Hur få ut avbruten oljeskruv till växellådan på CRF 450?

cobrakaj

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
KX 450F-10 , KX 250F-10
Är lite osäker var på andra sidan som skruven sitter. Jag tog en bild (som kanske blev lite suddig) så kanske nån kan peka vars den är. Vill ju inte börja borra och ha mig på fel ställe.

Där jag ritat en röd pil sitter det nåt som ser ut som slutet på en skruv. Är det den? Till vänster är ett hål som är lika stort, fast jag kan inte se om det sitter nånting där inne.

Ta av vxl spaken, sen drar du ut hela vxl spaksaxeln.I ändan på vxl föraren (som sitter på vxl spaks axeln) så går det in en tapp, på den tappen ligger en lös bricka. se till så den inte ramlar av, den ligger lös. När du fått ut axeln ser du oljepluggs bulten längs ner på botten av kåpan, i ``vinkeln´´ om du förstår vad jag menar.Du behöver inte vara rädd för att dra ut axeln, bara du håller koll på brickan.Är inte säker på att det går att ta ut den avbrutna delen den vägen, möjligt att du får ta den den andra vägen pga att den sitter så nära botten på kåpan. Men det ser du nog när du hittat var den sitter.:tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Är inte säker på att det går att ta ut den avbrutna delen den vägen, möjligt att du får ta den den andra vägen pga att den sitter så nära botten på kåpan. Men det ser du nog när du hittat var den sitter.:tummenupp

Troligen måste den ut den vanliga vägen eftersom den är ogängad en bit. Även om den gått av så att det är gängor hela vägen på stumpen hade jag tagit ut den "rätt" väg för att inte skada gängorna. Änden där brottet skett kanske inte är så snygg och blockhalvorna är inte direkt hårda. Om det är möjligt utan att stumpen blir kvar i lådan vill säga...
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Är det den här axeln jag ska bort med (den jag markerat blå)? Om man mäter upp från andra sidan så borde skruven sitta ungefär där jag satt den röda cirkeln.
 

Bifogat

  • S6300728.JPG
    S6300728.JPG
    120 KB · Visningar: 171
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Finns det nån anledning varför skruven är så lång förresten? Tänkte ifall man bara kunde gänga där den går in och sätta dit en kortare skruv.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Problemet om jag måste ta ut den rätt väg är att den sitter ju ungefär 5 cm in i motorn och hålet in ser ut som bilden visar. Omöjligt att se nånting när man borrar med andra ord. Skruven lär ju för övrigt sitta ganska hårt eftersom den gick av för att den skruvades åt för hårt.
 

Bifogat

  • S6300730.JPG
    S6300730.JPG
    102.1 KB · Visningar: 164

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Frågan är om det är en så bra ide att borra i blocket för att få ut skruven. Tanken jag hade var att hålet där den är gängad skulle varit genomgående och man skulle tagit skruven den vägen. Det var som sagt ett långskott.

Jag hade nog bitit ihop och spräckt motorn, bytt lager och kolv på samma gång...genvägar brukar sällan bli något vidare. Om det skulle vara så att en kortare plugg funkat skulle det nog varit så från början, den långa skruven håller ju ihop blockhalvorna och det är säkert så av en bra anledning.

Sen känns det väl lite sådär med en "lös"skruv i lådan, om den skulle lossna tar det antagligen tvärstopp och det är ju inge vidare på en crossbana:skrämd
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Ja, det lutar väl mer och mer åt att ta isär hela motorn. Tanken var väl först att bara lämna in hela skiten till en mekaniker om det inte fanns nåt enkelt sätt att få ut skruven (eftersom den som drog av skruven får stå för kostnaderna). Men det lät ju som att det skulle bli jävligt dyrt. Den jag pratade med pratade om arbetskostnader på 2500+ och sen blir det ju typ 1200 kr till för alla packningar. I slutändan landar väl säkert allt på över 4000 kr.

Man skulle väl kunna försöka själv med hjälp av verkstadshandboken, fast jag vet inte riktigt om jag vågar. Man har ju hört om dom som gjort fel med kammarna och pajat hela motorn när dom startat den. Sen krävs det väl säkert en massa specialverktyg som jag inte har.

Hur svårt är det för en nybörjare att fixa en motorrivning? Har väl typ bara skruvat lite i 2-taktare förut, fast egentligen inte särskilt mycket där heller. Det här med kammar och ventiler kan jag inte ett skit om. Det skulle väl va kul att lära sig, fast man önskar man hade nåt billigare objekt att öva på.

Får väl fundera lite på det här. Lämna in eller göra själv.. Fan att ett sånt litet problem ska sluta med det här.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45

Man skulle väl kunna försöka själv med hjälp av verkstadshandboken, fast jag vet inte riktigt om jag vågar. Man har ju hört om dom som gjort fel med kammarna och pajat hela motorn när dom startat den. Sen krävs det väl säkert en massa specialverktyg som jag inte har.

