Hur "extrem" är en R1 -03a..

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Tycker inte den är extrem alls... Hade gärna sett att den va lite mer vild! Brassar du helvette så går den väl inte så mycket fortare än typ 270 original drevat tror jag..

Ofrivilliga wheelies kan du typ bara få på ettan om du vrider rullen fullt men så är det väl på dom flesta hojjar.. Har kört drygt 600 mil gata och en bandag i sommar och har bara gott att säga om den! :tummenupp

Visst en nyare hoj är bättre men för pengarna är den kanon!

270... Du är ju tappad dude det gör min Daytona 675, vad tror du R1an gör DÅ liksom!!!

Klant dra en påse över huvudet och in i skamvrån med din Lifan!

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
270... Du är ju tappad dude det gör min Daytona 675, vad tror du R1an gör DÅ liksom!!!

Oooh, säg att du skämtar på ett väldigt dåligt vis nu?

Edit: Jag är fortfarande intresserad av hur Tobbe1 menar att jag borde tänka om. Jag klarar inte "omtänkningar" när jag vet att jag har rätt.

Nicotin

Guest
folk får ju börja skilja på mätarfart och verklig fart..:tummenupp

Dark_Messenger

Guest
Tjejens -98 går att dra mätaren ut på och nyare flåsar på ännu bättre. Jag kör med en kugg ner fram så toppfarten är lägre men om en -98 går att dra ut fullt med originaldrevning lär en -05a göra det också. Antingen kryper ni inte ihop tillräckligt eller så är något fel på era hojar. Vad den "verkliga" farten är har jag ingen aning om men en gissning vid originaldrevning är 280 kanske?

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Hade en R1:a 03:a innan.

Funkade juh men inte så rolig hoj. Kassa bromsar, klent register en triumph 675 hänger juh på haha (vet av egna erfarenheter)

Men till det du ska ha den till funkar den nog fin fint, jag menar allt är väl bättre än en VTR haha :D

///Micke

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
ZX10R
En -03 ligger nära en -04 i pris.. Då är det bättre att köpa en -04 och frammåt.

En äldre R1 är dock riktigt prisvärd om man inte vill ha det värsta !

Den är extremt lättkörd, då den är stadig men mycket lättsvängd jämfört med samtida konkurrenter och sist men inte minst en underbar motorkaraktär !

Många föreslår att man ska ha en 600:a men då missar man det sköna vridet i en 1000 kubikare. En R1 svänger - jag lovar !!

För mer erfarna förare är den också underhållande då det går att smacka på riktigt rejält ut ur böjarna tack vare den något lägre motoreffekten!!

Försäkring är riktigt rimlig (dels pga ålder och tack vare den lite lägre effekten). En hoj från -04 och frammåt åker upp ett ANTAL 100 lappar i månaden.

Bästa argumentet är dock priset, då det är riktigt bra prestanda och underhållning för det priset !!

..och NEJ, en 675 hänger för det mesta INTE med en R1. :arsele

Ps

Kolla in den här vettja :D

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=22079

Micke

Last edited:

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Går inte en R1 02-03 cirka 280kmh verklig fart är den trasig...eller har en fet pilot med för mycket luftmotstånd som inte vågar hålla fullt tillräckligt länge. Mätarfart cirka 295-299kmh.

Vanligt fel är att kopplingen slirar i hög fart utan att man direkt märker nåt fel annat än att det går för sakta vid fullvarv. Åtgärdas enklast med en Barnet tryckplatta med riktiga fjädrar.

Svaga punkter är att tvåans växel hoppar pga slitna klackar på drev samt krokig växelförare.

Frambromsarna funkar okej sålänge man inte är för klen i fingrarna, man får trycka hårdare än på modernare hojar.

En rolig hoj om man uppdaterar den med ett Acra helsystem i titan och power-commander ger bättre kraft i höga farter annars märks det inte så mycket.

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15

Vad är ditt problem? Har suttit och läst dina otrevliga inlägg i flera trådar. Du verkar vara ett riktigt stolpskott killen, ska du fortsätta va otrevlig och spela häftig finns andra forum att hänga på.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Men?
Drevar du ner en hoj (mindre framdrev/större bak) så får motorn lättare att varva ur på högsta växeln. Allså borde du bottna mätaren och lite till enkelt, och om du bara ser 260 på mätaren med en nerdrevad hoj är det något väldigt fel. Är du säker på att du hittade den sjätte växeln?

