Hur får man tillbaka lusten att åka?

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Kör du mycket själv så kanske lite gruppåkning kan va svaret på tristessen. Jag åkte väldigt mycket själv i början innan en polare tipsade mig om en fb grupp för hojåkare här i Värmland där de lägger ut när de ska köra så är det bara att kryssa i att man kommer och följa med. Nu varierar jag ensamåkandet med att ta en tur med andra och har lärt känna massor med nytt folk

Skickat från min iPhone med Tapatalk

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ni är nog helt klart nåt på spåret med det här med gruppkörning.

Nu har jag inte gjort det på typ 10 år. Saknar det, särskilt i storleken ca 6 ekipage. Som störst har klungan varit 150 jag deltagit i men det är inget jag strävar efter igen även om det var kul där och då.

Är egentligen ingen ensamvarg. Trots allt har det blivit så när polare (och jag) skaffat barn, flyttat, skilt sig, gift sig, blivit feta så stället inte passat, börjat golfa, köpt båt, klotat, mysmeckat sönder hojen eller bara tappat sugen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ni är nog helt klart nåt på spåret med det här med gruppkörning.

Nu har jag inte gjort det på typ 10 år. Saknar det, särskilt i storleken ca 6 ekipage. Som störst har klungan varit 150 jag deltagit i men det är inget jag strävar efter igen även om det var kul där och då.

Är egentligen ingen ensamvarg. Trots allt har det blivit så när polare (och jag) skaffat barn, flyttat, skilt sig, gift sig, blivit feta så stället inte passat, börjat golfa, köpt båt, klotat, mysmeckat sönder hojen eller bara tappat sugen.
Ja, jag tycker att 2-4 personer är lämpligt i grupp.

Blir man fler blir det bara strul, det är alltid någon som behöver tanka, någon som behöver pissa, någon som vill äta osv...

blir man 10-15 pers blir det svårt att hålla ihop och man måste vänta in varandra osv.

Blir man över det då är det ren kortege körning....

Det är som med gruppsex, blir man för många så blir det jävligt lite gjort...

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag sålde mina båtar efter 30 år. Sa upp medlemskap och båtplats i båtklubben. Jag var klar och har inte ångrat det en sekund.
Inte frågade jag om råd hur jag skulle få lusten tillbaka.
Tidigt i april året efter tog jag hojen och åkte på en tusenmilatripp i Europa.

TDMen väcker inga djupare känslor hos varken gubbar eller kärringar. Inget jag bryr mig om. Grannarna gillar att den är tyst.
Hojen är enligt den 20-punkters kravspec jag hade 2014 och den gäller fortfarande.

Bild från en dagsutflykt runt san marino

D985068F-73DD-45DC-BF59-6E734F2792E4.jpeg

Har du tröttnat så sälj allt.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kör en SportHoj jag gillar! Den är vacker, både i sadeln och parkerad. Den låter gott och går att köra dj..igt fort med om man vill men är också trevlig i skyltad hastighet.
En "bättre" men mera könlös motorcykel eller en gruSHoj tillverkad långt hemifrån skulle kunna få mig att få samma känslor som TS. Därför kör jag inte en sådan även om de är mer vanliga på detta forum...

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Det som gjort min körning mkt roligare är Calimotoappen. Det är lätt att man fastnar i gamla hjulspår och åker samma väg hela tiden.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag tror det som gör att lusten att åka minskat är att jag bor så man kan bara åka norrut och öst, och då är det 1h transport på motorvägen för att komma dit där det är skog o grus. Jag har kört varendaste liten grussnutt söder om ströckan mellan malmö och Ystad som har varit kul men nu efter 10ggr per snutt börjar man tröttna. Så för att åka något nytt blir det 2h transport och kanske 2h åka och det är ju inte ofta man kan få vara borta så mycket från barn o familj...

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag tror det som gör att lusten att åka minskat är att jag bor så man kan bara åka norrut och öst, och då är det 1h transport på motorvägen för att komma dit där det är skog o grus. Jag har kört varendaste liten grussnutt söder om ströckan mellan malmö och Ystad som har varit kul men nu efter 10ggr per snutt börjar man tröttna. Så för att åka något nytt blir det 2h transport och kanske 2h åka och det är ju inte ofta man kan få vara borta så mycket från barn o familj...
Om du inte har väldigt små barn så kan ett alternativ vara att ta med delar av barn och familj då, :hihi inte styckmördarvarianten då utan en åt gången.

