Hur "extrem" är en R1 -03a..

V-twin

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2003
Hoj
Kawasaki Zx6r 2013
Letar efter mc och har tittat lite på R1an årsmodell -02 och-03,min fråga är hur "extrem" är en sån cykel? Förknippar dom mest med bakhjulsåka osv,för mig blir det några bankörningar per säsong,men mest kommer den gå på krokiga småvägar.Man vill ju inte sitta och vara på helspänn när man är ute och kör.Har tidigare ägt VTR och ZX9R,så vad tror ni som åkt eller åker R1a,kan den bli för kul att köra om man inte passar sig eller funkar den till lugnare körning också?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Den passar fint fint !

Dark_Messenger

Guest
R1 är mångsidig. Den funkar till både bus och brassa helvet i 300. Som alla sportmoppar blir den tröttsam om den inte körs någorlunda aktivt men långtifrån så jobbig som cbr eller gixxer tycker jag.

Kliv upp till -04 så får du ett mycket trevligare chassi dock.

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
R1 bästa cykeln till allt :) nja köra långsamt ingen höjdare för ryggen beror på din längd dock jag e 187cm komforten e sådär när man fis kör

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
From som ett lamm om man vill det. Inga problem att fis-köra. Går såinnihelvete när man vill det :).

Är 186cm och har inga som helst problem med ont i ryggen. Bara körkortet som sitter löst men det ingår i konceptet.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Tycker inte den är extrem alls... Hade gärna sett att den va lite mer vild! Brassar du helvette så går den väl inte så mycket fortare än typ 270 original drevat tror jag..

Ofrivilliga wheelies kan du typ bara få på ettan om du vrider rullen fullt men så är det väl på dom flesta hojjar.. Har kört drygt 600 mil gata och en bandag i sommar och har bara gott att säga om den! :tummenupp

Visst en nyare hoj är bättre men för pengarna är den kanon!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Väldigt lugn och stillsam om man touringåker och med bra chassi. Hyfsat bekväm för långåka också. Trevligast är det dock när man kan sträcka ut lite (en bit över "motorvägsfart") så att fartvinden avlastar armarna och ryggen en aning. En stort plus för de dubbla lysena fram - byter man till s.k. 60+ lampor får man klassledande belysning på både hel- och halvljus (bra nu när det mörknar på fort på kvällarna).

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Behaglig och smidig hoj. Tycker den passar både till aktiv och lugn körning. Jag gled då runt rätt så mycket med min och upplevde aldrig att den blev jobbig att köra. Snygg är den också (särskilt den blåa). Köp.

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag har haft 2st R1 -02 körde strax över 5.500mil med dom och jag har inga direkta klagomål. (är 1.86lång) Jag körde som längst 75mil i sträck på en dag. Man sitter inte direkt bekvämt, men det funkar faktiskt riktigt bra för att vara en sporthoj! att den fungera bra som bushoj samt smiska lite bana behöver man väl inte nämna..

Äldre R1:eek:r sitter man lite sämre på (mitt tycke) och nyare är "alltid" lite bättre, men nyare innebär också att priset stiger...

Jag skulle klassa R1 -02/-03 som ett bra köp :tummenupp

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Min är nerdrevad så den gör väl runt 260 mätarfart, men enligt "fabriksuppgifter" ska den väl göra strax över 270..

Men?
Drevar du ner en hoj (mindre framdrev/större bak) så får motorn lättare att varva ur på högsta växeln. Allså borde du bottna mätaren och lite till enkelt, och om du bara ser 260 på mätaren med en nerdrevad hoj är det något väldigt fel. Är du säker på att du hittade den sjätte växeln?

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Gör dem verkligen inte mer än 270 ? Jag menar min gamla 600:a gör ju 250 mätarfart då. Känns som ett en R1 -03 borde göra minst 280 ?!

tobbe1

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2004
Hoj
Z1000
Men?
Drevar du ner en hoj (mindre framdrev/större bak) så får motorn lättare att varva ur på högsta växeln. Allså borde du bottna mätaren och lite till enkelt, och om du bara ser 260 på mätaren med en nerdrevad hoj är det något väldigt fel. Är du säker på att du hittade den sjätte växeln?

tänk om, tänk rätt

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...