Hur får ni med er allt på långresorna?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Nu vill jag ha lite tips inför kommande säsong...

HUR får ni med er allt tex när ni ska nånstans och tälta??

Eller bor de flesta på hotell?
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det bästa är nog om man är några stycken som ska med, varav en har en så kallad bil.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Iceman1975 skrev:
Nu vill jag ha lite tips inför kommande säsong...

HUR får ni med er allt tex när ni ska nånstans och tälta??

Eller bor de flesta på hotell?

Man använder mycket mindre grejor än vad man tror. Det är väl den första regeln. Du sitter ju ändå på hojen större delen av dagen.

Sedan beror det ju på vart du åker. Jag har varit ute på en 3 veckors turne i södra frankrike/spanien. Vi hade bara sovsäck, inget tält. Bara att köra av vägen när man skulle slagga. Vi tyckte vi var väldigt luriga en gång när vi rullade in på en liten stig och lade oss. Problemet var att det var en löparslinga, så den första fransmannen kom o garvade åt oss runt 7-snåret.....

Packning löser man med en vattentät säck från en frilufts/kanot-affär och ett par spännband på passagerarplatsen. Räcker det inte, fixa tankväska. Ryggsäck e skräp.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
min morbror har en goldwing med släp. han verkar nöjd, det är hans andra goldwing, och han har aldrig problem med för lite utrymme. skaffa en sån! :D
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag har lösa väskor som jag spänner över sadeln, och spänner fast en ryggsäck ovanpå passagerarsadeln. Hatar att ha saker på ryggen när jag åker längre än till jobbet.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
anja skrev:
min morbror har en goldwing med släp. han verkar nöjd, det är hans andra goldwing, och han har aldrig problem med för lite utrymme. skaffa en sån! :D

Kan verka som en lösning för en del. Tittar man i Touringkatalogen på camping så verkar det finnas en del viktiga saker att ta med.

Tält, sovsäck, liggunderlag, uppblåsbar kudde, ihopvikbar diskbalja, vattenpåse, Necesär, Picknic Pack med vinpavaficka innehållande komplett uppsättning bestick, tallrikar, glas, brödfat, knivar, mm mm. Ja och sen ska man givetvis ha campingbord med stolar, Primuskök, stormkök, grillhäll med tillbehör. Om man tycker att allt detta blir tungt så kan man fördel toppa med titanbestick. :D

:hej (Hej Watson, nu är jag här,,,)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
En veckasresor klarar man utan problem med sovsäck,tandborste+plånbok.Givetvis sover man under bar himmel!

Regnar det finns det vandrarhem....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det här är hur jag överlevde min senaste semester med den gamla hojen.
Undrar ifall allt detta passar på Rettan.
 

Bifogat

  • Image5.jpg
    Image5.jpg
    69.4 KB · Visningar: 109
Last edited:

Mean_one

Ninja Club Sweden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Husum, strax norr om Ö-vik
Hoj
Kawasaki ZX6R -98 Streetfighter
Har en Fastbag som jag fäster på passagerarsitsen, fungerar ganska bra, ska tydligen höja toppfarten på cykeln pga dess aerodynamiska form :crash
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Finns bara en vettig lösning för resande sporthojare..

Tandborste och visakort
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Tankväska, ryggsäck och rulle på passagerarplatsen. Mer behövs inte. Tankväskan är skitbra att vila på när man blir trött!
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
HighSpeedTouring är kul...!

Om man nu verkligen ska tälta så gäller det att ha prylar som tar så lite plats som möjligt... Jag kör med ett litet 2-manna fjälltält, sovsäck med kompressionspåse och en liten miniluftmadrass. Matlagningsprylar får jag dock skippa... är ändå ingen stjärna i köket...

Kläder och så, ta med dig hälften av vad du tror dig behöva, det räcker.... :p Och utomlands är det relativt billigt lämna in kläder på ett tvätteri.