Blir betydligt roligare samt att man gör något ihop och acceptansen för att man är borta från hemmet ökar normalt.
Började ta med dottern i 9-års åldern och hon har älskat att vara med hela tiden, nu håller hon på med A2 kortet.

Vägsträckorna du talar om tyder på att du har minst 4 gruppkörningar per vecka i ditt närområde tillgängliga, ännu fler vissa veckor.
De brukar vara trevliga tillställningar och har iaf genom åren gett mig många körpolare som man kan ut och åka med även när andan bara faller på.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Problemet för mig också att skaffa MC just nu är att det är för omständigt, dyrt och för sällan man får köra. Kostnad per mil blir astronomiskt, och jag har inte utrymme för det längre. Det passar därför bara en viss typ av människor som är i rätt tid i livet för det.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ja vi är nog jämngamla Swedie, nu när man är medelålders vill man vara med barnen när man är ledig. Det är bara att inse när de blir 12+ kommer de inte vilja att hänga med oss mossiga gamlingar

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Problemet för mig också att skaffa MC just nu är att det är för omständigt, dyrt och för sällan man får köra. Kostnad per mil blir astronomiskt, och jag har inte utrymme för det längre. Det passar därför bara en viss typ av människor som är i rätt tid i livet för det.
Köp en äldre hoj. De är billiga både iköp o försäkring.
Min Honda från 2009 har ABS och känns modern men har behagliga omkostnader

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det verkar koka ned till: 3-5 deltagare i en körning utan egentligt mål och som får ta en dag i anspråk (ska man vara hemma viss tid så är det kört). Någon som tar på sig att vara vägvisare. 15-25 mil???? (för mycket??). Tjôt-lunch halvvägs. När man kommer hem så är man trött, har massor av intryck och mår bra av att träffa nya kompisar. Å inget gnäll - bara haka på o njut. Har man begränsningar om att röka varje kvart, pissa varje halvtimma, bara äta Big Mac osv så säg till innan - antingen går det att anpassa eller så får du åka med andra. Kör och njut av hur vackert Sverige är, hur många kurvor här finns och så lite snutar man ser på småvägarna (Dalsland är fantastiskt - mycket väg o inte så många som bor där). Körde till Töreboda igår o hem idag (förvisso med bil - nercabbat , men bara småvägar och inte en byling på hela vägen

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Håller med ovan. Man kan göra hojkörningen hur dyr som helst alternativt att man gör den billig.

Min multi 1260 kostar. Min aprilia 750 är princip gratis. Har jag så mkt roligare på multin? Nä, det har jag inte. Så ett alternativ är ju att köpa en billigare hoj som man inte behöver att ha ångest att den står.

Själv så tycker jag att hojkörningen blir roligare ju äldre jag blir...

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Men likförbannat har intresset svalnat. Gör ingenting på 2 månader och därifrån tar du beslut.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja vi är nog jämngamla Swedie, nu när man är medelålders vill man vara med barnen när man är ledig. Det är bara att inse när de blir 12+ kommer de inte vilja att hänga med oss mossiga gamlingar
Jag har löst det som att köra hoj som nyttfordon, det blir egentligen inte några nöjeskörningar. Men alla de där gångerna man sitter ensam i bilen helt okynnes, påväg till jobbet, eller att handla blöjor.
Där kan man åka på slangen istället för att fetta i en törstig volvo.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Farsor (o morsor) som kör hoj blir aldrig mossiga i barnens ögon:)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har löst det som att köra hoj som nyttfordon, det blir egentligen inte några nöjeskörningar. Men alla de där gångerna man sitter ensam i bilen helt okynnes, påväg till jobbet, eller att handla blöjor.
Där kan man åka på slangen istället för att fetta i en törstig volvo.

Man kan ju dessutom kanske korta pendlingstiden om man kör en hoj som är smidig att lanesplitta med om man bor på såna vidriga ställen där det är mycket mottrafikanter.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man kan ju dessutom kanske korta pendlingstiden om man kör en hoj som är smidig att lanesplitta med om man bor på såna vidriga ställen där det är mycket mottrafikanter.
Jo, fast att bo på ett sådant ställe skvallrar ju om bristande talang.

• Gilla
Reaktioner: GuW

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vet inte hur gamla barn du har, men min dotter har åkt hoj sen hon var 5år. Nu är hon 13 och åker ännu. Senast igår kväll.
Sambon kör numera också hoj och hon är det bästa hojturssälskapet. Efter dottern såklart ? ta med barnen!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min dotter åkte med mig, dom där lugna fika-utflykterna blev väldigt mycket roligare av det

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende