Nu har jag borrat igenom hela bitsen eller vad de var? Jag tror inte längre på vanlig bits för jag har borrat ca 20mm djupt med samma hårda material hela vägen!? Den nya 6mm Artuborren skar som smör i de ca 5-7mm som va kvar,,jag körde fulla varv ca 3500v men lite tryck typ halvhårt. Jag körde även korta borrintervaller och kollade borrens skärpa vid varje utdragning. Jag drog nog ut borren 4ggr på 5-7mm borrning men ingen omslipning krävdes. När borren gick igenom skruven högg de inte men trots det gick borren sönder lite den chippades sönder i bakkant på ena sidans skär. De liksom lossnade en bit inte nöttes bort om ni fattar. Bägge skären va även nernötta halvvägs ut på skären. Hursom borren går att slipa och de försvann väl ca 25% av borren så jag har 75% kvar av 6mm borren inte illa!
Så slutnotan för ca 20mm borrade i extremt hårt material och ingen erfarenhet av att använda dessa borrar så gick de åt en hel 5mm borr och 25% av en 6mm borr. Kostnad ca 55kr för 5mm och ca 65kr för 6mm borr samt 2X39kr i frakt de blev ju två frakter men jag har ju kvar mycket av 6mm borren.
De är bra betyg tycker jag och billigt. Jag tror att en 5 eller 6mm artu borr hade tagit hela djupet om jag borrar med mindre tryck och flera besiktningar av borren samt några omslipningar. De här med att borra så de glöder funkar inte på alla material helt enkelt men borrarna tycks ju borra alldeles utmärkt iskall. Nu när jag borrade med 6mm borren med lite tryck va den så kall att jag kunde ta i skäret direkt efter den gått igenom skruven!!!!!!
De får absolut 4 av 5 tummar eller hur