Packa effektivt precis som man packar för ryggsäck, dvs rulla ihop kläderna, stoppa ner småprylar i tex skor osv

Låsvire.. Brukar ha med mig en låsvire och hänglås och dra ihop hjälm, hojkläder i tältet, så blir det i alla fall lite bökigare för eventuella tjuvjä...

Använd tankväska så får du en bättre viktfördelning på hojen, och kartfodralet på tankväskan är oumbärlig! En del ogillar tankväska, men viktfördelning överväger nackdelar, och är till stor del en vanesak, kör numera nästan alltid med tankväskan monterad, även vid "dagsturer", bra för nycklar, kamera, vattenflaska mm. Jag gillar Bagster eftersom den typen av tankväska sitter bra på plats och skyddar tanken bra!

Själv så ogillar jag mjuka packväskor bak, förderar att surra en vattentät packväska/säck uppe på sadeln, märker knappt att jag har väskan där när jag väl är ute på vägarna. Ortlib gör suveräna packväskor/säckar, min har överlevt 3 st Europaresor och diverse svängar till hojträffar mm, garanterat vattentät!

Länkar: http://www.bagster.com http://www.ortlieb.com

/B
 

Bifogat

  • touring.jpg
    touring.jpg
    48.3 KB · Visningar: 390

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Re: Re: Hur får ni med er allt på långresorna?

RaVeAsHoLe skrev:
Räcker med hojryggsäck och diverse bohag på sadeln bakom sig.. :tummenupp
Inga väskor (ve och fasa) eftersom de radikalt sänker toppfarten :skrämd

Det är inte helt säkert att väskor sänker farten. Har en bekant vars hoj gick 10-15km/h fortare med passagerare och väskor än när han satt själv på den. Detdär med aerodynamik är knepiga saker.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Så här såg min packning ut för 12 dagars europa-touring, inkl. 4-manstält å sovsäck, triangia, mm mm mm....

Tvättade grejerna i ett handfat på ett 3-stjärnigt hotell i Cannes, för att bibehålla den där riktiga "biker"-känslan. :D
 

Bifogat

  • 001.vasa (medium).jpg
    001.vasa (medium).jpg
    98.5 KB · Visningar: 517
Last edited:

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
På våran 18 dagarstripp hade jag en kanotsäck(300kr) och en expanderbar tankväska. Bra om man hittar nåt man vill köpa. MC-kläder är billigt i tyskland. Sen kan man ta med kläder man inte är så förtjust i som man kan slänga allt eftersom dom luktar som skorna. Vi hade 30-35 grader varmt i 18 dagar. Då blir inte kläderna roliga.
Bilden är tagen i Lettland -01. Undrar vad de har för fordon som behöver Racing 99+ soppa... :confused:
 

Bifogat

  • vpower.jpg
    vpower.jpg
    75 KB · Visningar: 475

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Sovsäck, litet tält och 1 ombyte (som man tvättar och betalar med sitt VISA (vilket i sin tur är den resandes bäste vän)) och inte mycket mer...

så klarar man sig med en ryggsäck.. :fakta

//jaG
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Nu ska jag berätta något pinsamt, jag har svetsat en pakethållare :rodnar Bra att ha om man ska åka långt med skjuts annars får man inte med sig ett jota. Sen har jag en skitstor ryggsäck som man spänner fast på tanken i kåpfästena.

Jag har bara använt pakethållaren en gång som tur är, men den va satans praktiskt.
 

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Österlen
Hoj
CBR900RR
Tycker tankväskan är helt suverän och den är skön att vila sig mot när man kört en 100 mil. Ryggsäck är livsfarligt då den kan komma som en projektil och kapa nackkotorna på dig ifall du krockar. Runt om i Europa finns F1 hotell och dom är ganska billiga. Campa i Tyskland och Frankrike är inte billigt och inte vidare vanligt. Sen skadar det inte att kolla upp respektive lands egna vägregler innan man åker.
Ett tips är att packa in ALLT i plastpåsar. Regnet har en förmåga att trycka sig genom vattentäta väskor när man kör snabbt och långt. Ett ombyte räcker länge och ett extra par handskar är ingen dum idé ifall det blir kallt eller blöt.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top