Hur svårt är det för en nybörjare att fixa en motorrivning?

Det är inte direkt svårt, se till att ha god ordning och rent och snyggt omkring dig. Delar som hör ihop lägger du i påsar, kanske fota lite under arbetet, ta det lugnt och fint så ska det inte vara några problem. Svänghjulsavdragare och momentnyckel är det enda utöver det vanliga jag använder. Hondas bok är väldigt bra och lättförståelig, den har man mycket hjälp av första gången.

Något att tänka på angående uppstartshaveri; dra alltid runt motorn med ett spärrskaft redan på bänken och kolla märkningar en gång extra. På så vis är du säker på att ventiler inte krockar med kolven innan start.
 

cobrakaj

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
KX 450F-10 , KX 250F-10
Är det den här axeln jag ska bort med (den jag markerat blå)? Om man mäter upp från andra sidan så borde skruven sitta ungefär där jag satt den röda cirkeln.

OK, nu tar vi det lite lungt! Riva motorn och renovera.....
Nu har du fått bort vxl spaks axeln så nu behöver du inte demontera mer. Nu måste du se bulten, den måste vara ungefär där du ritat.När du hittat bulten så kommer du åt att borra ett hål, och sen knackar du in en lång torx nyckel. Sedan skruvar du medsols så att bulten gängas tillbaka i det avbrutna hålet. ALLTSÅ behöver torx nyckeln vara lite längre än oljepluggs bulten så att den räcker igenom motorn och du kan få tag i den avbrutna bulten på vxlspaks sidan.Lite svårt att förklara hoppas du förstår.....föresten du har PM....:D
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det är lättare än man tror. Har inte ens renoverat en handfull motorer o lyckades med ytterst lite hjälp renovera min CRF motor i våras.

Men, kosta på dig en riktig svänghjuls avdragare för motorn (finns som Honda orginal tillbehör) eller låt ngn som har en fixa det. Lätt att skada oljekanalen i storänden på veven annars.

Balansaxeln sitter oxå draget med ngt specialverktyg. Men detta klarar man sig utan. Brukar inte vara så hårt dragen. Jag använde ett verktyg jag tyvärr inte kan namnet på, men det ser ut som ett V med små piggar inåt i varje ände. Sen klämmer man ihop det med t.ex. en svetstång.
Tappa inte heller bort den sprint som håller oljepumps drevet (i plast) vid svänghjuls sidan som jag gjorde. Lätt att göra en ny men störande :)

F.ö är det så djävla dumt så att det inte går byta vänster ram lager. Eller inte hela iaf. Innerbanan är pressad på axeln & går ej köpa löst.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45

Men, kosta på dig en riktig svänghjuls avdragare för motorn (finns som Honda orginal tillbehör) eller låt ngn som har en fixa det. Lätt att skada oljekanalen i storänden på veven annars.

Balansaxeln sitter oxå draget med ngt specialverktyg. Men detta klarar man sig utan. Brukar inte vara så hårt dragen. Jag använde ett verktyg jag tyvärr inte kan namnet på, men det ser ut som ett V med små piggar inåt i varje ände. Sen klämmer man ihop det med t.ex. en svetstång.

Och använd INTE mutterdragare när du ska lossa/dra åt svänghjulet. Veven är rätt skör på den sidan då det går en oljekanal till storändan på staken i mitten. Inte helt ovanligt att de går av isf.

När jag ska lossa balansvikten brukar jag ställa en 22mm (har jag för mig)blocknyckel i spåren och vrida med en skiftnyckel på blocknyckeln.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
OK, nu tar vi det lite lungt! Riva motorn och renovera.....
Nu har du fått bort vxl spaks axeln så nu behöver du inte demontera mer. Nu måste du se bulten, den måste vara ungefär där du ritat.När du hittat bulten så kommer du åt att borra ett hål, och sen knackar du in en lång torx nyckel. Sedan skruvar du medsols så att bulten gängas tillbaka i det avbrutna hålet. ALLTSÅ behöver torx nyckeln vara lite längre än oljepluggs bulten så att den räcker igenom motorn och du kan få tag i den avbrutna bulten på vxlspaks sidan.Lite svårt att förklara hoppas du förstår.....föresten du har PM....:D

Det finns inget hål för skruven på den sidan som kopplingskorg och allt sitter på. Menar du att jag ska borra hål i blocket från den sidan? Isf är väl risken enorm att jag missar lite. Jag har demonterat som på bilden i inlägg #23. Jag ska alltså inte bort med axeln ovanför skruven (axeln som jag markerat med blå ring i inlägg #23)? Som det är nu så kan jag inte se skruven hur jag än tittar. Den har ju gått av så att inget sticker ut från väggen på motorblocket som den är gängad i.

