Hur "extrem" är en R1 -03a..

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Jag trodde de fixade det till 02:ans modell?

Möjligt att det är bättre än på tidigare årgångar, men det är fortfarande ett vanligt problem på 02-03 när det börjar bli lite mycke hårda mil. tvåan och sexans drev och nån växelförare brukar det va som ryker.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Måste iofs tillstå att jag missade delen med mätarfart. Då hade jag ju inte behövt göra en hel utläggning om varför en nerdrevad hoj har lägre topphastighet. :huvet

Bra, då är vi överrens om att både Tobbe1 och Putte har en del kvar att förklara. Men tack för förklaringen iallafall, det var säkert någon som lärde sig något.

Spelar det EGENTLIGEN någon roll hur fort hojarna går, eller det är bara den höga ballfaktorn/skrytfaktorn man vill åt ?. Är det verkligen så skönt och ila fram i 280-300 Km/h ?. Precis som när småpojkarna kommer fram och stirrar på hojen. Så säger dom.....cool hoj, hur fort kan den köra ?

Jag brukar inte svara med någon siffra när kids frågar hur fort den går. Jag brukar bara pekar på valfri tvåcylindrigt glidarhärke och säga att min går mycket fortare än den.
Hur fort går din hoj?

Last edited:

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Bra, då är vi överrens om att både Tobbe1 och Putte har en del kvar att förklara. Men tack för förklaringen iallafall, det var säkert någon som lärde sig något.

Jag brukar inte svara med någon siffra när kids frågar hur fort den går. Jag brukar bara peka på valfritt tvåcylindrigt glidarmärke, och säga att min går mycket fortare än den.
Hur fort går din hoj?
Ganska ointressant hur fort min hoj går. Men hade jag velat,kunde jag väl tunat upp den lite.

Last edited:

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
03:an går riktigt bra, Har inte provat på bana än tyvärr.
"Extrem" eller inte, tycker själv att det är bra drag i den & max-hastigheten duger gott och väl (typ 250+)
Blir dock lite trött i armarna/axlar av att åka sakta/statskörning, behöver komma upp i ca:130 för att vinden ska hjälpa till, då är det riktigt skönt:tummenupp

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Äger en 03'a och äkte själv twin tidigare (TL1000). Fungerar väldigt bra som "sporthoj allround". Dock som de flesta lite jobbig vid mycket stadskörning samt riktigt snirkliga vägar (som slår knut på sig själv) där man pendlar mellan 60-100 km/h.
Lättsvängd, stark och väldigt neutral.

Att skjutsa är dock inge vidare. Gillar du det köp hellre en ZX9R.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
R1 är världens bästa hoj.
Av de fyra som ens tåls att jämföras med alltså.
Jag är 197cm, och väger 100 kg (stenhård).
Så jag vet vad snackar om.
Man kan köra som fan över allt.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
-02 -03 tycker jag inte är prisvärd antingen köper man en gammal häck eller så går man upp till -04.

_Grinchen_

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Kawa ZX-9R
Men?
Drevar du ner en hoj (mindre framdrev/större bak) så får motorn lättare att varva ur på högsta växeln. Allså borde du bottna mätaren och lite till enkelt, och om du bara ser 260 på mätaren med en nerdrevad hoj är det något väldigt fel. Är du säker på att du hittade den sjätte växeln?
Skojjar du eller?
En nerdrevad hoj går alltid långsammare...
Förstår nog inte riktigt hur du tänker......

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Skojjar du eller?
En nerdrevad hoj går alltid långsammare...
Förstår nog inte riktigt hur du tänker......
Drevar du hojen mindre fram eller större bak får du mer glädjemätare och enklare att bottna mätaren så den visar 299kmh, sen går den inte alltid långsammare alla hojar orkar inte dra till varvbryt på sista växeln.

_Grinchen_

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Kawa ZX-9R
Jag vet inte, är jag rolig?

Jag har förklarat i tråden hur jag resonerar och du kanske inte vet att hastighetsmätaren drivs på utgående axel.

Ok, isåfall har du med all säkerhet RÄTT.:tummenupp
Då får jag be om ursäkt för mitt inlägg. Själv har jag en äldre hoj där hastighetsmätaren (tror jag) drivs på framhjulet...
Jag tänkte Logik och inte hur hastighetsmätaren tar sina värden.. eller aah du förstår mig säkert... Eller?

Aja. Sorry iaf!!!
:huvet

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...