Hur får jag ut låsring?

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
Tjena, monterade en låsring i ljuddämparen för en killern vid uppkörningen. Den var lite stor så fick halvt knacka in den i skåran. Och nu får jag inte ut den har testat allt möjligt. Någon som har något tips. Den gick ju endå in tänker jag
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1.7 MB · Visningar: 139

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köp en riktig låsringstång samtidigt som du tar en smal mejsel och kränger bort den - ungefär som att kränga av däck från fälg. När du väl fått "öra" på en av öglorna, större tång och dra ut den (deformerad).
 

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
Köp en riktig låsringstång samtidigt som du tar en smal mejsel och kränger bort den - ungefär som att kränga av däck från fälg. När du väl fått "öra" på en av öglorna, större tång och dra ut den (deformerad).
Tack jag hr en riktigt låsringstång som jag andvönder och har försökt att bända ut den men den är hårt som fan, kan du förklara lite mer precis så jag kanske kan testa det du säger utan att det blir som innan?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Om du inte får grepp med låsringstången så kan du lyfta upp ena örat och trä in ståltråd och sen samma i andra och sen "najar" du ihop den. Annars är det bara låsringstång och tålamod som gäller.
 

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
Om du inte får grepp med låsringstången så kan du lyfta upp ena örat och trä in ståltråd och sen samma i andra och sen "najar" du ihop den. Annars är det bara låsringstång och tålamod som gäller.
Får grepp med tången men det är lixom att när den är Max ihoptryckta så vill den inte komma ut
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det högra örat är ju inte helt dolt i spåret så det här ska kunna gå.
Glöm låsringstången, liten plattmejsel är din vän just nu.
Och en lite större plattmejsel.
Börja med den lilla plattmejseln, mellan det högra örat på låsringen och "godset", pilla ner mejseln där.
När du fått ut ringen lite, i med den större mejseln så låsringen inte faller ner i spåret igen.
Så jobbar du dig medurs runt på det sättet, bit för bit liksom.

Anledningen till att låsringstången inte fungerar är att ringen "låst" nere i spåret, du kan liksom inte "lyfta ur ringen".
Då återstår bara våld, i det här fallet i form av två spårmejslar. :)
 

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
Det högra örat är ju inte helt dolt i spåret så det här ska kunna gå.
Glöm låsringstången, liten plattmejsel är din vän just nu.
Och en lite större plattmejsel.
Börja med den lilla plattmejseln, mellan det högra örat på låsringen och "godset", pilla ner mejseln där.
När du fått ut ringen lite, i med den större mejseln så låsringen inte faller ner i spåret igen.
Så jobbar du dig medurs runt på det sättet, bit för bit liksom.

Anledningen till att låsringstången inte fungerar är att ringen "låst" nere i spåret, du kan liksom inte "lyfta ur ringen".
Då återstår bara våld, i det här fallet i form av två spårmejslar. :)
Tack, testar det
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det borde finnas något flex i dB-killerns botten. Tryck in dB-killern med skaftet på en gummiklubba samtidigt som du kör med segersäkringstången.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej det är mitt fel som hade dålig framförhållning men tyvärr tar man lätt ut aggritionen på problemet
Det mesta brukar gå bättre med lite glidmedel. Olja in låsringen. Med lite tur lossnar låsringen lättare.
Är det så att spåret är på utsidan av låsringen, "skrapa" bort aluminium på insidan av ringen med valfritt verktyg. För att underlätta att få in låsringen mot mitten. Jag hade börjat med den högra delen som verkar var längst ut, minst in i spåret.
Och funkar inte det inte med att få loss den högra delen, bara ge sig på den vänstra. Den vänstra har kanske gått längre in i spåret för det inte är så trångt.
Och så bra tång ! Kanske slipa ner ena spetsen så den inte böjs lika lätt.
Den andra spetsen av tången kanske ska ner i avgasröret ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är väl inte så att låsringen är för tjock ? Eller spåret för låsringen för smalt pga skit / oxider / rost ?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Bända med skruvmejslar är enda sättet.
Spraya WD40, 5-56 eller liknande och ta i lite.
En pryl med lite avslipad spets är bäst för att få grepp i ringarna.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top