer mer än ägaren får köra, men andra killar 40+ får köra? :va

Fortfarande; 40+ försäkringen är iaf INTE skenförsäkrad enligt deras hemsida och regler.

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Enligt bilsport & MC 40+ försäkring:
"Mc:ns ägare och förare ska ha fyllt 40 år eller fylla 40 år under kalenderåret. Tjejer oavsett ålder får även köra mc:n. Föraren och passageraren ska alltid använda av oss godkänd skyddsutrustning dvs lagstadgad hjälm, förstärkta mc-stövlar, mc-handskar och mc-kläder med förstärkta axlar, knän och armbågar."

Enligt bilsport & MC Tjej försäkring:
"Mc:ns ägare och förare ska vara tjej.Killar som har fyllt 40 år eller fyller 40 år under kalender året får även köra mc:n. Föraren och passageraren ska alltid använda av oss godkänd skyddsutrustning dvs lagstadgad hjälm, förstärkta mc-stövlar, mc-handskar och mc-kläder med förstärkta axlar, knän och armbågar."

Så står det iaf. på deras hemsida.. Kan inte förstå varför deras support skulle säga helt fel? Kanske han/ni missuppfattade varandra eller han kanske inte hade så bra koll? Enligt deras hemsida så har hon inte skenförsäkrat iaf. :va

EDIT: Iof så kan de kanske klassas som skenförsäkring om hon tecknat Tjej försäkringen, då det inte står något om andra tjejer får köra den.. Bara killar som är 40+ får köra den också.. Men tror inte det skulle vara så att inga andra tjejer mer än ägaren får köra, men andra killar 40+ får köra? :va

Fortfarande; 40+ försäkringen är iaf INTE skenförsäkrad enligt deras hemsida och regler.

Detta börjar bli lite pinsamt, vet inte riktigt hur jag ska förklara längre...

Den som brukar hojen skall vara den som står på försäkringen. Att försäkra hojen på farsan eller morsan för att få lägre premie är ett fenomen som kallas för ett försäkrat intresse. Det betyder att även om hon möjligtvis ska få låna hojen enligt regelverket från morsan så är hojen juridiskt sett oförsäkrad om det upptäcks. Kallas för skenförsäkring, på slang. Ingen ersättning utgår om det upptäcks, inte ens för trafikdelen enligt killen på bilsport. Det tror jag visserligen han har fel, i men ändå, bilsport kan ha hårdare regler än andra.

Vad är det som är så svårt att förklara när det gäller att man försäkrar de saker man brukar själv?

Att fippla med morsan och farsan som ägare på en hoj man själv har köpt och kör med är inte bra för oss andra. Kan man inte betala försäkringen själv bör man köpa en annan hoj anser jag. Månge med mig är ju trots allt lite less på att skjuta till pengar till detta fenomen.

Jag kan återigen säga att det finns värre saker under vår herres sol, så detta är väl inget att hetsa upp sig för. Men solklart är ju att alla vi andra får vara med och skjuta in pengar för att detta ska gå jämt ut. Skenförsäkringar gynnar den som gör det men drabbar kollektivet eftersom premien blir för lågt satt mot risken som den är beräknad. Det jag menade, och som jag fortfarande står för, är att: "visst, låt gå". Men kom för fasiken inte sen och gnäll på andra som orsakar eller riskerar att orsaka högre kostnader för oss alla i premier. Det är förfan sådan dubbelmoral att det nästan är pinsamt.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Detta börjar bli lite pinsamt, vet inte riktigt hur jag ska förklara längre...

Den som brukar hojen skall vara den som står på försäkringen.
Den där biten ska normalt räcka.

Att försäkra hojen på farsan eller morsan för att få lägre premie är ett fenomen som kallas för ett försäkrat intresse. Det betyder att även om hon möjligtvis ska få låna hojen enligt regelverket från morsan så är hojen juridiskt sett oförsäkrad om det upptäcks. Kallas för skenförsäkring, på slang. Ingen ersättning utgår om det upptäcks, inte ens för trafikdelen enligt killen på bilsport. Det tror jag visserligen han har fel, i men ändå, bilsport kan ha hårdare regler än andra.
Hon kan faktiskt låna hojen av sin mor och fortfarande vara försäkrad under förutsättningen att mamman är den som kör mest på hojen. Kör däremot mamman inte alls så är det skenförsäkring.

Jag har en 30+ försäkring och det står klart och tydligt i mina villkor att jag kan låna ut den till en 18årig tjej om jag vill. Men det är viktigt att notera att det handlar om ett enstaka lån, inte att tjejen lägger mer mil på den än jag gör.

Jag tror det är denna sista del som de flesta blir lite förvirrade av.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Herregud vad många det är som inte begriper vad skenförsäkring innebär.

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Det var inte längesedan någon här på forumet lade upp bilder på sin egenmonterade barnstol (model cykelstol) för sin dotter på cutsen på sin Fireblade. Jag personligen tycker det är bra mycket värre än nån som tar en tur i t-shirt/shorts. Men som sagt, for each his own.
Det är väl inte så troligt att originalinlägget låg och knäskrapade i kurvorna i t-shirt/shorts med sin dotter bakpå...

Är det ok enl. dig att ha en cykelstol på cykeln med barn i? Vart går gränsen? En cykel är ju potensiellt lika farlig som en motorcykel. Gör inte barnet illa sig när det slår i baken eller blir klippt i sidan av en bil?

Vad har ni förresten på er när ni cyklar? Heltäckande klädsel eller shorts och t-shirt?

Om man kör motorcykel på bara 30 och 50-sträckor, är det ok med jeans och långärmad t-shirt då?

Get my drift??

Last edited:

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Det är sååå mysigt att glida runt i badbrallor å tofflor! Har man hjälm känner man ju inte vinden i håret, kan ju lika gärna åka bil isf! :)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...