Nu har jag testat borra med Artu borren med halvbra resultat. Problemet va ju en avdragen torx bits på ca 5mm inne i skruven. Jag provade borra med styrning ,,de första 5-8sek hände inget men efter ca 8-10sek började något ge med sig endera borren eller bitsen tänkte vi. Efter ca 12-15sek slutade de hända saker de bara slirade utan att något gav med sig. Drog då ut borren och den va ner nött till 90% dvs nästan inget kvar av skäret men den va underligt nog ovanligt kall?
Men som tur va hade den borrat in närmare 5mm i bitsen. Vi provade då med en vanlig stenborr modell biltema men den tog inget alls. Och en vanlig hss borr tog inget heller. Jag lyckades slipa om borren med vanlig rondell kapskiva och provade borra med lite försiktigare tryck. Då borrade eller fräste den sig in 5mm till med rel fina skärspån som kom ut bet bättre än med fullt tryck och de kändes bättre men där tog de tvärstopp med bara slir som följd och slött skär.Men nu hade borren inte gått ner sig mer den va bara slö!! Jag tordes inte slipa om den en gång till för då skulle skäret bli för bräckligt ute i kanterna. Vi slog in torx bits och försökte dra ut skruven men de går inte den sitter som berget. Men nu kan man borra bort hela skruven tills de tar i bitsen som är kvar, de blir så långt in att man kan gänga om till insatsgäng alt m12. De lär inte va många mm kvar av torxbitsen heller så en ny Artu borr skulle förmodligen gå igenom de som är kvar.
Med faciet i hand skulle jag slutar borra vid första tecken på att de tog dåligt samt att svarvspån kom ut. Styrningen va i vägen så man såg inte vad som hände så den rår också för att jag sabbade borren. Jag tror att om jag tryckt lite mindre dragit ut borren då o då för koll av skär skulle jag förhindrat att den gick ner sig så mycket första borrningen. Jag tror att borren klarat biffen med tre omslipningar om jag inte kört så hårt lång tid första borrningen.
Jag tror på full gas men inte fullt tryck om man är så stark som jag är,,alla andra i Sverige ska nog trycka allt ni har
Ja vad säger man borren fixade ju faktiskt biffen men den dog visserligen och om man ska va noga så skulle man behövt en borr till. Jag kommer nog best en borr till och borra vidare om inte annat för att lära mig hur borrarna ska användas.
Skäret lossnade ju inte ivf så jag ger borren 3,5 borrar av 5 möjliga på första försöket jag tror att om man lär sig köra borren rätt kan nog betyget öka till 4 borrar ev 5 i bästa fall
Jag skulle nog rek köp för hitta en lika billig borr som klarat detta är nog omöjligt såvitt jag vet ivf.