Nu är det svårt att se där inne, fast det ser ut som att skruven (när den är hel) först går genom nån typ av kanal och sen in i gängorna på motorblocket. Den borde alltså inte ramla ner i motorn om man fick bort den från gängorna. Men den verkar sitta hårt som satan och det är jävligt svårt att se vad man gör.
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det finns inget hål för skruven på den sidan som kopplingskorg och allt sitter på. Menar du att jag ska borra hål i blocket från den sidan? Isf är väl risken enorm att jag missar lite. Jag har demonterat som på bilden i inlägg #23. Jag ska alltså inte bort med axeln ovanför skruven (axeln som jag markerat med blå ring i inlägg #23)? Som det är nu så kan jag inte se skruven hur jag än tittar. Den har ju gått av så att inget sticker ut från väggen på motorblocket som den är gängad i.

Jag minns inte helt hur det ser ut. Men skruven går ju hela vägen över till kopplingssidan. Borde gå få tag på den där som folk säger. Du lär alltså få ta bort hela högerkåpan där o inte bara lilla för kopplingen. Det är ju oxå ända sättet för att ta ut växelaxeln.

Edit: Hålet strax höger om växelaxeln, är det inte där inne den sitter?
fråga två. Hur bar ni er egentligen åt för att dra av den? Det är ju en m8:a!? Oavsett skulle jag ju kunna sätta en peng på att gängerna totalskurit.
 
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag minns inte helt hur det ser ut. Men skruven går ju hela vägen över till kopplingssidan. Borde gå få tag på den där som folk säger. Du lär alltså få ta bort hela högerkåpan där o inte bara lilla för kopplingen. Det är ju oxå ända sättet för att ta ut växelaxeln.

Jag har demonterat som på bilden i inlägg #23. Borde jag inte se nåt hål då ungefär där jag ritat den röda cirkeln? Där finns ingenting. Eller ska jag bort med ännu mer grejer?

Är växelaxeln den axel som jag redan tagit bort på bilden (alltså den som växelspaken sitter fast på), eller är det den som sitter ovanför där hålet till skruven borde vara (den axel jag markerat med blå cirkel på bilden)?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kolla hur bulten går in i förhållande till växelaxlen ...som ja är den axel du demonterat som löper genom hålet till vänster om där du ritat.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Rent generellt kan det vara ide att köpa en Väntervriden borr med 3 skär , dyr men bra och borrar man då med vänster gång på maskinen händer det att den avbrytna bulten gängar ut sig, Och om inte kan man ny slå in ett passande verktyg t ex en insexnyckel Lr en tap för att sen veva ut bulten med hjälp av den
Vet inte om det kan vara nått för dig men....
 
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Edit: Hålet strax höger om växelaxeln, är det inte där inne den sitter?
fråga två. Hur bar ni er egentligen åt för att dra av den? Det är ju en m8:a!? Oavsett skulle jag ju kunna sätta en peng på att gängerna totalskurit.

Nej, det finns inget i det hålet. Avståndet från axeln är längre än så på andra sidan. Om man mäter borde skruven sitta ungefär där jag markerat. Cirkeln är centrerad lite högt, skruven borde sitta precis i botten på kåpan. Men avståndet från axeln är rätt. Där finns inget hål.

Den som drog trodde tydligen av nån anledning att den var gängad åt andra hållet, så när vi skulle öppna den så drog han allt han hade åt fel håll (och nej, det är inte jag som döljer mig bakom den andra personligheten).
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hur fan tänker man då? Om ens alls :huvet

Men med tanke på vart den sitter & hur lång den är känns det ju som den ska mynna ut vid kopplingskorgen. Eller rättare sagt den ska det, för hur annars tömmer du oljan där?

Edit: Om jag få fortsätta med min vadslagning så tror jag inte du får ut den genom att borra o slå i bits eller liknande. Svinpitt o andra verktyg skulle jag inte i detta fall ens komma på tanken att använda. Bulten har långa gängor & dom lär ha skurit i aluminiumet & det lär sitta som gjuten där den är.

Bulten löper fritt en bit genom växellådan (annars hade ju oljan stannat där). Har du tur har ju bulten gått av där så det går komma åt & svetsa dit en mutter eller likande. Jag tror ju åker på att klyva motorn. Men genom att titta på bulten du fått ut & mäta på blocket så borde du ju kunna se om detta kommer gå redan nu.
 
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-

Men med tanke på vart den sitter & hur lång den är känns det ju som den ska mynna ut vid kopplingskorgen. Eller rättare sagt den ska det, för hur annars tömmer du oljan där?

Kan det inte vara så att det lilla hålet precis till höger om axeln är till att tömma oljan där?

Om det fanns nåt hål till skruven så borde jag ju kunna se det nu. Som bilderna visar så finns det ingenting där.

Edit: Iofs kanske hålet till höger borde suttit lägre isf.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top