Eftersom ingen annan förklarat för dig varför du har fel så gör jag det.

Om du drevar ner (mindre fram/större bak) så kommer man visserligen upp i maxfarten snabbare. Men maxfarten blir lägre. Exempel:

Normalhoj: 280km/h vid 12000 varv, 25 sekunder att nå 280kmh/12krpm
nerdrevad: 270km/h vid 12000 varv, 20 sekunder att nå 270kmh/12krpm

Slutsats: eftersom man på min exempelhoj (siffrorna är fiktiva för att demonstrera exemplet) inte kan varva mer än 12kprm så blir alltså toppfarten lägre, men man når den snabbare. En nerdrevad hoj har ju "lägre hastighet per varvtal".

Hoppas det blev rätt nu, annars ser jag rätt fånig ut :)

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Haha, utvecklingsstörda pojke. Du fattar väl att det är skillnad på mätarhastighet och riktig hastighet. Topphastighet enligt regbeviset på en R1 -03 är ca 275 km/h. Min gick 299 km/h enligt mätaren, men skulle jag ha mätt med GPS skulle det visat 270-275 km/h. Din hoj går alltså inte 270 km/h bara för att det står så på mätaren.

Jag hoppas du är ett troll. Överanvändning av utropstecken är för övrigt ett säkert tecken på trasig DNA-stege.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
provade idag, 285km/t innan varvstoppet nerdrevad en kugg fram, fick den dessutom bänkad på Yamahacenter idag, 136 pållar på hjulet helt original med endast rör på, :yoparty

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Eftersom ingen annan förklarat för dig varför du har fel så gör jag det.

Om du drevar ner (mindre fram/större bak) så kommer man visserligen upp i maxfarten snabbare. Men maxfarten blir lägre. Exempel:

Normalhoj: 280km/h vid 12000 varv, 25 sekunder att nå 280kmh/12krpm
nerdrevad: 270km/h vid 12000 varv, 20 sekunder att nå 270kmh/12krpm

Slutsats: eftersom man på min exempelhoj (siffrorna är fiktiva för att demonstrera exemplet) inte kan varva mer än 12kprm så blir alltså toppfarten lägre, men man når den snabbare. En nerdrevad hoj har ju "lägre hastighet per varvtal".

Hoppas det blev rätt nu, annars ser jag rätt fånig ut :)

Ja, nu ser du fånig ut.
Hastighetsmätaren drivs på utgående axel och därför är mätarfarten densamma vid varvstoppet på högsta växeln, oavsett drevning. Skillnaden borde ju vara att den inte orkar varva ut med standard utväxling men det gör den om du drevar ner. Du ser att inlägget jag citerar står det tydligt "mätarfart". Hade han skrivit gps-eller annat skulle jag inte reagerat.
Ett aber är ju om mätaren inte går längre än till 299 men det är ju inte begränsningen här.
Är du med mig eller mot mig nu? :)

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
Hmmm
Har för mig att man ska dra bort 10% på vad som står på mätaren.
Nu ska jag inte säga att det är så men....

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Ja, nu ser du fånig ut.
Hastighetsmätaren drivs på utgående axel och därför är mätarfarten densamma vid varvstoppet på högsta växeln, oavsett drevning. Skillnaden borde ju vara att den inte orkar varva ut med standard utväxling men det gör den om du drevar ner. Du ser att inlägget jag citerar står det tydligt "mätarfart". Hade han skrivit gps-eller annat skulle jag inte reagerat.
Ett aber är ju om mätaren inte går längre än till 299 men det är ju inte begränsningen här.
Är du med mig eller mot mig nu? :)

Måste iofs tillstå att jag missade delen med mätarfart. Då hade jag ju inte behövt göra en hel utläggning om varför en nerdrevad hoj har lägre topphastighet. :huvet

Last edited:

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Spelar det EGENTLIGEN någon roll hur fort hojarna går, eller det är bara den höga ballfaktorn/skrytfaktorn man vill åt ?. Är det verkligen så skönt och ila fram i 280-300 Km/h ?. Precis som när småpojkarna kommer fram och stirrar på hojen. Så säger dom.....cool hoj, hur fort kan den köra ? Enl min åsikt, är ett fett vridmoment mer värt. Vet folk som har haft Bla 600:eek:r och 675:eek:r, men tröttnat Pga för lite vrid. Men självklart varierar åsikterna......

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...